Gå til innhold
Arkivverket

[#80865] S&F;Vik, Arnafjord, Nese: Hvem var Aamund og Botolv Nese og deres koner, ca 1700


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Brita Andersdatter bor i Botn også da hun blir konfirmert i 1757. Så de er nok korrekte.Men hvor befant Anders Botolvsen seg etter 1738. Dvs jeg skal se om jeg finner han som fadder. Ser at Amund er fadder like etter han blir konfirmert.Ja, jeg fant også Brita Øysteinsdtr Vikøren, men ikke etter konfirmasjonen. Hva står det om henne i bygdeboken?Det er riktig. Kvamsøy er også med i sjeleregisteret for 1760. De var ikke der heller. Leikanger har bare med ungdom, så det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Amund Andersen konfirmeres i Kvamsøy i 1747. Bosted Nese. Synes det var tidlig, da han var f i 1735. Han er fadder i 1751, fortsatt Nese. Og hvem var Randi Lassesdtr Nese? Hun var fadder til det samme barnet. Er det flere familier med de samme navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

(28): Denne Randi Larsdtr Nese f. 1724 d. 9.10.1803 på Hamarsnes, dåværande Leikanger, trur eg er oldemor til Ingeborg Lovise Sjursen f. 8.6.1821 d. 16.7.1908. Og tippoldemor til Amalie Skram. Dersom du orkar (dårlige skjermbilete (18), så finn du Randi og Åmund på Husmenn, Valsvik 0-20.På Nese, husmenn 0-24 finn du (27) Steinvor og Peder. Du anntok / tippa at Randi var syster til Steinvor, men det det er Steinvor og Åmund (mann til Randi) som er sysken.Sende ein e-post om fam til Randi og Anders.Dersom du har vanskar med å sjå på Leegenalogy.net, så kan eg senda ein e-post i morgon om:Valsvik 0-20 og Nese 0-24 kan eg senda deg i morgon.Eg trudde du hadde sovna, så eg starta litt på eit konkurende forum. Men no er det eg som må ta kvelden, Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Brita Øysteinsdatter Vikøren fikk sønnen Øystein med Tollev Pedersen i 1764. De står også oppført under vigde. Øystein døde 9 dgr gammel. Tollev fikk også et barn med Ragnhild Anbjørnsdatter i 1789. Kan det bety at Brita var død, eller ble de skilt?Ingebrigt Skjerven eide i Nese i 1647. Kan det være en indikasjon på at Anders Botolvsen var sønn til Botolv Ingebrigsten Skjerven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vielsen mellom Tollev Pedersen og Brita Østensdtr. 20.01.1764.LenkeDer står det at de venter sitt andre barn og at det er Britas første ekteskap. Da må dette enten være en annen Brita Østensdtr., eller så er opplysningen om antall ekteskap feil. Dersom det siste er tilfelle, må Anders Bottolvsen være død før 1764.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har sjekket kirkeboka for Vik frem til og med 1816 uten å finne Brita Østensdtr. død. Jeg skal ikke sverge på at jeg ikke kan ha oversett henne, men jeg brukte god tid på hver side, uten å finne henne.Jeg kan lete videre senere, om ikke du finner henne i mellomtiden.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nei, det virker merkelig at verken Randi, Brita eller Anders selv skal la seg finne i noen dødsfallsliste. Hvor i all verden kan de ha vært. Barnene var altså i Botn, Kjelven, i 1760. Brita, enken etter Anders 2. ekteskap, var på Østerbø i 1801.Lurer på om Steffen Botolvsen, 16 år, født i sognet, kan være Anders' bror. Han er i tjeneste hos Sæby i 1701. Lenke Han ble utkommandert i 1709 og døde i krigen i 1712. Der er ikke skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til orientering så giftet Torsten Jonsen seg 31.05.1733 med Brite Andersdtr. Ved vielsen er begge oppført med Nesse som gårdsnavn.LenkeMed ref til innlegg 16, så var jo Jon Olsen Kjelven farfar til Ingeborg Torstensdtr. Da er han far til Torsten Jonsen d. 1769.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

