Gå til innhold
Arkivverket

[#80822] Ancestry.com


Gjest Arild Oliver Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Er det noen som har abonnemang på Ancestry.com og som kunne sjekke en oppføring ? Det er : Iver Kristiansen og ektefelle Thea Pauline Petersdatter. Den Iver jeg er ute etter, er født 09.05.1866 i Rokke, Berg. Takknemlig hvis noen kunne sjekke hva opplysninger det står på ham i Ancestry.com. (Jeg var nok innom siden, Family Tree men da jeg ikke har abonnemang fikk jeg ikke se noen data om han) Hilsen Arild Oliver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Arild - Den Iver du nevner var sønn av Ole Christian Andersen og Anne Olsdatter.Snodig at han ikke bærer olsen som etternavn.Det er vel han som blir viet i Haug Norderhov Buskerud 30 des 1889,med Thea Pauline Pettersdatter.Søkte litt på Pilot FS,og fant der flere barn av paret,fødselsår og sted er ikke nevnt.Barn:Peder,Ingvald,Arthur,Bjarne og Olaf.Fant også en Iver Kristiansen født 1866 Norway,bosted 1910:Fargo Ward 6,Cass,North Dakota.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjen Arild - Her er det noe som ikke stemmer!Ved vielsen 1889 (Side 359) Er Iver nevnt med fødsel 9 mai 1864. Fødested tyder jeg til Sætereng? Hans far er Kristian Pedersen.Det kan da ikke være riktig at det er din Iver som gifter seg med denne Thea.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Den Iver jeg søker har foreldre; Ole Kristian Andersen og Anne Sophie Olsdatter. Familien bodde i 1865 på gården Guttersrødkasa nordre i Rokke, Berg. Det er deres sønn, Iver som er født 9.5.1866 og døpt 15.7.1866 i Rokke som jeg lurer på hvor ble av. Han ble konfirmert den 25 september 1881 i Rokke, og da står han som Iver Olsen. Men etter dette har ikke jeg greid å finne ham noe sted. Det eneste jeg har er en notis om broren hans; Nils Gunerius, født 10.4.1869 i Rokke. (Dro til Amerika) Opplysning fra Ancestry.com, og det sto See New York Passenger List, 1820-1957. Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Der en far hadde dobbelt fornavn, har jeg sett mange eksempler på at det andre fornavnet dannet patronymikon. For eksempel at Ole Kristian har ledet til Kristiansen, Hans Martin til Martinsen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hjelper denne avskriften av Ancestry? Iver Kristiansen f 1866-05-09 Guttersrødkasa, Rokke, Berg, Østfold - d? Foreldre: * Ole Christian Andersen f 1838-05-30 Mathiasbraaten, Skjeberg i Østfold -d 1871-04-26 Gutterødkaasa, Rokke i Østfold * Anne Sophie Olsdatter f 1840-08-09 Rakkestad- d? Ole Christian Andersens foreldre: * Anders Nielsen f 1782 Skoth-eie, Bakke i Øvre Eiker d 1861-03-24 Mathisbraaten * Else Christiansdatter f? - d 1866-06-13 Mathisbr. Anne Sophie Olsdatters foreldre: * Ole Andersen f?d? * Inger Cathrine Nielsdatter f?d? Anders Nilsens foreldre: * Niels Iversen ca 1740- 1795-07-19 * Maren Nielsdatter ca1749-1813 Dramdalseie Else Christiansdtrs foreldre: * Christian Nilsen f?d? * Mari Michelsdatter ca1762 Torp, Ty Krets, Eidsberg, d? Nils Iversens foreldre: * Iver Olsen, Nykirke sogn i Modum f?d? * Maria Helvig Pedersdtr f Toten i Oppland, d Vestfossen Øvre Eiker f?d?Iver Kristiansens søsken:Ole Anton Kristiansen 1860-09-25 i RakkestadInger Elisabet Kristiansen 1863-03-28 i Nordre Buer, SkjebergNils Gunerius Kristiansen 1869-04-10 i Guttersrødkasa, etc.Jeg garanterer ikke mot at jeg har føyd til noen trykkfeil her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Til Berit Gullbekk (6): Min Olderfar het Hans Christian (noen ganger skrevet Hans Kristian). Den dag i dag heter etterkommerne Christiansen, Kristiansen og Hansen til etternavn, slik hans barn gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Per Håkon ! Ditt innlegg i nr. 8 er helt riktig. Jeg vet ikke hvor det ble av Iver etter at han ble konfirmert i Rokke i 1881. Som Karl Johnny skriver i (3) er det en Iver Kristiansen, født 1866 med adresse Fargo Ward 6, Cass, North Dakota i 1910. Er det mulig å få noe ut av dette ? Angående broren Nils Gunerius, se mitt innlegg (5). Jeg har ikke abonnemang på Ancestry.com så jeg kan ikke sjekke det selv. Takknemlig for svar. Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Arild - Under pedigree resource file FS,fant jeg følgende: Iver Kristiansen født 9 mai 1866 Guttersrødkasa. Han døde 25 mai 1935 i Trade Lake,Wisconsin.Han ble viet 9 nov 1893,med Oliva M Henrickson i Superior,Wisconsin. Ellers står det at han emigrerte (ankom?)USA 27 apr 1888. Oliva født 21 sept 1873,død 31 des 1950 i Trade Lake. Hennes far:Nils Henrickson,født 7 sept 1834 Stode Socken Sundsvall,død 4 des 1896 i Trade Lake.Olivas mor:Ingeborg Cicilia Ericksdotter,født 5 mai 1835 Luckstad Attmar socken Medelpad hun døde 1 apr 1925 Trade Lake.Du kan gå inn å se selv,du kommer lenger tilbake på Olivas familie. