Gå til innhold
Arkivverket

[#80815] Ane (Malena) Fredriksdatter Levanger


Gjest Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Øien

Ane Fredriksdatter Levanger inngikk den 16. mai 1806 ekteskap med Matias Jonsen Sund dra Røros [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=197&uid=233546&js=j>LenkeDe nærmeste åra fikk de minst to barn; Magdalena døpt 07.12.1806 Lenke og Carl Fredrik døpt 29.10.1809. Lenke.Ane og Matias flyttet senere fra hverandre, og Ane døde på Levanger, 66 år gl, den 1 sept 1836. LenkeSpørsmålet blir: Hvor kom Ane Fredriksdatter fra? Det var kun en person med dette navnet som bodde i Nord-Trøndelag i 1801. LenkeVi finner henne igjen som konfirmant i 1794. Ana Malena Fridriksdatter Levanger, 15,5 år gammel Lenke Nesten nederst i kolonne nr 2, nevnt som konfirmant nr 4.Om vi leter i dåpslista finner vi Anna Malena i 1778 (dåpsbarn nr 5) Lenke og alt hadde vært såre greit om jeg ikke i begravelseslistene for 1779 hadde kommet over ei 2-årig jente ved navn Ane Malene Gete nr 58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Tiller

Hei. Ane dør i 1836 66 år, da skulle hun vel være født rundt 1770. Finner i kirkebok for Skogn 1747-1803 under fødte 1772 (26/7) side 145 Ane far Friderich Nilson,Schiaastad og mor Gjertrud Jacobsdatter. (helt nederst på siden) Lenkemvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Matias Jonsen kunne jo da endelig gifte seg på Røros med Berit Steffensdatter Qvax i 1840 som hadde hadde minst 4 uekte barn med. Anne Friedrichsdatter er nevnt under anmerkninger lengst til høyre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Ekteviede 1838-1840, side 523. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Takk for innspill. Stiller meg litt tvilende til om Ane født i 1772 kan være den rette. Jeg mener nokså sikkert å være på rett spor tilbake til konfirmasjonen i 1794, og den oppgitte alderen på 15,5 skulle jo peke mer mot slutten av 1770-åra som fødselsår. Personlig tror jeg den oppgitte alderen ved dødsfallet er oppgitt på prestens skjønn. Jeg har ikke kunnet fastslå sikkert at Ane på det tidspunkt hadde noen av barna boende på Levanger, så det var kanskje ingen som kunne fortelle presten nøyaktig hvor gammel den avdøde var. Derimot burde hun selv vite i 1794 om hun var i 15-16-årsalderen eller om hun var over 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.