Gå til innhold
Arkivverket

[#80894] Manntallene 1664-1666 har blitt skanna


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Tidligere i dag opplyste vi om at 1838-matrikkelen har blitt digitalisert og gjort tilgjengelig ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=80872>Lenke). Her følger enda en godbit:Riksarkivet har tidligere i år skanna sogneprestenes og fogdenes manntall fra 1660-åra. Vi har nå så vidt påbegynt indeksering, og foreløpig er det bare sogneprestmanntallene for Tønsberg prosti og Brunla prosti som er tilgjengelige. De øvrige bindene vil bli indeksert utover høsten og vinteren.Foreløpig inngang til manntallene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kristian.Er det mulig å få gjort oppslag her på noen slags måte? Hvordan skal jeg evt gå frem? Jeg skulle visst hvilke gårder i Kvamsøy, Vik og Klævoll som besittes av Botolv/Butolv og Amund/Omund/Aamund på 1660-tallet.Ident.: L0014:Ytre Sogn fogderi 1664.Tidsrom: 1664 - 1665Plassering: 4A 137 4/3Håper du kan tipse meg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har dessverre ikke anledning til å gjøre dette til noen oppslagstjeneste, så du får nesten vente til det aktuelle bindet er indeksert, slik at det blir publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi indekserer ganske omstendelig for å utnytte planlagt funksjonalitet, og indekseringsarbeidet kan dessuten ikke ha høy prioritet hos oss akkurat nå, så derfor går det ikke veldig raskt. Jeg håper vi kan få ut et par bind i uka.Ytre Sogn finnes i bind 23 av sogneprestenes manntall og bind 14 av fogdenes manntall.Jeg kommer til å annonsere nye bind i denne tråden hver onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Siden Sogn prosti var etterspurt, har indeksering av dette bindet blitt forsert, og det er nå tilgjengelig.Vi forbeholder oss retten til ellers å indeksere bindene i stigende rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Øvre Borgesyssel prosti har kommet på plass. Dette prostiet dekker det nordlige Østfold og dessuten Follo (de daværende prestegjeldene Vestby, Kråkstad, Ås og Nesodden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som følge av litt omstrukturering på Arkivverkets nettsider er lenka blitt noe endret: LenkeBind 3-6 (Nedre Romerike prosti, Øvre Romerike prosti, Hedemarken prosti og Gudbrandsdalen prosti) er indeksert og blir tilgjengelig i slutten av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er rett frem diskriminerende at Nord-Norge alltid havner tilsist. Hva med en gang å begynne på nr. 20 og telle nedover? Jeg foreslår at prestemanntallene legges ut i oppadstigende tallrekke og fogdemanntallene i nedadstigende tallrekke, eller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Skjønt det morsomste var jo at dere legger ut manntallene i vilkårlig rekkefølge, så får vi litt spenning hver uke frem til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da er det opprettet lenker til bind 3-6 (Nedre Romerike prosti, Øvre Romerike prosti, Hedemarken prosti og Gudbrandsdalen prosti): Lenke Det vil imidlertid ennå gå noen timer før databaseoppdateringa er fullført, slik at dere finner bildene.Til André (19): Nord-Norge er ikke alltid sist. Statsarkivet i Tromsø har for eksempel indeksert alt sitt skanna materiale. De fleste andre statsarkivene har gjenstående arbeid (stort sett pantebøker) i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk til arkivene for dette. Det begynner nå å bli brukbart med materiale på nett av det aller mest nødvendige en slektsforsker bør ha tilgang til.Arkivverket har virkelig vært flinke til å digitalisere materiale og det er bare å håpe at farten holdes oppe framover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Da har bind 7-9 av sogneprestenes manntall blitt lagt ut (prostiene Hadeland, Valdres og Bragernes).Vær oppmerksom på at prostigrensene ikke fulgte moderne fylkesgrenser, slik at for eksempel Norderhov og Hole tilhørte Hadeland prosti, Hallingdal tilhørte Valdres prosti, mens Aker og Asker (med Bærum) tilhørte Bragernes prosti.Bind 10-11 er lagt ut tidligere, slik at det nå er bind 12 (Telemark) som er neste i rekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja dere gjør virkelig en flott jobb, og jeg kommer senere til å få bruk for Valdres prosti i og med at jeg der sikkert kommer til å finne en del av mine aner i Hallingdal. Så tusen takk for det dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(23) Vil det med tiden komme en liten innledning som opplyser hvilke områder som ligger under de enkelte prostiene? Gjerne også med lenke til de manntallene som har ligget her digitalisert en stund.Akkurat Hadeland og Bragernes prostier har jeg personlig brukt såpass mye at jeg husker hvilke områder som ligger der, men beveger jeg meg i litt ukjent terreng kan det fort bli en god del leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.