Gå til innhold
Arkivverket

[#80882] Hvor ble de av brødrene Anders og Helge Støen, Tolga som reiste til Amerika 1856


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

I juli 1856 reiste brødrene Anders Olsen f. 20. april 1832 og Helge Olsen 8. februar 1835 Støen fra Tolga til Amerika. De reiste sammen med mange tolginger 16. juli i 1856. Blant annet deres tremenninger, brødrene Ingebret, Tollef, Simon, Mikkel og Peder Slåbakken, samt deres mor Kirsti og deres søster Ingeborg. De går i land i Amerika i Boston. Slåbakkfamilien slår seg ned i Jackson County, Minnesota i 1860. Men hvor ble det av brødrene Anders Olsen og Helge Olsen Støen? I Norge har brødrene og familien deres brukt mange etternavn. Deres fars etternavn er opprinnelig Eide. Men ettersom denne familien flytter svært ofte, tar de etternavn etter stedene de bor. I kirkebøkene finner en, Myhre, Slaabakken, Vergaaen. Foreldre og to brødre og en søster reiser til Amerika i 1858.Jeg greier å følge disse brødrene i Tolgas kirkebøker frem til deres avreise til Amerika. Videre greier jeg ikke å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det kan være et bra tips. Det er noen websider på Ancestry.com som har en Helge Olson Slaabakken i Emmet, Iowa. Fødested Tolga, men de viser fødselsdato 2. februar 1835, ikke 8. februar. Men de inneholder ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Tusen takk for de to tipsene jeg har fått. Jeg tror tampen begynner å brenne. I Slåbakkfamilien ble det født to Helge'r. En i 1817, død samme år og en i 1818 død i 1839. På Tolga var det bare en Slåbakkfamilie. Pluss min Helges familie som brukte Slåbakken som etternavn i den perioden de var inderster på gården. Ole E Eide, Wisconsin skrev en gang etter 1916 om 'Nedtegnelser over udvandringen fra bygder i nordre Østerdalen' basert på hva Lars Dahl har fortalt om de første som utvandret fra Tolgen, Vingelen og delvis Os (Tolga prestegjeld) i perioden 1848 til 1870. Der står det at Helge bosatte seg ved Spirit Lake, Iowa, Anders ved Rushford, Minnesota. Så det jeg lurer på er om 'min' Helge kan samenes med den sist nevnte Helge. 2. og 8. kan vel forveksles dersom tallet ikke er skrevet helt tydelig. Tusen takk for hjelpa så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Sirit Lake er i Dickinson county, Iowa. Her er en Helge Olsen som død i 1914:Iowa Cemetery RecordsName: Helge OlsonDeath Date: 29 Sep 1914Birth Date: 1835Cemetery: Union State Line Level Info: Grave Records of Dickinson County, Iowa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en kandidat for Anders. Han er 'clerk in dry food stores':1870 United States Federal CensusName: Andrew OlsonBirth Year: abt 1832 Age in 1870: 38 Birthplace: NorwayHome in 1870: Rushford, Fillmore, MinnesotaRace: White Gender: Male Value of real estate: View imagePost Office: RushfordHousehold Members: Name Age Andrew Olson 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.