Gå til innhold
Arkivverket

[#80844] Bergmester Adam Zeiner/Ziener død på Kongsberg 1732


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei! Er det noen som har oversikt over Bergmester Adam Zeiner/Zieners arvinger? Han døde på Kongsberg i 1732, og etterlot seg i alle fall sønnen Adam d.y. Hadde han flere barn, og hvem var han gift med? Jeg har lett i skiftene på Kongsberg, men finner ham ikke der. På forhånd tusen takk! Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det må være flere som heter Adam d.y., og den jeg har funnet er nok feil person.Anna Maria Christopher Diderichsdt.Zieners vielse med Ole Hovalsson Wee 1774 nederst h.side Lenke Jeg ser at etternavnet? hennes er understreket. Het hennes far Christopher Diderich Ziener mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Huhnhäuser: Die deutsche einwanderung in Kongsberg oppgir følgende barn av Adam Ziener og hustru Helleborg: 1.Inger Marie døpt 9/11 1698, 2. Anne døpt 11/9 1700,3.Anne Margrethe døpt 23/4 1702, 4.et barn døpt 20/9 1704, 5.Jens døpt 21 s e tr. 1706, 6. Jens døpt sexagesima søndag 1708, 7. Adam døpt 27/7 1709, 8. Andreas døpt november 1710, 9.Christoph Diedrich døpt 8/12 1711, 10. Anne Margrethe døpt 21/12 1712, 11. Andreas døpt 4/4 1714 og 12. Maren døpt 30/11 1717, alle døpt i Kongsberg. Adam Ziener er død 12/8 1732 i Kongsberg.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Til Arnt: Dette var fantastisk! Tusen takk skal du ha! Huhnhäuser:Die deutsche einwanderung in Kongsberg- ligger dette ute på nettet? Vet du (eller noen andre på forumet)hva Hellborg het til etternavn/fam.navn og hvor hun kom fra?Til Berit. Tusen takk for innleggene. Adam Zeiner/Ziener d.e blir bl.a omtalt i boka til Odd Arne Helleberg 'Kongsberg sölvverk 1623-1958'Mvh. S. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Huhnhäusers bok ligger så langt jeg vet ikke ute på nettet. Jeg var så heldig å få tak i boken i et antikvariat for over 20 år siden. Boken var gitt ut i 1944 og jeg har hørt at restopplaget ble makulert etter krigen.Hvor han har fått hustruens navn fra vet jeg ikke, men han har heller ikke visst noe mer om henne enn fornavnet.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Noen detaljer om Christopher Didrich Ziener, som jeg delvis må ta fra hukommelsen og delvis fra Tax-boken: Christopher Didrich Ziener vikarierte som hammerskriver for Johan Jacob Tax i 1733. Han ble visehyttemester i 1735, men avskjediget sammen med sin dødsfiende hyttekontrollør Boden i 1741. Ziener hadde følt seg truet på livet av Boden, som Overbergamtet omtalte som en desperado etter at han hadde kylt et nøkleknippe etter Ziener under et møte. Ziener var en periode ved Kvikne kobberverk i Nord-Østerdalen, men kom trolig tilbake til Kongsberg. Hans bror Adam var en tid bergpraktikant på kongens regning sammen med Johan Jacob Tax, Otto Iffert og Jesper Helm. Adam fikk dra på en lang studiereise til Tyskland og ble markscheider ved sølvverket i 1738 og senere bergmester og assessor i Overbergamtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Tusen takk skal dere ha for flott informasjon!Stig, dette ga kjøtt på beinet(beina), og det var vel denne Christopher Didrich Zeiner som var gift med Anne Catrine(Catharina) Wølner(datter av pukkforvalter Christian Wølner og Anne Ibsen og søster til hyttemester Andreas Wølner)Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Den Otto Iffert jeg nevnte er sønn av Otto Mordian Iffert, og omtrent jevngammel med de andre bergpraktikantene. Jeg vet ikke hvem Christopher Didrich Ziener giftet seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig!Ja, selvfølgelig! Jeg ble bare litt for ivrig der og da og tenkte ikke på alder. Igjen tusen takk skal du ha!!! Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Sigrid Ellen!Til din informasjon kan du nok muligens få kjøpt Huhnhausers bok fremdeles.Jeg var så heldig og fikk kjøpt et eksemplar i et antikvariat her i Oslo for litt over ett år siden(Antikvariat Classica,Parkvn. i Oslo). Det kostet meg kr.300,-.Da hadde jeg Googlet på Antikvariat. net på forhånd.Kanskje du er like heldig??.God bokjakt,beste hilsner fra Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Til Sven Erling: Tusen takk skal du ha, nå skal jeg på bokjakt!Til Remi: Tusen takk til deg også!PS. Hvorfor Stig gjør meg oppmerksom på at Otto Iffert er sønn av Otto Mordian Iffert er fordi jeg i mitt tema 80367 'Hutmand' blandet far og sønn.Mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.