Gå til innhold
Arkivverket

[#80821] Romanifolket under siste verdenskrig. Trenger hjelp!


Gjest Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Jeg har nylig gjort flere intervjuer av eldre slektninger. Dette har ført til en god del interssant informasjon for mitt vedkommende.Det har siden krigens dager vært sagt internt blant Romanifolket i Norge at de skule utryddes, men nazistene rakk aldri å få utslettet Romanifolket i Norge. Mange ble alikevel arrestert, bl.a. under en massearrestasjon i 1943 i Trondheim. Likeledes ble store deler av min slekt på Østlander systematisk arrestert.Under et intervju ble det fortalt at min oldefar ble arrestert, og deretter ble han satt i tvangsarbeid ved Trandum. Fem av hans yngre brødre ble også arrestert. En av de har jeg funnet igjen som fange på Grini og i Åkebergveien i Oslo. En søster av min oldefar hadde et godt øye i en tysk offiser. Denne offiseren ble senere familiens store redning, da han varslet og hjalt hele familien og slekten med å rømme rett før de skulle deporteres. Hele familien, på i alt ca 30 personer rømte til Sverige. Min oldefars far ble slått nesten ihjel under rømningen, og døde senere av skader på Gardermoen.Det har kommet meg for øre at ei kvinnelig slektning skal ha blitt sendt til Bergen-Belsen i Tyskland under krigen. Der skal hun ha blitt utsatt for ulike type eksprimenter, slik som at man skal ha puttet levende mus inn i magen hennes og sydd igjen osv... Hun overlevde, og døde oppimot vår tid. Hennes mann satt på bl.a. på Viktoria Terrasse i Oslo etter hva jeg vet.Et annet tilfelle jeg har kommet over er ei av Romanifolket som ble sendt til Ravenbrück i Tyskland. Hun overlevde fangenskapet.Er det noen som ønsker å bistå meg i kartleggingen av Romanifolket og deres skjebner under siste verdenskrig? Selv har jeg ikke tilgangen til kildemateriale som viser hvem som satt i fangenskap, og event hvor de satt.Muligens finnes det noen forskere der ute som kunne tenke seg å gjøre noe videre ut av dette. Personlig så har jeg dessverre ikke de mulighetene tidsmessig til å gå inn på noen slike prosjekter som dette. Men dette er noe som burde være vedlig spennende for interesserte. Jeg bistår etter beste evne, og har allerede samlet store menger informason.Jeg regner med at navnene på de som satt fengslet under siste verdenskrig går under lovverket med tanke på personvern?Jeg kan også kontaktes på e-mail: kasaglar@online.noMvh Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Boka 'Nordmenn i fangenskap 1940-1945' av Kristian Ottosen omfatter de aller fleste norske krigsfangene. Jeg har i hvert fall funnet der alle som jeg leita etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De tyske arkivene i Riksarkivet inneholder bl a en del tjenestekort for personer som ble satt i (tvangs)arbeid (som Arbeidstjenesten, AT). Denne arbeidstjenesten forutsetter ikke en forutgående arrestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Tusen takk for flere fine innlegg. Jeg har sett og sett i 'Nordmenn i fangenskap' nå, og funnet så ufattelig mange av Romanifolket der.Tore. Er disse registerkortene du skriver om i innlegg 5 åpne for interesserte? eller må man søke om innsyn, event søke om å få opplysninger om enkeltpersoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Man må nok søke om adgang (antar jeg; det gjorde i hvertfall jeg da jeg skulle finne et kort i fjor høst). Du (eller den som skal utføre arbeidet) får vite mere i Riksarkivet. Den personen jeg jaktet på, skulle være sendt til AT. Vi fant kortet hans, - i organisasjon TODT. Ikke alt materiale er ordnet, og ikke alt er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.