Gå til innhold
Arkivverket

[#80836] Scharffenberg, Wrodow, Penzlin, Meclenburg


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det går jo frem av hjemmesiden at eierne av hovedgården i dag er nye på stedet (sikkert uten bakgrunn derfra). Og yrkene deres tilsier ikke at de har gravd frem stoffet på egenhånd i arkivene. Foreslår derfor at du søker opp det nærmeste Kreisarchiv og ser på den lokalhistoriske litteraturen på hyllene på loesesalen. Eventuelt gjennomgår den lokalhistoriske litteraturen i arkivene i Greifswald og Schwerin. Du kan gå ut i fra at stoffet for årene 1700-1705 er snappet opp fra en gammel bok (for meg ser det ihvertfall slik ut). Litteraturomfanget kan være stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Riktig, man kan gjette at Hieronymus S. og Catharina Dorothea Rantzau kan være foreldrene til søskenflokken Herman Nicolay, Georg og Gertrud Dorothea. Men hvordan verifisere det ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

For ca. 10 år siden hadde jeg gode erfaringer med en profesjonell slektsforsker i Schwerin, Karl-Heinz Steinbruch. Han fant svært mye interessant i Landeshauptarchiv Schwerin. Det var først og fremst tre samlinger med opplysninger om Mecklenburgiske adelsslekter han undersøkte for meg: samlingen etter Cuno v. Rodde (1857-1927, dette er avskrifter v. Rodde gjorde fra omtrent samtlige mecklenburgiske kirkebøker der han fant navn på mecklenburgiske adelsfamilier, to hyllemeter med notater), samlingen etter Conrad Lüder v. Pentz (1728-1782, denne er basert på eldre samlinger etter v. Behr og v. Hoinckhusen og er et arkiv over mecklenburgsk adelsgenealogi) og den såkalte genealogiske arkivsamling. Den siste er svært inhomogen,notater om mecklenburgsk genalogi gjort av arkivets arkivarer gjennom tidene, i stor grad basert på godsarkiver.Og der kommer vi til den neste kilden Steinbruch undersøkte for meg: Alle adelsgods var jo i prinsippet len eieren var forlenet med fra hertugen, og derfor er det svært mye korrespondanse fra/til hertugen om det enkelte gods. Disse er å finne i godsarkivene i Landeshauptarchiv Schwerin. Her er det svært mye genealogisk informasjon i forbindelse med arv, salg og pantsettinger (enhver ny eier måtte godkjennes av hertugen og avlegge lensed overfor hertugen, så her er det mye genalogi). I tillegg til arkivene i Landeshauptarchiv Schwerin gikk han også gjennom en del kirkebøker for meg. Som sagt var jeg godt fornøyd, hjemmesiden hans er her: http://www.meinangebot.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.