Gå til innhold
Arkivverket

[#80927] Skifte Stiger Jacob Prytz 1722 Røros B.rett. Et spørsmål om fortolkning.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Skiftet begynner på side 157 i protokollen. Som avdøde Jacob Prytz' arvinger er anført:Hans etterlatte enke Karen Jonsdatter.Hans barn:Salig Anders Jacobsen Prytz, som etterlater seg 3 sønner og 3 døtre (navngitt).Maren, Ole Jonsen Jamts enkeKaren, Ditløf Pedersens hustruMargrethe, Peder Kuråsens hustruCornelia, Iver Kuråsens hustruNærværende ved skiftet er bl. a. avdødes stesønn Christopher Kuråsen som er enkens sønn og lagverge for sin gamle mor.Mitt spørsmål gjelder i første omgang delingen av boet mellom arvingene som står på side 159, venstre spalte, linje 7:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/28Blifver til deling: 279-3-0.Hvor Udaf Encken tager dend halfve Boets Lod som er 139-3-12Af samme(!)halve Boets lod tager Enchen en Broder lod som er 34-3-21 (det må være den andre halvdelen det her snakk om)Og Sal: Anders Jacobs. Pryts arvinger som er en Broder lod 34-3-21og en hver af Døtterene 17-1-22 1/2 som er paa 4 Søster loder 69-3-18.Hvorfor arver enken først den ene halvdelen av boet og deretter en broder lod i den andre halvdelen?? Kan noen der ute gi meg en forklaring?Jeg kan til slutt nevne at jeg tror at enken sannsynligvis ikke er mor til Jacob Prytz' barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det enkle svaret er: Fordi loven åpnet for det.Jeg husker ikke nå detaljene i Christian Vs norske lov, og den er dessverre fjernet fra UiOs nettsider der jeg lenge har hatt glede av den. Men litt står i Norsk Historisk leksikon (Lenke):II. Arv til ektefelle. Ved skifte fikk gjenlevende ektefelle sin halvpart av boets netto, og arvet altså ikke noe etter ektemaken. I Christian 5. norske lov (5–2–19) heter det at den gjenlevende skal arve en brorlodd, men det ble sjelden fulgt.Den halvdelen som enka/enkemannen alltid hadde rett på, var altså ikke arv, men vedkommendes rettmessige halvdel av boet.Jeg mener videre at det var en heftelse ved denne brorlodden, nemlig at den skulle falle tilbake til de rette arvingene ved enka/enkemannens død. Dersom du har rett i at Karen Jonsdatter ikke var mor til Anders Jacobsen Prytz' barn, så var det likevel Anders' barn som skulle dele denne brorlodden mellom seg når Karen døde, mens Karens arvinger (Kristoffer Kuråsen og eventuelle søsken) skulle dele resten av hennes bo.Hvis jeg har forklart dette feil, vil sikkert noen rette på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Kristian, for ditt svar som jeg lærte mye av. Dette var det første skiftet hvor jeg la merke til at ektefellen arvet en broder lodd av den halvparten av boet som var arv etter avdøde. Senere har jeg sett det i et par skifter som ligger nokså nær i tid til dette.Dessverre har jeg ikke funnet noe skifte etter enken Karen Jonsdatter. Hennes sønn Christoffer Kuraasen var født ca 1669 etter alder i 1701, de fem barna til Jacob Prytz er født mellom i tidsperioden ca 1674-ca 1684.Jeg er litt fanget av at det står HANS barn i skiftet, ikke 'deres felles avlede Børn' som det vanligvis gjør ved skifter ved Bergretten i det samme tidsrom og senere. Men jeg vet jo det kan være hennes, selv om dette ikke står eksplisitt i skifteteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei Har ikke noe å tilføye i forhold til fortolkningen, men synes det er merkelig at det står i skiftet at den ene datteren Maren er enke etter Ole Jonsen Jamt. Her er skifte etter Ole Jonsen Jamt i 1726. Kan jo selvfølgelig være at skiftet blir avholdt mange år etter at han døde men synes det er rarthttp://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/89Noen synspunkter?MvhStig D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har notert meg at Ole Jonsen Jamt sannsynligvis døde før 1720.Det kunne ofte gå noen tid før skifte ble avholdt. Etter noen år kunne gjenlevende ektefelle gifte seg på nytt, det krevde skifte med arvingene fra første ekteskap.Men selv om nytt ekteskap ikke ble inngått, kunne det gå år før skifte ble avholdt. Eksempler fra Røros:Faste Andersen døde i 1728, skiftet kom først i 1741. Hans Isachsen på Nyplass døde i 1721, skiftet etter ham fant sted i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Takk for opplysningen. I boka om Jamt-slekten, fra 1962 av Martin Jamt, er det anslått at Ole Jonsen Jamt døde ca 1725. Dette er åpenbart feil i og med skiftet til Jacob Prytz.Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har skrevet av kirkebok for Røros fra 1720 og noen år fremover. I dette materialet finner jeg ikke Ole Jonsen Jamt død 1720-22, men jeg kan ikke garantere at noe ikke har gått meg hus forbi. Dette for å understreke usikkerheten.Når det gjelder Jacob Prytz, har det lenge vært usikkert om han er min ane, men jeg har nå funnet endelig bevis for at han er det. Jeg stammer fra datteren Margrete Jacobsdatter og hennes mann Peder Olsen Kuråsen. De hadde en datter Malene Pedersdatter, født ca 1707, gift 1728 med Svend Christensen. Det er skifte etter enken Malene Pedersdatter Kuråsen (Gauldal sorenskriveri) 13/6-1782. I dette skiftet er det referert til og delvis sitert fra skiftene etter hennes foreldre Peder Olsen Kuråsen av 16/2-1756 og Margrete Jacobsdatter Prytz av 17/2-1759, som etterlot seg døtrene Malene Pedersdatter enke etter Svend Christensen og og avdøde Berit Pedersdatter som hadde vært gift med Even Pedersen Indset. Skiftene etter Peder Kuråsen og hans kone Margrethe er ikke å finne i skifteprotokollene, jeg har i hvert fall ikke funnet dem.Dette som et supplement til Rørosboka 5 side 177 hvor Malene Pedersdatter sies å være datter av en Peder Svendsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skiftet etter Malene Pedersdatter Kuraasen, les her i høyre spalte på høyre side og videre på neste side:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 06 , 1777-1782, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Nytt register.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24726/564 Malenes foreldre er Peder Olsen Kuråsen og Margrete Jacobsdatter Prytz, det er vel ingen tvil om. Det som står i Rørosboka er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Hei Odd!Bra at du la merke til dette. Kanskje flere gjør det, som har Malena som ane?I 1721 døde to av Peder Kuraasens barn: Berit var vel 10 år gemmel, Ole var vel seks år (alderen angis i år, uker og dager).Berit, deres yngste barn, ble døpt Joh: Bapt: 1722. Hun ble gift med Even Pedersen Indset, døde 29 år gammel.Hennes sønn Peder Evensen Indset er også nevnt i det overstående skiftet.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder Karen Jonsdatters sønn Christopher Kuraasen, så er jeg veldig interessert i finne ut hva den mannen egentlig bedrev! Jeg har sett ham nevnt som kreditor i flere skifter. Videre er han nevnt i bygdebøkene for Ålen som kjøper og selger av gårdparter.Jeg finner ham nevnt i skiftet etter Iver Olsen Kuraasen 1772 på venstre side:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 05 , 1772-1777, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24725/44Arvingene legger frem et skjøte utstedt av Christopher Christophersen Kuraasen 7/10-1726 på 6 marklag uti gården Giere i Holtålens tinglag (det må vel være Ålen det er snakk om?)Noen som vet mer om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har som sagt sett Christopher Kuraaasens navn flere ganger i skifter, men bare en gang i kirkebøkene: i 1738 var Christopher Kuraasen fadder på Anders Jonsen Kuraasens datter Maritte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En annen ting: I skiftet etter Jacob Prytz, aller først i boopptegnelsen er det nevnt to sølvbegre med påskrift JASP og JK. De første initialene står åpenbart for Jacob Andersen Prytz. Hva JK står for, vet jeg