Gå til innhold
Arkivverket

[#80855] Alvdal: Rasmus Larsen og Live Olsdatter Folmoe


Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

De døper sønnen i 1801 Lenke. Jeg tror jeg har kontroll på forfedrene til Rasmus, fra bygdebøkene. Jeg har forstått at de bodde på Tylldølshaugen til de flyttet til Skilvassbakk i Hamarøy ganske tidlig etter dette, og lurer bare på hvorfor de benevnes Folmoe i kilden.Live var visst fra Storelvdal, jeg har ikke fått jobbet mer med henne foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

På 1600-tallet ble det drevet malmutvinning i Lillelvdalen. Etter en tid ble dette arbeidet gitt opp, men midt på 1700-tallet kom gruvevirksomheten i gang igjen og i 1748 ble det reist ei smeltehytte ved elva Folla. Derfra skriver nok Follmoe-navne seg. I bygdeboka skriver Einar Steimoeggen: - Follmoen var bebodd fra hytta kom opp i 1748 - men i hytte-tida var det så mange som var skrivne Follmoen at det knip med å finne ut kven som budde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.