Gå til innhold
Arkivverket

[#80858] Database-'maler' for registrering av kilder.


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Dette er muligens ikke rette forum, men den som for meg høres riktigst ut.Jeg har uttallige ganger søkt de samme kirkebøkene etter opplysninger om ulike personer, og har etterhvert tenkt at det hadde vært så mye lettere å lete hvis opplysningene der hadde vært lagt inn i en database.Jeg kunne selv tenkt meg sakte men sikkert å lagre opplysninger fra kirkebøker inn i en database, men jeg har null peiling på hvordan man oppretter en slik.Selv deltok jeg i fjor en lang periode med å registrere opplysninger fra folketellingen 1875 inn i en database formidlet til meg fra Family Search i et registrerings-samarbeid mellom Family Search og ?Digitalarkivet? Husker ikke, men jeg fikk iallfall databasen lagt inn via Family Search.Finnes det noen lignende database vi vanlige brukere av bl.a. de scannede kirkebøkene kan laste ned og fylle inn med de relevante data for til slutt å kunne opprette databaser for de ulike kirkebok-opplysningene? Hvis dette ikke er opprettet hittil, så kaster jeg ut dette som en idé til å få alle våre kirkebokscannede opplysninger registrert av brukerne til lettvint søkbare databaser etterhvert, uten å måtte få samme opplysninger kun fra dedikerte Historielag e.l.Selv ønsker jeg iallfall en relevant database-mal tilsendt for innfylling!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Så flott at du har lyst til å registrere data fra de skannede kirkebøkene! Det er et viktig arbeid. I Digitalarkivet har vi lagt ut et par tusen databaser/registre med informasjon fra kirkebøkene. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=&knr=&aar=&dagens=&katnr=4>Lenke For enkelthetsskyld er de inndelt etter handlingene, dvs. dåp, konfirmasjon, vielser, begravelser, osv.For en del år siden laget vi en standard, Kyrre (Lenke), for hvordan vi ønsket at slike lister fra kirkebøkene skulle bli registrert. På den måten får vi en så lik form på dataene som mulig og gjør det lettere for brukerne å søke i dataene. Vi forutsetter da at dataene sendes inn til oss etter registrering og evt. korrekturlesing. En bidragsyter vil da få sitt eget rom i Digitalpensjonatet og beholder rettighetene til dataene sine. LenkeHvis du ønsker å registrere fra de skannede kirkebøkene, kan du benytte hvilket som helst program hvor du kan strukturere opplysningene dine, f.eks. Excel/Calc og Access/Base. Da må du bruke Kyrre til å bygge opp strukturen. Men vi anbefaler at du bruker Augustus2 - det er et gratis registreringsprogram hvor Kyrre-standarden er innebygget, slik at den strukturerer og passer på at opplysningene kommer inn i den form som er forventet. Filene du kan eksportere derfra er xml-filer som gjør vår jobb betydelig enklere. Her kan du lese mer og laste ned Augustus2 LenkeDet er også lurt å sjekke hva vi har lagt ut av kirkeboksdatabaser så du ikke setter i gang noe vi allerede har lagt ut. Det er fint om du gir oss beskjed hva du skal registrere, så får vi kontrollert at det ikke er en kirkebok som er under arbeid. Du når oss på digitalarkivet@arkivverket.noHvis det høres litt voldsomt ut med fullregistrering av kirkebøkene, så har vi også et tilbud om navneregistrering. Dvs. da bidrar du i dugnaden om å registrere navnene i en kirkebok. Du får ikke eget rom i Digitalpensjonatet, men en stor takk fra oss og varme tanker fra brukerne. Les mer om navneindekseringen her Lenke Hvis du vil søke i navneregisteret går du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Britt!Veldig fint at du er interessert i kilderegistrering.Vi i DIS-Norge har kilderegistreringskoordinatorer i nesten hvert fylke som har god oversikt over hva DIS-medlemmer holder på med av registreringer og korrekturlesinger, samtidig gir dette en oversikt over hvilke kirkebøker innenfor et fylke som er under arbeid.Du kan lese mer her: http://www.disnorge.no/cms/KB_bliregistrator.htmlSå kan du jo sende en epost til koordiantoren i fylket du er interessert i eller en epost sentralt til oss i prosjektgruppen.Bare ta kontakt.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Heljar Westlie

Spørsmål til Anette (2)Er det samme utleggelsesgrenser for innførselsår i kb her som for fulle avskrifter? Tar dere ev xml med kun de feltene som nevnt rettledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.