Gå til innhold
Arkivverket

[#80888] Ole Andreas Rasmusson Lending, emigrerte 28/4 1882. Spor etter han?


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Reiste han med National Line så gikk deres skip SS 'Helvetia', fra Liverpool i begynnelsen av mai, ankomst i New York den 11. mai 1882. Men jeg finner ham ikke på passasjerlistene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det mest sannsynlige er at han reiste Bergen - Stavanger - Hull med Wilson Lines SS 'Domino' som hadde avgang 29. april 1882.[url="http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=B82>http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=B82Datoene for National Line sine skip fra Liverpool er ikke kjente, kun ankomstdatoene i New York (se lenken). Det er vel så sannsynlig at han kan ha ankommet New York med SS 'Spain', den 14. mai 1882. Immigrasjonsdata i USA vil kunne fortelle oss hvilket skip han ankom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det som synes mest sannsynlig for Helene Johannes ankomst til America er nedenstående. Men den båten tilhørte ikke Cunard, og alderen hennes stemmer heller ikke helt.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Helene RasmusArrival Date: 11 May 1882Birth Year: abt 1855 Age: 27Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Place of Origin: NorwayPort of Departure: Glasgow, Scotland and Larne, IrelandDestination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesShip Name: State of Florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Viser til () og innlegg (2) av Benn Johan Rislaa der;*************Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Helene LendingCensus Date: 1 May 1885County: Yellow MedicineLocality: SadnesBirth Location: NorwayGender: FemaleEstimated birth year: abt 1858Race: WhiteLine: 25Roll: MNSC_47*************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja han hadde jeg allerede 'sjekket ut'. Han bor i 1900 i Michigan med kona og barna som er født der. Han er født i juni 1855, immigrert i 1880 og gift i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har studert personer født i desember 1858 i census for 1900, men finner ikke Helene Johanne Rasmussen Lendingen/Sanderson.Det nærmeste jeg kommer er en annen Helene Rasmussen fra Sulen, som også bor i Yellow Medicine, og som ifølge census for 1900 også var født i desember 1858, men som immigrerte i 1895. Hun finnes også i den norske emigrantstatistikken for 1895. Foreslår kirkeboka sjekkes mht. denne Helenes fødselsdato.Så er det tolkingen av innlegg 3. Kan det tenkes at det står Helene, g.m. S. Anderson ? (Jeg ser det er brukt 'liten a' i Amerika). En ny tolking av innlegg 3 vil medføre andre søke-kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kurt,Eg trur du kan ha rett i at det står S. Anderson.Helene Rasmusdtr. Dumben/Dumba f. 15.1.1858 reiste til USA i 1895. Ho vart gift med Thomas Kråkås. Dei budde i Stony Run, Yellow Medicine.KRAAKAAS, HELENE DUMBEN Date of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: na certid# 1942-MN-002340 Date of Death: 18 Mar 1942 County of Death: CHIPPEWA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Skal vi komme videre med denne må vi ha noen flere innspill.a) Hvor mange var det i søskenflokken, emigrerte noen av disse ? Trenger ev. navn og fødselsdata.b) Hadde Ole Andres og Helene Johanna onkler og tanter som var emigrerte til USA. Trenger ev. navn og fødselsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Alf har nok best oversikt...a) Det var berre dei to nemnde søskena som reiste over.b) Kjenner ikkje til onkler/tanter som emigrete, men det reiste 3 stk frå Lendingen 20.4.1866;- Hans Matias Hansson, f.22.8.1838- Ingeborg Martine Nilsdtr., f. 16.2.1842 og son deira;- Lars Møldrup Hansson, f. 10.1.1865.Kanskje dei kan finnast for å sjå om Helene og Ole Andreas kan ha reist til dei?Eg er elles interessert i å vite kvar desse folka tok vegen, og om dei fekk noko større familie i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.