I (32) og (33) omtalar ein ekteskap mellom Tollef Person Måren f. 1724, gift 1764 m/ Brita Øysteinsdtr, født og død ukjent. Busett Vikøyri.Tollef vart attgift ?? m/ Ragnhild Anbjørnsdtr Bjordal 1747-1829. 2 døtre som veks opp på Vikøyri. Ragnhild hadde frå før Nils f. 1774 og Brita f. 1778. Kjelde for begge 2: (Ættabokji,Vik, 2008 s. 241).Ang Botolv og kanskje Randi òg: Har du sjekka om dei døydde i Kyrkjebø ?Forfattaren av Ættabokji i Vik skriv på s. 354 at uavanlig mange dødsfall på Vestlandet i 1733. For garden Nese, 6 kvinner mellom 56 og 70 år. Men ingen ongar døydde !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til innlegg nr.40. Da er det jo neppe den samme damen det dreier seg om. 'Vår' Brite Østensdtr. befinner seg jo på Østerbø i 1801 og skal være født rundt 1730/31.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

40; Men var det ikke Brita Østeinsdatter som var fra Vikøyren? Når døde hennes far? Får se om jeg finner noen dokumenter derfra? Hvor var Tollef Persen fra? Han var ikke fra Måren iflg Kyrkjebø-boken.Iflg samme bok hadde Ragnhild Arnbjørnsdatter Bjordal datteren Gjertrud f 1774 med Nils Olsen, dreng på Hest, og Brita f 1778 med Ivar Bergesen Bjordal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg har falt av lasset. Den Brita Østensdtr. som bor på Østerbø i 1801, 70 år gammel, var ikke hun gift med Anders Bottolvsen i hans andre ekteskap?. Hun var født rundt 1730, og kan neppe ha giftet seg med Anders før 1750.Den Brita som er nevnt i innlegg nr.40 som var gift med Tollev Pedersen var i sitt første ekteskap om man skal tro kirkeboka. Da stemmer det dårlig at Tollef Pedersen giftet seg på nytt, når Brita Østensdtr. var i live i 1801. Er det bare meg som roter rundt her, eller er det to forskjellige Brite Østensdtr. vi snakker om?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

46; Dersom det er samme Brita Øysteinsdatter så må hun ha blitt skilt fra Tollef. Ikke umulig, da det ser ut for å ha vært en del forhold både her og der, for å si det sånn. Ja, om alderen 70 år i 1801 er korrekt, så er hun f ca 1730, og kan neppe ha blitt gift med Anders før ca 1745-1750. Alderen kan vel også være noe lavere, slik min erfaring er. Men Amund er oppgitt å være 66 år, så på han stemmer det, siden han var f 1735.Verken Anders, Randi eller Brita er fadre for Amund og Ingeborgs barn fra 1770-1787. Amunds søster, Brita Andersdatter Nese, er fadder to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det ser ikke ut for å være lakuner i Vik prg som skulle vedrøre Anders, Randi eller Brita; vielse og dødsfall. Dette skjønner jeg ingen ting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Amund Andersen Neses dåp i 1735 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16798&idx_id=16798&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det står jo ikke hvem som var moren, men det står i 1801, om det er rett transkribert at Brita Øysteinsdatter er Amunds stemor.Heller ikke ved Brita Andersdatter Neses dåp i 1738 er mors navn nevnt Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForlovelsen og vielsen til Anders Bottolvsen og Randi Amundsdatter Nese i 1732 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Forlovere Alv Otterskred og Lasse Nese.Dåp og gravferd til datteren Anna, f 1732 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

49: Heller ikkje Leegenalogy.net har Randi, eller nokon annan som mor på desse 3 ongane.Men når Leegenalogy.net lagar familie på Nese 0-13, så er Randi Åmundsdtr mor.Og i Ættebokji på s. 367 er Anders og Randi oppførte.Den einaste meldinga vi har om stemora er FT 1801. Ei kvinne som ikkje døyr ! Eller rettare sagt, som vi ikkje finn gravlagt !Held ho seg der ho er i 1801, så burde ein finna ho i Vik A 5, 1787-1820, dvs frå 1801-09. Så 1809 vil ein ha funne henne død på Lavik. Sjølv har eg leita fram til 1822; dog utan resultat.Vik/Kyrkjebø frå 1738 og framover får andre meir proffe sjå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.