Gå til innhold
Arkivverket

[#80917] Tingbøker på nett?


Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det er bare mindre detaljer som gjenstår før Arkivverket lanserer en tjeneste for skanna tingbøker (skanna rettergangsmateriale). Jeg vil anta i løpet av 1-2 uker.Det vil være snakk om 192 tingbøker for byfogd- og sorenskriverembetene i Østfold. Øvre og Nedre Borgarsyssel er ikke navn på noen slike embeter (derimot navn på prostier), så du vil ikke finne tingbøker for Øvre og Nedre Borgarsyssel.Nedre Romerike sorenskriveri vil være representert med 48 tingbøker for perioden 1663-1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er det mange av tingbøkene som er mikrofilmet, og hvis du søker på det fylkesbiblioteket som Borgarsyssel går under kan du Fredrik kanskje finne den tingboka du er ute etter med mikrofilmnummer. Da skriver du inn tingbøker eller tingbok i et søkefelt der. Da skal oversikten med mikrofilmnummer komme opp. Da kan du jo notere nummeret og få ditt nærmeste bibliotek til å bestille den for deg, men det forutsetter jo selvfølgelig tilgang til mikrofilmapparat. Jeg har selv gjort dette når det gjelder tingebøker for Helgeland i Nordland på 1700-tallet, og jeg har sett at det samme er mulig for Stjør-og Verdal i Trøndelag. Jeg går ut fra at det også går an for andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om Romerike og Borgarsyssel går under østfold, og jeg gikk inn på 'samsøk' på fylkesbiblioteket der. Jeg finner ikke Borgarsyssel og Romerike, men det gikk kanskje under noen av de andre stedene som kommer opp der? Jeg har for lite av geografikunnskaper i dette området.http://ostfold.samsok.no/cgi-bin/samsok-ostfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Lise;Nedre Romerike er en del av Akershus. Hva jeg ellers forsøker å fortelle i mitt innlegg, er at Øvre og Nedre Borgarsyssel ganske riktig er Østfold. Men byfogd- og sorenskriverembetene som har skapt tingbøker, har andre navn (Tune sorenskriveri, Heggen og Frøland sorenskriveri etc.) - derfor vil man aldri finne 'tingbok for Nedre Borgarsyssel'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja da har jeg lært noe nytt i dag. Tusen takk Kristian for innsatsen du og andre gjør for at tingbøkene og andre kilder skal bli tilgjengelig for oss på internett, og jeg kommer nok spesielt til å få bruk for tingbøkene for Helgeland og Inn-Trøndag(Stjør-og Verdal), men også noe i Ringerike og Hallingdal, Sør-Trøndelag og Lofoten i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Takk til Kristian Hunskaar for greit svar. Jeg hadde for så vidt fått antydninger om dette på R.A. for et par uker siden da 'lille lesesal' ble tømt og stengt. Jeg er vel kjent med navnene på sorenskriverembeter i Østfold og Akershus. De jeg gjerne vil se nærmere på nå er Rakkestad, Heggen og Frøland, Nedre Romerike og Toten, men de blir vel da tilgjengelige om et par uker. Såvidt jeg forstår ligger søkbare registre lengre inn i fremtiden. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.