Gå til innhold
Arkivverket

[#80857] Hvor ble det av Edvard Olai Christian Jacobsen, f. 1854 i Melø, Nordland


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Edvard Olai Christian Jacobsen ble født 10/2-1854 i Marken, Melø av foreldre Jacob Andersen og hustru Petronelle Tomine Abrahamsdatter. Har rede på hvor han var ved folketellingene 1865 ( i tjeneste på Silvik, Melø) og 1875 (hjalp stefaren Ole Trondsen på Grimstad i Gildeskål). Hans sist kjente oppholdssted var på Grimstad da han var fadder 15/8-1882 for søsteren Jacobine Helene Bergithe Jacobsdatters datter, Christine Bergithe Angel Ibenhartsdatter i Gildeskål kirke.Deretter forsvinner alle spor av Edvard. Har søkt FT 1900 i alle databaser, men de Edvard Jakobsen jeg har funnet, er ikke den rette Edvard. Har lett mellom 1882-1900 i både døde og utflyttede fra Gildeskål, samt emigrerte, men finner ikke den riktige Edvard.Jeg kan selvsagt ha oversett noe i en av alle disse kildene, men om det er noen som har opplysninger om hvor jeg finner ut av hvor Edvard Olai Christian ble av, så er jeg veldig takknemlig.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Edvard ser ut til å ha omkommet under Lofotfisket.Odd Sørensen, Kragerø, har i boka ”Drama fra virkeligheten” gjengitt sjøforklaringer fra fiskerioppsynet for Lofoten for perioden ca. 1860 – 1910. Jeg gjengir noen avsnitt fra en rapport fra 1898:”Forklaring avgitt av Jens Olsen fra Bardal i Nesna [som forsøkte redning] i anledning av forlis med tap av menneskeliv. Forliset skjedde på Ballstadhavet ca. ei og ei halv mil fra land den fjerde april 1898. En hardangerbåt var på tur til lands etter endt garntrekking. Det var sørvest storm og svær sjø, og båten skar seg full og sank.””Personene som alle omkom var: Ole Olsen fra Fore i Meløy var 32 år og ungkar. Adolf Hartvigsen Dalen fra Meløy var 24 år og ungkar. Peder Hartvigsen Dalen fra Meløy var 18 år og ungkar. Edvard Jakobsen Fore fra Meløy var 40 år og ungkar. Emil Olsen Våg [Aag?] fra Meløy var 23 år og ungkar. Martin Brun Moen fra Meløy var 20 år og ungkar.”Ole Olsen, f. 1866, var fetter til den Edvard du søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for denne opplysningen, Leif. Dette er jo for meg en helt ukjent kilde som jeg aldri ville ha funnet fram til selv! Såvidt jeg ved rask oversikt har funnet ut, er ingen av de omkomne registrert døde i kirkeboken for Meløy i 1898-1899, og antagelig aldri funnet/begravet, så jeg hadde antagelig fortsatt min søken etter Edvard om du ikke hadde kommet med dette innlegget! Tusen takk igjen!Er denne boka nyttig også for evt. andre som er omkommet på sjøen og muligens ikke funnet/begravet og dermed ikke nevnt i noen kirkebok? Og hvilke områder i Norge omfatter den?Faktisk lurer jeg generelt på hvilke kilder man kan lete i for å kunne finne ut om noen evt. er omkommet på sjøen når man ikke finner ut hvor de er blitt av i noen av de tilgjengelige kildene. Er det flere tips om slike kilder?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Hans Andersen, Marken (Sætereng) 27 år, omkom ved et forlis sørvest for Bårsund (ikke så langt fra Mortsund) 29. mars 1886. Dette er omtalt i boka. Hans var sønn av Anders Abrahamsen og vel også en fetter til Edvard. Ut over dette tror jeg ikke det er folk fra Meløy nevnt som omkommet i denne boka. Den begrenser seg til hendelser under Lofotfisket (januar – april). Om den er fullstendig i forhold til det arkivmaterialet som foreligger fra Fiskerioppsynet, vet jeg ikke.Vi må vel regne med at det er en del tilfeller hvor folk ble borte på sjøen uten at det er dokumentert. I beste fall kan det foreligge skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er dette rett person? Nr. 12 Edvard Jacobsen, omkom 4/4-1898 under Lofotfiske: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C07 (1888-1907), Døde og begravede 1898, side 102. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2608&idx_id=2608&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Leif, Tusen takk for opplysningen også om omkomne Hans Andersen, fetter av Edvard, som også er nevnt i boken du viser til.Randi, Tusen takk også for dine innlegg, som jo viser at min raske titt i Meløy kirkebok (MINI) i går var svært overfladisk, og at jeg var altfor rask med å konkludere at ingen av de omkomne var registrert i kirkebøkene! Foruten dine lenker til Melø Klokkerbok, fant jeg nå fort faktisk flere av de omkomne også i Meløy MINI, deriblant Edvard Jakobsen, registrert, men ikke begravet.En god påminnelse om å sjekke kildene grundig, og også om å sjekke mulige kilder i de tilliggende kommunene når det gjelder personer i enten Gildeskål, Meløy/Rødøy og også Bodin. Jeg har svært ofte glemt av dette, når det senere har vist seg at personen jeg leter etter befinner seg i en av disse nabo-kommunene!Tusen takk for hjelpen begge to.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.