Gå til innhold
Arkivverket

[#80833] Tyding kommentar ved konfirmasjon Buksnes, Nordland 1870


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Ved nr.15, Sophie Amalie Israelsdatter står det en ganske lang kommentar, som jeg ikke helt får tak i. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Konfirmerte 1870, side 202. Permanent sidelenke: LenkeKan noen hjelpe ?På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

I att. fra Borge, hvor hun er døbt, er faderen kaldt Isak Mathiesen, men faderen har opgivet det for præsten, som Israel Pedersen og af. B. Ministerialb. (..) som at være ægteviet med pig. moder. 19/9-54.-Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg prøver meg et stykke på vei, men med alle forbehold: I att(est) fra Borge hvor familien er døbt, er Faderen kaldt Isak Mathiasen Faderen og gaaet for Præsten som Israel Pedersen og at B(orge) Ministerialbog.......med Pig. Moder. Så håper jeg andre fyller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Teksten lyder i sammenheng:'I Att. fra Borge hvor hun er døbt, er Faderen kaldet Isak Mathiasen, men Faderen har opgivet det for Præsten, som Israel Pedersen og af B. Ministerialb. sees han at være ægteviet med Pig. Moder 19/9-54'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Noen tips om hvordan det skal tolkes ??Er faderen egentlig Isak Mathiasen, men Israel Pedersen har 'overtatt' farsrollen ?-eller skal det oppfattes som at det første var feil og nå rettet opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg ville ha bladd i kirkebøkene under ekteskap,dåp,dødsfall osv. Det kan jo være hennes/hans barn.Folketellingene oppgir ofte feil når det gjelder hvem sine barn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette ville jeg tolket nøyaktig slik det står, nemlig at det i attesten står farsnavnet Isak Mathiasen, men at han (faren selv) har opplyst overfor presten at det riktige navnet skal være Israel Pedersen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.