Gå til innhold
Arkivverket

[#80889] Hjelp til tyding av kirkebok, 1826 Kragerø


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Hva heter hennes mor.Anna Cathrine født 15 feb 1826, dåp 5 mars s,å. Far. Lars Nielsen, men her stopper det, ser at barnet er uekte. Kan noen hjelpe til med dette.Mvh:Unni Knudsen Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Klokkerbok nr. 2 (1814-1831), Fødte og døpte 1826, side 59. (60)nr 7. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Moren het Anne Knutsdotter. Det var litt bedre håndskrift i Ministerialboka se LenkeStyrmd kan bety at de muligens bodde på Styrmannsholmen. Jeg skal forske litt mer på det. Siden det står -i Kragerø- etterpå, så kan det tyde på at det er en adresse og ikke yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Anne og Lars gifter seg 4.11.1825 i Kragerø Kirke. LenkeAnne er datter av Knut Gunnersen og Anne Pedersen, på Stavnæs i Fossing. Det tilhørte på den tiden Sannidal kirkesogn.Se kopi av 1801-tellingen. 62 Bratsberg Sannikedal Sannikedal Stavnæs Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 2133 * Knud Gunnersen Husbonde 34 I 1 ægtesk. Gaardbruger M 2134 Anne Pedersdtr Hans kone 30 I 1 ægtesk. K 2135 Peder Knudsen Deres børn 8 M 2136 Karen Knudsdtr Deres børn 6 K 2137 Anne Knudsdtr Deres børn 4 K 2138 Ingeborg Knudsdtr Deres børn 2 K Jeg har muligens vært borti Anne Pedersen i forbindelse med noen andre jeg hjalp med slektsforsknig etter folk fra Stavnes gården. Om jeg finner de notatene kommer jeg tilbake til det senere.Når det gjelder Lars Nilsen har jeg ikke klart å tyde hans opphav. Mulig han er den samme Lars Nilsen som bor på Farsjø i 1801.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Når Lars gifter seg med Anne er han enkemann.Den første kona het Anne Cathrine Nilsdatter og dør 30 år gammel den 24.3.1824Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Ministerialbok nr. 4 (1814-1831), Døde og begravede 1824, side 114. se person nr.3 høyre side. Permanent sidelenke: LenkeLars er styrmann.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Nå har jeg funnet Lars.Han ble gift første gang 19.9.1816 i Kragerø. han var sønn av Nils Lågasken og Ingeborg Svendsen. Regner med at det er han som er født 2.2.1789 Døpt i Sannidal. Det må sjekkes.Ja da tenker jeg du har fått en del å lese på.Lykke til med videre forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Tusen takk til deg Kerstin.Skal sette meg ned å kikke i mellom det du har funnet.Må få sammenhengen her ja, og skrive det inn i den øvrige slekta.Mvh.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.