Gå til innhold
Arkivverket

[#80922] Kender nogen familien Næsborg i Norge?


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

HejJeg kender ganske lidt til Capitain Lieutenant Niels Andersen Næsborg, der var gift med Karen Christensdatter Molbech. De levede omkring 1700 i Norge. De havde (mindst) 2 børn: Hans Christian Næsborg (også Capitain Lieutenant, død 1737)og Giertrud Næsborg. Jeg vil være glad, om jeg kunne få yderligere oplysninger om Næsborgfamilien og Karen Christensdatter Molbech.Med venlig hilsen Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Ib :o)Jeg har ihvertfall litt om Hans Christian Næsborg/Nesborg. Han fikk en datter Elsebeth, utenom ekteskap i 1920 med min ane Anne Maria Tobiasdatter Hichman.Se nederst på høyre side: Permanent sidelenke: LenkeHans Christian Nesborg var fenrik ved oberst Øtkens drag.regt.s nasj. del fra 7/12 1715 - Stod først ved Vestlandske komp., men blev forflyttet til Opplandske komp. 22/4-1716. Pr.lnt. ved samme regt.s gev. komp.er 25/12 1716 - Fortsatt til Paulsens gev. drag. regt. 26/3 1719 - Fra 19/12 1729 blev Øtken chef for dette regt., som fra 4/7 1733 gikk over til å bli et gev. inf.regt. - Ved dette ble så Nesborg utnevnt til pr.lnt. 4/7 1733 - Kpt.lnt. 16/1 1736 - Avskjed 15/4 1737.Anne Maria Tobiasdatter Hichman f. 1690 var forøvrig en datter av premierløytnant Tobias Tobiasen Hichman og Sophie Eleonore von Hadeln.Jeg vet ikke om datteren Elsebeth vokste opp. Mener å ha sett flere ved navn Næsborg/Nesborg i kirkebøker for Rakkestad eller Halden, som ligger i Østfold.Skal gi deg beskjed om jeg kommer borti det igjen :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Det var en Knud Larsen Næsborg som var trelasthandler i Moss. Gravlagt 23-6-1730. Han gift 3-1-1727 med Rebecha Christiansdtr., gravlagt 17-7-1743. De hadde 3 barn:Kirsten Knudsdtr. f. 1727 i Moss Sara Knudsdtr. f. 1729 i M. Marie Knudsdtr. f. 1730Knud Larsen Næsborg kan være sønn av kjøpmann i Moss Lars Knudsen død 1707 og Kirsten Henrichsdtr. Calmeyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Niels Andersen Nesborg har jeg notert som begravet i Rødenes 27.09.1725 '75 år' gammel. Hans ektefelle Karen Christensdatter Morbach er innført i Trøgstad kirkebøker som døpt 14.11.1658 (begravet i Spydeberg 06.04.1743).Hun var trolig datter av Christen Hansen Morbach, sokneprest til Rødenes, og Mette Botlesdatter Morsing (datter av Kirsten Andersdatter Krog og Botle Jensen Morsing). Mye prestehistorie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her ser det ut til å være et pussig sammentreff. Jeg sendte denne e-posten til Ib som avstedkom hans etterlysning:'I et skifte for capitain lieutenant Hans Christian Næsborg i Christiania (sivilt skifte) 13.05.1737 blir hans moder nevnt som 'Karen Christensdatter Molbek', enke efter Niels Andersen Næsborg som også var militær og hadde hatt samme grad. Hans Christian Næsborg er ikke gift og hans moder og avdøde søster Giertrud nevnes i skiftet.Ut fra alderen til Giertruds barn kan man anta at Karen Christensdatter Molbech trolig er født før 1670. Kjenner du denne Karen?'Niels Andersen Nesborg er også omtalt i Ovenstad (og Hans Christian).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Tusind tak til alle. Til Rigmor: Jeg havde regnet ud, at der var tale om en skrivefejl. Tak for detaljerne om Hans Christian. Til Knut: Tak for detaljerne om Knud. Jeg havde set hans ægteskab i Family Search, men uden andre oplysninger. Til Petter: Dine oplysninger bragte gennembrud. Jeg forsker i Molbech-slægten, og hidtil har jeg ment, at Anders Monssøn som den første antager slægtsnavnet Molbech i forbindelse med sit ægteskab i 1701. Derfor bragte oplysningen om, at Karen Christensdatter Molbech allerede levede i sidste halvdel af 1600 tallet nogen undren hos mig. Det var så heller ikke tilfældet. Hendes navn var ikke Molbech men Morbach. Navne kan staves på mange måder :-(Mvh Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.