Gå til innhold
Arkivverket

[#80852] Foreldrene til 'uektefødt' Andreas Torkildsen Holmen døpt i Søgne 1809


Gjest Knut Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Lunde

Kan noen hjelpe meg å finne opphavet til foreldrene til min tipp-oldefar Andreas Torkildsen Holmen. Han ble døpt i Søgne kirke 8. januar 1809 og var uekte barn født av Askjer Gundersdatter Holmen og som barnefar er oppgitt Torkild Gundersen Holmen.Her er dåpen til Andreas: LenkeMed hilsen Knut Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja du har vell kontroll med bygdebøkene da, har notert ei med navnet Asgier på Syvstøl i Søgne i 1801, hun er da 33 år, men er gift. Nå vet jeg ikke hvor omtrent dette var i Søgne, eller er. Gundersnavnet er jo veldig mye brukt på Holmen.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lunde

Torleif og Harald. Takk for interessen! Askjer Gundersdatter fra Sjustøl giftet seg allerede i 1802 med en Peder Thorsen fra København. Og hvis det var henne som var moren ville hun neppe være omtalt som 'pige' i kb. Men jeg finner ingen annen Askjer i FT 1801 som jeg synes er veldig aktuelle. Når det gjelder Torkild Gundersen fra Skallen har jeg tenkt på ham. Andreas Torkildsen ble også konfirmert (antakelig) i Holum Lenke Holum-boka gir meg ikke svar på hvor det ble av Torkel fra Skallen, han er kun nevnt som sønn av Ole Gundersen og dermed er han jo bare en mulig kandidat. Vet der om det finnes noe kilder på statsarkivet som kan gi meg noen opplysninger om barn født utenfor ekteskap? Det var vel litt annerleds for 200 år siden når det gjelder den slags.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Spørsmålet er jo om der finnes noen skifter, men det ligger jo allerede på nettet. Kjell Bråstad har jo skrevet bøkene om Søgne, det kunne jo være mulighet for å kontakte han på SAK. Der finnes jo noen privatarkiver, det kan jo være en mulighet.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.