Gå til innhold
Arkivverket

[#80875] Johannes Eliassen/Aase Hansdt. viet 23/2-1706 i Kongsberg


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Søker hjelp etter Johannes og Aases opphav - foreldre. Finner de viet Kongsberg 23/2-1706 i kirkebok 1696/1720 s.404. Finner en sønn- Bastian døpt 16/1-1706 i Kongsberg s.52 nederst- før foreldrene ble viet. Håper noen har vært bort i disse og kan gi meg noe info. mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Håper fortsatt på litt info - det jeg har videre om disse to personer er: Johannes begravet Kongsberg 18.juli 1726, og finner Aase begravet Kongsberg 12. juni 1736 - ikke noen alder på disse ser jeg oppført. mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er ikke mye, men...I sølvverkets manntall fra 1711 finner jeg en Johannes Elisen, 32 år gml, født på Kongsberg. Han har en sønn og bor i eget hus i byen. Tjenestetid 24 år (8 som junge, 10 som sprenger og 6 som hauer).mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Tusen takk til deg Bjørg ,alle monner drar, men kan det også stå noen om en Elias(evt. Johannes far) e.l. også i dette manntall? Må jo prøve litt ymse for mulig komme videre.mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

1711-manntallet er langt ifra komplett. Det kan ha vært mange Elias-er ved verket selv om det bare er listet en, nemlig Elias Reinhart 66 år gml, fra Goslar i Tyskland. Han bodde hos Johannes Andersen og hadde vært 'Schuster' og hauer tidligere mens han nå var 'Nachzehler'. Aldersmessig kan han godt ha vært far til Johannes. Jeg tror kanskje denne Elias tilhørte slekten som kalte seg Gosler(med variasjoner) utover på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Finn H Bakken

Prøver litt igjen - har funnet i kirkeboken 1696/1720 og-1721/43 Kongsberg - begravet 12.april 1712 Elias Sørensens qvinde, og den 27. september 1718 Elias Sørensen og... barn. den 2. oktober 1728 Elias Saugmester Har noen noe kjennskap til 'denne/disse ' Eliaser?mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Liv Lunner

Jeg ser at du også leter etter Johannes og Aases opphav. Har lett etter disse en stund men står helt fast. Har funnet vielse og dåp til sønnen Bastian men så er det slutt. Nå er jeg spent på om du har kommet noe videre med denne familien som er min manns slekt. Du kan jo kontakte meg.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Liv,nei dessverre, jeg har ikke noe videre foreløpig. Har også 'alt' om min ane- sønnen Bastian- og hans sønn Hans. Det er jo greit få dette frem igjen, kanskje noe andre har 'fått tak i noe'.mvh finn.h.bakken@ebnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.