Gå til innhold
Arkivverket

[#80901] Gildeskål NO; Hammer, Lars Iversen


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Født ca. 1750, bygslet i 1788 1 våg 18 mk i Nedre Fore i Gildeskål, gift 1788 med Ane Martha Andersdatter, døde i 1797. Hvor var han født og er det noen som kjenner hans foreldre? Er det noen som har tilgang til rullene for 1769 i Gildeskål/Salten for å se om han står nevnt der? Han tilhørte sannsynligvis haplogruppe R1a1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Jeg har ingen løsning. Men så vidt jeg kan se er det i skifteoppgjøret etter Lars Iversen i 1798 gjeld til (pengelån fra) en Joen Iversen, Olderbachen. Ettersom dette farsnavnet ikke var så veldig vanlig på disse kanter, kan man mistenke at det dreier seg om brødre. I 1801 finner vi Jon Iverssen, alder oppgitt til 58 år, på gården Olderbakken i Sømna. Han finnes imidlertid ikke i innrulleringsmanntallet 1766/69 for Helgeland, og det kan være at alderen i 1801 er feil, jfr. også alderen på kona og barna. Dermed kan det tenkes at Jon (og Lars?) var for unge til å komme med i innrulleringsmanntallet for Sør-Helgeland 1766/69. Jeg tror jeg ville søkt i andre tilgjengelige kilder for Sør-Helgeland – det har du kanskje gjort?Rart er det at det i skiftet etter Ane Marta – etter 3 (?) ekteskap – er brukt etternavnet Hammer, dvs. samme som for Lars. Jeg ser at det på For nedre i 1950 er en plass som heter Bjørnhammeren. Kanskje er det det som har gitt opphav til etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk til Leif og Olav Helge. Det er utrolig hva nye øyne kan finne. Jeg har jo en gammel avskrift av hele skiftet! Sømna Bygdebok opplyser følgende om Olderbakken i Ursfjorden: Jon Iversen blir gift i 1790 med datteren på gården Marit Pedersdatter. Hans alder er usikker, 58 år i 1801 og 53 år da han omkommmer i 1807! Han var da flyttet til Gimsen i Bindal. Det er ikke opplyst hvor han kommer fra. Både Jon og Lars kan være innflyttere på hver sitt sted.Slektsnavnet Hammer opptrer noen ganger i Saltenskifter, men ikke i Lofoten-skiftene - og kan være et navn man har tatt seg, jfr. enkens bruk av navnet. Dette ser ut til å kunne bli en spennende høst-jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld Anne Marta, kan det jo hende Hammer er eit slektsnamn. Eg veit ikkje om dei opplysingane vi har om henne, kan seia noko om kva sosialt lag ho kom frå. Den tredje ektemannen var i alle høve av dei høgare sosiale laga i lokalsamfunnet og m.a. Benkestokk-ætling. Det finst fleire Anders Hammer i NST. Eg har ikkje sjekka når dei levde og deira familie, men det er jo også ein stad å leite.Når det gjeld Lars Iversen og Iver Larsen, har eg sjekka førekomsten av namna i 1801-telinga. Dei synest vera mest utbreidde i Søndre Bergenhus, Romsdal og Søndre Trondheim amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

En sønn blir gravlagt 31. okt. 1888. Han er trolig født før ankomst til Gildeskål. Hamre i Hordaland kan jo være en mulighet. Prestene skrev vel Hammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Mulig du har gått gjennom Arvid Støver's nedtegnelser fra Gildeskål?Her er det oppført en god del personer, ca 90, med navnet Iversen/Iversdatter tilbake til 1600 tallet. Videre er det flere Iver, ca 40, som også er født så langt tilbake til som på 1600 tallet. Det er jo mange feil i disse nedtegnelsene men verdt å sjekke opp.Jeg finner også en skomaker Hammer nevnt rundt 1809 i Bodø (Hundholmen) i boka 'Bodø by' av Axel Coldevin. Jeg lurer på om denne skomakeren kan være skomaker Ole Johan Løkke født ca 1774 fra Trondheim, nevnt på s 363 i Bodin bygdebok II-3, Kirkegrenda, av Terje Gudbrandson. To av hans døtre blir gift i Gildeskål.Ane Fredrikka f.ca 1807 ble gift med Per Olsson i Novika og Kornelia f. ca 1810 med Johan Olsen på Finnset, senere i Sandvika.I skiftene fra Gildeskål opptrer det også en skolelærer Hammer i Novika i et skifte etter Ove (Ole?) Johan Christoffersen i 1850. Kan det være en forbindelse fra denne Christoffersen og Ane Martha sitt andre ekteskap med Michel Christoffersen? Her referer jeg bare til FT1801 -LenkeEr Henrik Larsen på 5 år hennes sønn?Videre nevnes i samme bygdebok, s 145, en Henrik Ivarson f. ca 1667 kanskje på Kløkstad på Nordstranda. Her sier Gudbrandson at navnet Ivar er sjeldent i bygda på 1600-tallet. Men her har jeg ikke lett etter evt etterkommere og hvor de slo seg ned. I bygdeboka fra Straumen i Bodin finner vi også flere folk med navn Iver og Lars så skal ta en nærmere titt i denne.Endelig vil jeg nevne at Hammernavnet opptrer i skiftene fra Lofoten, om enn ikke flere enn 5. Det eldste skiftet der navnet forekommer er fra 1798. Jeg har også flere ganger vært borti navnet og da i Vågan.Du nevner at 'dette kan jo bli en spennende høst-jakt', så da sier jeg at mine tanker her kan jo være et skikkelig skudd i blinde, men da har jeg unnagjort bomskuddet og håper på bedre skudd i rypejakta til uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Tillegg: Du har vel sjekket de Hammerfolkene i Bodø som vi finner i skiftene fra Salten? Her er det vel snakk om barna til Anna Sommer, skifte 1746, som var gift første gang med byfogd Jens Hammer fra Trondheim og sist med amtmann Hans Hagerup. Kan det være en mulighet at disse barna slo seg ned i distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg ser ikke Jon eller Lars født i Brønnøy, Velfjord, Bindal eller Sømna. For synd at Jon omkom i 1807 fordi militær rullene begynner snart etterpå.Kirkebøker mangler fra 1725 til 1752 for Sømna og mye mangler i Bindal i den tida.Takk for opplysninger! Lars kan vel væere en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk til Leif, Gry og Margaret i USA for innspill.Lars Iversen hadde etablert seg som smed og i den forbindelse lånt 73 Rd av (sin bror?)Jon i Sømna. Dette er en betydelig sum penger slik at Jon må ha stått seg godt da lånet ble gitt.Anna Sommer hadde jo flere døtre, så det kan tenkes at enten Lars eller hans hustra Ane Marta (som blir omtalt med bare fornavn i skiftet efter sin første mann)er en sønn/datter av en av disse. Da må den sosiale nedturen ha vært bratt.Høstjakten på opprinnelsen til Lars og Ane Marta kan nok drøye litt ut, men før eller siden blir det treff - tålmodighet er en jegers dyd! (Når det gjelder den andre jakten, så begynner fryseren å fylles!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.