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Tusen takk for svaret Karl Johnny ! Hun, tremenningen min i USA skriver til meg på engelsk og det forstår jeg, men å skrive på engelsk tilbake har jeg problemer med. Hun spør meg om et norsk spørsmål : Ha er Lettmatros? Jeg vet det er sjømann, men blir det Lettsjømann? Det andre spørsmålet hennes var: What is Restratorjomfru? Dette har jeg ikke hørt om, har noen andre hørt det? Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det spørsmålet: Restratorjomfru er: Restratørjomfru, altså ei dame som jobber på en restaurant. Hva heter dette på engelsk ? (altså: Restaurantjomfru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Lettmatros = ordinary seamanRestratorjomfru= works in a restaurant.Om hun gjør noe helt spesielt vet jeg ikke. Vi har jo jomfru i koldjomfru også og de jobber vel med kaldmat,skjønt ordboka oversetter det til barmaid.Skjønt det heter vel egentlig restauratørjomfru på norsk Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Vet ikke om du husker meg Arild, men du fikk en hel del informasjon om slektene fra Mathisbraaten av meg for mange år siden. Selv stammer jeg fra MARTHE Marie Andersdatter Mathisbraaten (1816-1881), en eldre søster av Ole CHRISTIAN Andersen Guttersrødkasen (1838-1871).Når det gjelder Anne Sofie Olsdatter Bodahl kom hun, som det fremgår også av folketellingen for 1900 som du refererer til over, til å kalle seg Anne Sofie Olsen. Hun døde på Hassing i Glemmen den 20. juli 1915:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen lensmann, Dødsfallsprotokoll 1 (Fca 0001), 1911-1918, oppb: Statsarkivet i Oslo. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27546/66I tillegg til de fire barna med Christian hadde hun jo også sønnen August Martinsen (født 14. oktober 1876 i Vestre Fredrikstad) med Martin Svensen fra Skjeberg. Da hun døde etterlot hun som det fremkommer av lenken over fire barn, hvorav ett i Amerika og ett til sjøs. Jeg vet ikke hvem som var død i mellomtiden. Det er en Mathilde Olsen som melder dødsfallet, og det er mulig dette er en svigerdatter.Ser du begynner med å etterlyse Iver. Der hadde jeg kommet til den samme konklusjonen som dere i forhold til hvem han giftet seg med og hvor og når han døde, selv om fødselsdatoen på opplysningene lagt ut hos Ancestry.com visst veksler mellom den 9. april og den 9. mai 1866. Dette skyldes sikkert, om jeg ikke har notert feil, at det står det ene ved dåpen og det andre ved konfirmasjonen.Jeg blir veldig nysgjerrig på denne slektningen din som du hjelper: Stammer hun fra Iver eller hva? Men i begynnelsen av debatten er du jo på feil spor når det gjelder ekteskapet til 'vår' Iver fra Rokke, derfor får jeg ikke helt dét til å stemme heller - slektningen i USA måtte jo vite hvem Iver giftet seg med om det var han hun selv stammet fra?Uansett: Dersom du vet noe om når noen av de andre barna til Anne Sofie ble av, døde og så videre ville jeg satt stor pris på om du la ut litt om dette! Ellers har jeg nok forsket frem litt mer om etterkommerne fra Mathisbraaten siden sist vi delte informasjon, det begynner jo å bli en del år siden, men jeg vet ikke hvor interessant dette er for deg?Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Marius ! Husker deg godt fra før. Hun jeg hjelper i USA heter Sharon Bodahl, og vi har felles forfedre i Anders Nielsen Mathisbraaten og Else Christiansdatter. Hun skriver at hennes 'grandfather' er Iver Kristiansen som er sønn av Ole Christian Andersen og Anne Sophie Olsdatter. Jeg er ikke så god i å skrive engelsk, så hvis du vil så kan du kontakte henne selv. Hun har e-mail:spbodahl1@mmm.com Er du på facebook kan du søke på Sharon Bodahl, og der er hun i blå kjole. Jeg har ingen etterkommere etter de 5 barna til Anne Sophie Olsdatter, men kunne vært fint om en fikk greie på av Sharon etterkommerne til Iver. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Arild!Tusen takk for meldingen. Jeg kommer nok til å sende en e-post til vår felles slektning: Vi har jo da det samme aneparet alle tre, nemlig Anders Nilsen Mathisbraaten og Else Christiansdatter Torgrimsby.Mon tro om det er et pussig sammentreff at vår nålevende slektning faktisk heter Bodahl samtidig som hennes anemor Anne Sofie Olsdatter også var fra Bodahl - men det finnes kanskje mange Bodahl-gårder i landet. Vi får se :-)Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.