Gå til innhold
Arkivverket

[#80902] Løytnant Andreas Tandberg og Anne Paludan


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

De gifter seg 19.1.1755 i Norderhov [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-224>Lenke.Hun er datter av sorenskriver på Ringerike, Christian Michelsen Paludan og Anna Magdalene Ramm og døpt 17.sep.1735 i Norderhov.Jeg finner ikke løytnanten i Ovenstad og ikke ellers heller. Derimot skal Tan(d)berg være et kjent navn i Norderhov, jfr. Ringerikske slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk begge to.Den så jeg ikke. Der er jo løsningen. Jeg hadde søkt igjennom Norderhovs kb og funnet masse barn av Paul Tandberg, men ikke Andreas. Jeg stoppet litt opp ved Anders døpt 7.1.1723, men jammen var det ham allikevel. Det står ingenting om Christian i kb, se her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har et lite problem som kanskje må på egen tråd, men prøver her først.Far til Christian Andreas Tandberg, major Paul Andersen Tandberg hadde 3 andre sønner som også ble offiserer. Den yngste Peder Paulsen Tandberg 1735-1810 ble gift med Sophie Cathrine Matheson iflg. Ovenstad. Der står det også at hennes foreldre var obl. Statius Fredrik Matheson og Anne Fredrikke Klingenberg.Jeg går selvsagt inn på hennes far i Ovenstad og ser at der kalles han prem.maj. Statius Jacob Matheson.Noe er galt, men hva er riktig av Fredrik eller Jacob, og var han obl. eller major ?Det finnes div. senere Statius Jacob Matheson, men når hustruens navn stemmer, så det er riktig person, men altså tvil om fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1:) Jeg har ekteparet sorenskriver Christian Michelsen Paludan / Anna Magdalena Ramm notert med en datter Anna Sophia Paludan (1729-1808) g. 1) m. garver i Christiania, Christian Fredriksen Bruun (1704-1774) og g. 2) m. regimentsfeltskjær Johan Gjertmann (død 1792).Altså ikke plass til noe ekteskap med løytnant Andreas Tandberg i 1755. Hadde ekteparet flere døtre ved navn Anne Paludan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(6) og (7): Tandbergfamilien opererte tydeligvis med litt avvikende fornavn fra det som ble registrert i dåpen. Dette kan også gjelde Paludan, så det var kanskje presten i Norderhov som bare ønsket ett navn i kirkeboken.Tusen takk Tom for plansjen! Mangler det noe helt til høyre ? Jeg har følgende barn av major Paul Andersen Tandberg iht kb og Ovenstad:1. kaptein Christian Andreas Tandberg (Anders i kb) døpt 7.1.1723 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8520&idx_id=8520&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Død i 1796.2. kaptein Christian Engebret Wilhelm Tandberg (Engebret i kb) døpt 29.6.1724 Lenke Død i 1780.3. Catharina Tandberg døpt 29.6.1725 Lenke4. Sek.ltn. Hans Jørgen Tandberg døpt 13.8.1728 Lenke død etter 1780.5. Ellen Cathrine Tandberg døpt 20.12.1729 Lenke6. Else Marie Tandberg døpt 8.10.1732 Lenke7. kaptein Peder Tandberg døpt 28.12.1735 - død 24.6.1810 LenkePlansjen 'bekrefter' at Anne Paludan nevnt i (1) er Anne Sofie. Hun ble døpt 17.9.1735 i Norderhov (som alle de andre) LenkeMajor Paul Andersen Tandberg ca1689-24.5.1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tom, jeg sier så mange takk for tilbudet. Mailadr. er fornavn pluss s pluss krøllbroadpark.noPer. Mht barna til sorenskriver Paludan, har jeg lett etter deres dåp uten resultat i Norderhov. Jeg har også Anna Sophia f. 11.9.1729, men hun ser jeg ikke i kb. Noen av barna dør i 1733 og disse vises i Norderhov samt altså Anne (Sofie) født i 1735. Både sorenskriveren og hans hustru er faddere mange ganger i hele perioden så de oppholder ser beviselig i Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har mottatt noen sider av 'Tandberg-boken' fra Tom og tillater meg å klippe ut noe som har direkte med Paludan å gjøre: [url="http://img.photobucket.com/albums/v207/llars/Paludan1.jpg>Lenke LenkeKildene til boken har jeg ikke, men Tandberg-boken er skrevet av den kjente Elisa Tandberg (En slegt Tanberg-Tandberg (1608-1908) 2.utg. 1938.)For øvrig er sognepresten i Norderhov 1727-1742 Hans Rosing iflg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sorenskriver Christian Paludan på Norderhov hadde to døtre Anne/Anna (f. hhv. 1729 hhv. 1735) synes vel da å være klart, spørsmålet er om begge også het 'Sophie' ? ('Anna Sophie' er altså oppkalling etter morens halvsøster, g.m. kong Fredrik IV. Moren Anna Magdalene f. 1705 var altså ikke Henrich Ramm's datter, men ble antakelig adoptert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(14): Jeg er enig i at Anne født i 1735 ikke heter Anne Sofie, mao. at Tandberg-boken kanskje blander sammen (jfr. plansjen ovenfor). Det er dessverre et faktum at prestene i Norderhov relativt konsekvent bare brukte ett fornavn og det gjelder også flere av Paul Tandbergs barn. Anne (1735) heter Anne i kb både ved dåp og når hun gifter seg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-224>Lenke. Jeg kommer til å sløyfe Sofie når det gjelder henne.Et endelig bevis kunne kanskje være testamentet fra 1774 (se (13)), men hvor er det ?Tandberg-boken har ikke alle Pauls Andersen Tandbergs barn: Den fullstendige (?) listen iht. kb er denne:1-7 - se (9).8. Niels Rasmus (?) Paulsen Tandberg døpt 18.aug.1734 Lenke9. Erich Paulsen Tandberg døpt 17.feb.1737 Lenke10. Anne Cathrina Tandberg døpt 13.sep.1738 i Norderhov gift 17.aug.1777 med Tosten Bye, prokurator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.