Gå til innhold
Arkivverket

[#80864] Hartvig Johannessen, Uttakleiv, Buksnes ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

I vaksinasjonslistene for Buksnes, Nordland har jeg funnet et barn med en far ved navn Hartvig Johannessen, bosted Uttakleiv LenkeI bygdebok for Buksnes finner jeg ingen med dette navnet under garden Uttakleiv.Hvem var han og hvem var hans hustru ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå Uttakleiv finner en denne familien som gir noen opplysninger om Hartvig og han bror og søsterklipp (se på nr. 4 Frants og hans kone.Andreas Johannessen er født på Bolle, sønn av Johannes Kristoffersen og Stina Abrahamsdtr., g.m. Guren Jakobsdtr., Uttakleiv. Deres barn: 1) Henrikke Andreassen, g.m. Alstrøm, Justad, en tid gbr. på Skulbru. 2) Hilda Andreassen, g.m. Nikolai Sivertsen, Steine. 3) Johan Andreassen, g.m. 1) Sofie fra Rånen. De hadde en sønn, Mathias, som ble fostret hos sine besteforeldre i Rånen, 2) med Leonora, datter av Petter Ludvigsen, Uttakleiv. 4) Frants Andreassen, g.m. Johanna Johannesdtr., Ostad (søster av før nevnte Henning og HARTVIG JOHANNESSEN, Storeidet); hun var fostret hos Steffen Kristensen, Uttakleiv. 5) Stine Andreassen, g.m. Haagen Pettersen, Hag. 6) Jakob Andreassen, gift 3 ganger, gbr. på Reppe.litt lenger oppher i denne familien finner du Hartvik nevnt på barn nr. 3 som er hans foreldre.Kristen Johannessen var født i Vik av foreldre Jan (Johan) Kristensen og h. Kristense Pedersdtr. Jan Kristensens far var fra Ytre Haug. Kristen Johannessen ble gift med Malene Olsdtr., en søsterdatter av Daniel Andersen, Haukland.barn:1) Steffen Johannesen, g.m. Bereth Margrethe, datter av Jakob Jakobsen og Petternella Nilsdtr., Uttakleiv.2) Anders Johannesen, g.m. Leonora, datter av Johannes Olsen, Bolle, søster av Jens Johannessen, Hag, Ole Johannessen, Dønvold, Sara Johannesdtr., Opdøl, g.m. Jakob Pedersen, Andreas Johannessen, Uttakleiv og Iverine Johannesdtr., g.m. Petter Pedersen, Bø, utvandret til Amerika.3) Johanna Johannesdtr, g.m. Johannes Thomassen, Ostad, mor til bl.a. Henning og HARTVIG JOHANNESSEN, Storeidet.4) Hanna, g.m. Ole Paulsen, Tangstad.Håper dette er oversiktig nok til at du finner fram i forholdene. Teksten er stort sett som i boken har bare lagt til noen etternavn. Buksnes og Hol bygdebok er jo lagt ut i nedlastbar utgave. Sikkert noen som har link til den. Jeg har den i Word format, hvis du har en mailadresse.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk, Steinar!-og tilbudet ditt om bygdeboken i Word format vil jeg svært gjerne ta imot.Jeg har Mac og kan ikke bruke online-versjonen. Jeg har i den forbindelse sendt 2 mailer til Vestvågøy Historielag og spurt om de har den i et annet format, men jeg har så langt ikke fått noe svar derfra.Heldigvis bor jeg i Bergen med Universitetsbiblioteket tilgjengeligt og har lånt bøkene. Men det er jo litt lettere å søke etter personer digitalt.Du kan bruke denne mailen: ekstra@bkkfiber.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

I min samboers slekt har jeg notert opp en Lars Johan Hartvigsen f.1816, som bror av Albertine Christine Hartvigsdatter. Foreldrene dems var Hartvig Johannesen (Rist) og Marthe Larsdatter.Men dette er ikke den samme Hartvig Johannesen nevnt i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det var interessant Erlend, for det er faktisk opphavet til en Lars Johan Hartvigsen, født omkring 1816, jeg leter etter !Jeg har nemlig ikke funnet noen dokumentasjon om Lars Johan og leter litt i blinde her. Det mangler jo en del kirkebøker i Buksnes fra den tiden han ble døpt, så det har vært vanskelig å finne opplysninger.Lars Johan var gift med Hanna Christianna Jonasdatter og ved vielsen (1841) refereres til garden Reine, men om de var født eller bosatt der før vielsen vet jeg ikke.Hvis du har noen informasjoner om ham, ville jeg bli svært glad for det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har skrevet litt dokumentasjon vedrørende Hartvig og barna. Det har vært litt jobb å finne barna og riktig foreldre pga. de manglende kirkebøkene. Hartvig og kona var nok fattige, og noen av barna ble satt bort det gjør ikke saken enklere.Lars Johan er født i Flakstad: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16702&idx_id=16702&uid=ny&idx_side=-126>Lenke (nederst på høyre side)Foreldrene ble gift i Flakstad 1815: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har vært på DIS og sett hva som sto der.Stemmer det at Hartvig da er den samme (som jeg faktisk lurte på) som er her ? LenkeVed vielsen til Marthe er han jo enkemann, så det høres riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.