Gå til innhold
Arkivverket

[#80843] mor


Gjest Birger haglund
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger haglund

Elna Synnøve Næset født 13/5- 1921. Foreldre. besteforeldre og olderforeldre. Ektemann Peder Kaurin Næset (født Pedersen) Hans foreldre og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger haglund

Elna Synnøve Næset er født i Grimstad og min far Peder Kaurin Pedersen er født i Kr.sand S. Hjalmar(min morfar) kommer fra Kopparberg i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Birger,Det er ingenting i veien for at du selv kan gå inn på de skannede kirkebøkene: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read og derfra søke fram de samme opplysningene som Carsten svært elskverdig har funnet frem for deg.Det nemlig svært givende dette å finne ut av ting selv i steden for å forvente å til enhver tid komme til dekket bord. Jeg anbefaler et forsøk, så kan du jo dele dine erfaringer med oss andre etterpå. :-)Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

BirgerVert litt forvirra her omkring fødestad for mor di. Iflg. folkeregisteret er fødestad Hageland. Med Hageland trur eg er meint tidlegare Hægeland kommune, som ekstisterte 1896 -1964. No ein del av Vennesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hvis noen søker navnet Haglund (med stor H) i søkefeltet på toppen, vil dere finne flere innlegg fra en Torgny Haglund som ser ut til å benytte akkurat samme korte overskrifter på sine innlegg, slike som: bestemor, oldemor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmmm, harselere??Om noen av innleggene ovenfor blir tolket som for kritiske eller som om noen har en egen glede av å være lei med nybegynnere, så tror jeg at dette blir litt feil. Det kunne være greit om spørsmålsstiller kunne være litt mer raus med bakgrunnsinformasjon, tidligere forskningsfremstøt og dertil kommunisere litt bedre tilbake i dialog med de gode hjelpere. Ellers blir det lett enveiskjøring, hvor de gode hjelpere ofte ender opp med å gjøre dobbelt arbeid for to antatt forskjellige grener av de samme familien. OG: Så er det dette med hjelp til selvhjelp da, hvilket var bakgrunnen for mitt innlegg ovenfor. I en nybegynnerfase er det om å gjøre at man så raskr som mulig lærer seg hvordan man kan gjøre seg nytte av de ulike kildene, og hvordan man skal kunne tolke resultatene. Derfor: Jeg er ikke i tvil om at Birger og Torgny er genuint interessert i å finne ut mer om slekten sin. Jeg er følgelig heller ikke i tvil om at de gode hjelpere er genuint interessert i å hjelpe til. For å komme videre trenger nok denne tråden en tilbakemelding fra trådstarter på erfaringene så langt. Hvordan skal man ellers vite om man i fellesskap har kommet videre?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Dersom Birger no systematiserer tilbakemeldingane som han og Torgny har fått, skal han no ha kome ganske langt i å få svar på problemstillingane sine.Det viktige no er vel å vere spesifikk i bestillingane. Å vere bestillar ei tid må vere lov. Så vil dei fleste opparbeide kunnskap om kjeldene etterkvart, slik at ein også kan vere leverandør av opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg er her helt enig med Are. Det er fint om spørsmålsstiller kan sammenfatte litt og kanskje samle trådene.Nybegynnere skal være hjertelig velkomne her, og en viss rettledning og gode råd bør man kunne gi uten å støte noen.Så lenge det legges opp lenker her fra de gode hjelperne, uten at det følger noen søkeråd med på veien, vil det ta lenger tid før nybegynneren selv kan lete opp grunnleggende opplysninger fra kirkebøkene og folketellingene.Så er det klart at tilbakemeldinger er fint, spesielt til de som har hjulpet til med opplysningene som er funnet ;-)Ha en god helg mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.