Gå til innhold
Arkivverket

[#80926] Johan Eugen Hansen - Over emigranter til Amerika


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

HeiJohan Eugen Hansen (smed) reiste i følge emigrantlistene over Kristiania 13 november 1908 med båten C.F. Tietgen, han skulle til Texas for å besøke sin far.Men når jeg går inn på Ellis Island, får jeg går ut fra at alle skip havnet der, så kan jeg ikke se at denne båt gikk fra Kristiania på denne dato. Finner kun 26 november.Kom båten aldrig frem, eller søker jeg helt feil. Søker på båtens navn, og får den frem og skipslister fra 26 november fra Christiania.Hvordan skal jeg klare å finne Johan Eugen, for å se om han kom frem, eller om han ble i USA.Noen der ute som har vært inne på Ellis Islands skipslister, her tror jeg at jeg trenger hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Er det denne?Johan Hansen Ankomst: 27 Nov 1908 Födelseår: cirka 1889 Födelseort: Norway (Norge) Annan födelseort: christiania Ålder: 19 Kön: Male (Man) Etnisk tillhörighet/härstamning/nationalitet: Scandinavian (Skandinavisk) Avresehamn: Christiania Ankomsthamn: New York, New York Fartyg: C F Tietgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Han oppgir sin mor som nærmeste slektning i Norge, Elise Hovland, Hilandsgt. 4, Christiania. Han er 19 år og skal til Galveston, Texas.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Johan Hansen Arrival Date: 27 Nov 1908Birth Year: abt 1889 Birth Location: Norway Birth Location Other: christianiaAge: 19Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: ChristianiaPort of Arrival: New York, New York Ship Name: C F Tietgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiSpennende, ja det er riktig person. Noen som vet hvordan man finner ut om han ble i USA,eller om han kom tilbake, finnes det noen amerikanske kilder der man kan finne ut noe mere om hans videre skjebne.Johan var min mormors onkel, og hun hadde aldrig hørt om han, litt merkelig synes jeg.Jeg får kanskje vite mere om han kom tilbake når de legger ut 1910 foketellingen.Takk så mye får disse opplysningene.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Har du noen formening om når faren er født/dro til USA? Det kan lette letingen på Ancestry. John Hanson er jo ikke av de sjeldneste navnene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiJohan Eugen Hansens far het Johan Peter Hansen og han var sjømann. Han kan selvfølgelig ha mønstret av båten i Texas og sendt etter sønnen. Johan Eugen Hansen var fødd utenfor ekteskap og var født 9 august 1890 på Kampen.Det er jeg er interessert i er finnes det noe liknede digitalarkivet i USA der man kan søke opp Johan Eugen Hansen om han blev i USA, eller om han kom hjem igjen.Det kan tyde på at han blev der, da ingen av oss i familien har hørt om han.Hvordan finner man folk som blev i USA???mvhWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Når og hvor var Johan Peter Hansen født ? Var han gift i Norge ? Hva het ev. kona ?Når vi har et godt utgangspunkt er det mulig å finne personer i folketellinger, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiSvar til Kurt Østbye. Nei jeg vet ikke når Johan Peter er født. Han fikk 2 barn med Elise Hovland (Nilsen) den 1 Artur (1889) døde ganske tidlig. Den 2 var Johan Eugen. Til Arturs dåp står det at hans far var født 1866 og på Johan Eugen står det oppgitt 1868, hva som er riktig vites ikke.Siste oppholdssted på han har jeg Smålensgaten i Oslo.(Arturs dåp) Da de ikke var eller ble gift så har jeg dessverre ikke flere opplysninger om han.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.