Gå til innhold
Arkivverket

[#80916] Aanen Løvdal f. Jan 1737 elev ved Kristiansand katedralskole


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ifl. elevprotokoll for Kristiansand katedralskole er hans foreldre Ole Aanensen og Anne Aanensdatter. De bodde på landet.Han blev 1774 Capellan pro pers: til Bielld:Jeg søker opplysninger om hvor han ble født (finner ham ikke i Kristiansand eller Oddernes) og hans familie.Takknemlig for hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du kan finne et skifte etter foreldrene hans. Det finnes mange skanna skifteprotokoller fra AA, Nedenes sorenskriveri -1824, med register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Om jeg ikke husker helt feil er det en artikkel om ham i AHÅ for en god del år siden.Han var så vidt jeg husker født i Laudal i Vest-Agder, event. på en av Laudalgårdene. Han var igjen etter hukommelsen protege av presten og fikk derigjennom utdannelse og ble etterhvert etterfølger av denne presten i Bjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg kopierer dette fra et annet tema av deg, så slipper jeg å lete det fram selv:Iver Mosvold, Hamar, 4.1.2010 14:01 (7) Torgeir Bue har skrevet denne artikkelen i Agder historielags årsskrift Nr. 51/1973:”Aanen Løvdahl. Bondeguten frå Øyslebø som sa frå seg odelsgarden og blei prest”Jeg har dessverre ikke artikkelen for hånden, men jeg vil tro at innlegg 1 vil få sikrere svar her.(Prstefamilien i 1801 Lenke ).Ellers bør vel problematikken omkring Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter sitt opphav fortsette under tema 67613: Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter - Kristiansand - primo 1800 - Lenke Kjetil&nr=11&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker - så man slipper å forholde seg til to like tematikker samtidig.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for innleggene.Henvisningen til AHÅ nr. 51/1973 - avklarer at Aanen Løvdahls sønn Ole Aanensen Løvdahl døde ugift uten livsarvinger i Stavanger.Takk til Kristian Fjeldsgård for den.Derved utelukkes han som den Ole Aanensen Løvdahl som ble gift med Frideriche Friderichsdatter i Kristiansand i 1803.Siden Ole og Frideriches førstefødte het Rachel er Ole Aanensen, døpt 29/10-1769 i Hægebostad,Vest-Agder med foreldre Aanen Olsen og Rakel Torkelsdatter Sunde interessante. Men jeg kan ikke knytte Løvdal til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Løvdahls gate finnes like her borte... Utdrag fra Stavanger Byleksikon: 'Oppkalt i 1882 etter Tollkasserer Ole Løvdahl (1782-1851), som var en velholden mann da han kom til Stavanger fra Lyngdal.'Bygdebøkene for Lyngdal kan fortelle at kapellanen Ånen Løvdahl var gift med 'Anne Cathrine Scheie' og kaller ham 'en noe ukjent geistlig'.Men Ånon Løvdahls kone var nok prestedatteren Anna Katarina Sørensdatter Schive. I 1801 bodde de i Vigmostad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f1801&gardpostnr=30032&personpostnr=440028&merk=440028#ovre>Lenke - alderen til Ånon oppgitt til 61 årBygdebok for Sør-Audnedal forteller følgende: Aanen Løvdahl var residerande kapellan frå mars 1783 til han døydde i embetet 6. februar 1820. Han var den første kapellanen som slo seg ned på Vigmostad i kapellangarden der.Lenke til kirkebok vielse 1779: LenkeLenke til kirkebok begravelse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Søker du i Norske Gaardnavne med: L % dal % får du fram aktuelle gårder.Den nærmeste for Kr. sand i AA er Laudal i Birkenes, så det er bare å lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Arne Ketil.Her har nok Kristian innertier, som det heter på standplass, om du kan vente til i morgen, så skal jeg innom SAK, og da kan jeg kopiere AHA 1973 og artikkelen til deg.Så kan jeg bare skanne den over. Og da spørs det om du vil ha oppslag i Øyslebø boken også. Sleng over e-post adr din til: torl-o krøllalfa online. no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for det Torleif.Jeg var på Deichman i går og sjekket i AHÅ nr. 51/1973 og fant da at Aanen Løvdals sønn Ole Aanensen var ugift og ikke den person jeg søkte etter.Min e-mail er sandsteelalfakrøll.gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Torleif - hvor har du tipset ditt fra ? Fantaserer du ? :)Jeg har forøvrig nevnt 2 ganger at ovennevnte Ole Andersen Løvdal ikke er den person jeg søker etter fordi han døde uten livsarvinger iflg. AHÅ 51/1973.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Torgeir Bue som har skrevet nevnte artikkel antar at Aanen Løvdal har tatt navnet fra bestefarens 2 kones gårdsopphav, nemlig Ingeborg Sørensdotter fra Øvre Laudal. Hun var ikke bestemor, men 'stebestemor'Forøvrig stemmer det som Arne sier til slutt i 13. Ole Aanen Løvdal hadde ikke kjendte etterkommere da han døde i STavanger ifølge testamente fra 1851.Så vi kan glemme ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bare for å gjøre det klart: Det er UNDAHL-PRESTENS opphav vi leter etter, og her vet vi at farens navn var Ole Aanensen – det samme navn som den barnløse Ole Aanensen LØVDAHL som er Undahl-prestens sønn.I tillegg til Pers lenker i innlegg 8 har et par dåp i Bjelland, antakelig forrettet av barnas far: Sønnen Søren: ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp10241753bj&gardpostnr=759&personpostnr=3876&merk=3876#ovre>Lenke) og Ole (Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Torleif: Beklager det med fantasering. Jeg ber om unnskyldning for det.Det var jo et smiletegn bak da.Har du en kilde ?Jeg er takknemlig for dine bidrag og hjelpsomhet. Skulle bare mangle. Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Opplysningene om Ole Ånensen og Anne Ånensdatter på Vestre Usland finnes i Øyslebøboka nr. 2, side 273. Men det er jo irrelevant siden det ikke er riktige foreldre til kapellan Ånen Olsen. Hvis man tar for seg manntallet 1801 i Holme (Holum) er det med flere mulige foreldre fra gården Løfdalh. Frideriche Friderichsdtr skal forøvrig stamme fra gården Schaaland i Lund sogn, Rogaland. Trolig død 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Jeg bør kanskje korrigere meg og si at Ole Ånensen og Anne Ånensdtr på V. Usland nok er foreldre til kapellanen. Men de er vel ikke foreldre til den Ånen som du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Arne Kjetil: Forholder vi oss fortsatt til innlegg 1?Det er vel først i innlegg 7 at du avslører at det egentlig er opphavet til Ole Aanensen Løvdahl som ble gift med Frideriche Friderichsdatter i Kristiansand i 1803 som du er ute etter. (Som du også har som problematikk her: Lenke Friderichsdatter&nr=1&antinnlegg=11&startnr=&antall=&spraak=#ankerNår det gjelder Undahl-presten Aanen Løvdahl, og hans familie, og i særdeleshet hans sønn (Ole Aanensen Løvdahl), så stiller Kristian (14) et betimelig spørsmålstegn som avslutning på innlegget sitt.Og det er jo all grunn til å droppe denne prestesønnen Ole Aanensen Løvdahl i denne sammenheng.MEN oppfatter jeg deg rett, om du er opptatt av hvorvidt det er noen forbindelse mellom opphavet til preste-faren Ole Aanensen og opphavet til den Ole Aanensen Løvdahl som ble gift med Frideriche Friderichsdatter??Eventuelle ansatser til en slik spekulasjon kan jo både forsterkes og svekkes om vi kunne få vite litt mer om hva Torgeir Bue har funnet ut. Det avsløres i tema 67613 at du vet mer om hvordan dette bør tilnærmes enn det som fremkommer i denne tråden, bl. annet om hvilke alternative ”Løvdahl”-gårder i Agder det bør rettes fokus mot.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

IverDet beste er å henvise til Bues og artikkel som angir Osulv Vestre Usland som stamfar både til far og mor til Aanen Olsson 'Løvdal'og til Øislebø II s 259 ff og 271 ff hvor vi får vite at det antas at Osulv er sønn til Torolv/Tarald Vivlemo/Usland.Siden jeg jobber med Torolv-navnet har jeg notert meg del av forfedreslekta til Aanen Løvdal uten å ha sett virkelig nøye på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Arne Kjetil og Kristian:Vi 3 kjenner denne tråden ”74735: Walle, Wigmostad - gården Wigmostad Lenke Kjetil&nr=7&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#anker . - Men jeg vet sannelig ikke hvor man bør fortsette.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Hva vil man oppnå?Jeg for min del jobber særlig med Torolv-navnet (men har også Usland unnder oppsikt)Usland/Gangså er jo av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Kristan og Iver.Hensikten er å finne mer om Aanen Løvdahls forfedre som i det opprinnelige tema.Takk for innleggene.Temaet Ole Aanensen Løvdal g.m. Frideriche Friderichsdatter kan fortsette under tema 67613.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.