ikke, annet enn at K kunne stå for Kuraas.I kirkeboka 1691-1700 har jeg sett som fadder Kari Kuraas og Karen Jonsdatter Kuraas. Kunne hun være identisk med Karen Jonsdatter Jacob Prytz' huatru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I skiftet etter Malena Pedersdatter Kuraasen 1782 finnes også noen sølvgjenstander med påskrift, enkelte med årstall:Et Sølv Støb med påskrift M: Bruun, M:V:Bruun, S: Bruun med årstall 1707. Jeg antar dette må være en dåpsgave, Malena er etter alder ved død født ca 1707/08. Inskripsjonene her må representere barna til organist og kirkeverge på Røros Johannes Brun: Malena, Mathias Volqvartz og Svend. Noe slektskap er det ikke tale om her, men en nær relasjon av annen karakter. Svært mange Brun er faddere på barna til Svend Christensen og Malena Pedersdatter.Nok et Sølv Støb med påskrift POSK og MJDK datert 1713. Initialene står for Peder Olsen Kuraasen og Margrete Jacobsdatter Prytz.En sølvskje med påskrift MPD 1713 - Malena Pedersdatter.Nok et sølvskje med påskrift N:M:F og J:a:D med årstall 1693. Jeg vet ikke hva disse initialene står for. Noen der ute som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Malena Pedersdatters far Peder Olsen Kuråsen hadde en bror eller halvbror Hans Olsen Kuråsen som er 37 år i manntallet for 1701. Hans Kuråsen var gift og hadde tre døtre: Beritte f. ca 1704, Maritte født ca 1705 og Karen født ca 1709. Døtrene ble gift, og to av dem har døtre døpt Cornelia. Jeg har lenge hatt mistanke om at mor til disse døtrene var Cornelia Jacobsdatter Prytz, senere gift med Iver Olsen Kuråsen (deres eldste sønn het Hans, den nest eldste Ole).Jeg mener å ha funnet et bevis for dette i tingbøkene, se her nederst til høyre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: To protokoller i ett bindPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/38'For Retten fremlagde Stiger Jacob Pryds paa hans VÆRSØN Hans Olsen Kuraasens Vegne forrige Hyttemester her ved Røraas udstædde Skiøde af Dato 22 Sept 1706 til Hans Olsen Kuraasen paa hans forhen iboende Gaard beliggende etc.'Det samme skjøtet finnes også i Pantebok Røros Bergrett 1690-1738 side 133.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant videre noe om Christopher Kuraasen i Tingbøkene, hans navn er understreket på høyre side:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: To protokoller i ett bindPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/403Christopher Kuraasen møtte for Retten og forklarede at hand til idag (21/5-1729) hafde ladet indstefne efterskrefne Debitorer til hans Sl (salige) Morbroder Anders Kuraasen, nembl:..Anders Jonsen Kuraasen døde i 1722 vel 77 år gammel.Konklusjon: Jacob Prytz' kone Karen Jonsdatter hadde sin opprinnelse på Kuråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Saken ble utsatt til 17 juni 1729:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: To protokoller i ett bindPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/404Her opplyses det det at det forelå en avtale om forsytning mellom Christopher Kuraasen eller Smed og hans morbror Anders Jonsen Kuraasen. Til gjengjeld for forsytning skulle Christopher ha morbrorens eiendeler. At en slik avtale forelå, bekreftes av flere tilstedværende, bl a Jon Olsen Kuraasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Astrid (innlegg 22): Har du noen formening om hvem som da kan være Karen Jonsdatters far?Jeg har registrert fra Rørosboka (Bind 5 s 184) én Jon Hansen Kuraas som døde ca 1675. Han skal blant annet ha sønnen Ole Jonsen Kuraas f. ca 1642 - d. ca 1725. Han skal igjen være far til Iver Kurås, nevnt i innlegg 1 (Jeg har dessverre ikke Rørosboka tilgjengelig, men er Iver og Peder Olsen Kuråsen brødre?)Det passer for så vidt bra å også plassere Karen Jonsdatter (og Anders Jonsen) som barn av denne Jon Hansen Kuraas. Dette bl.a. fordi de skal være født nogenlunde på samme tid (mellom 1640 og 1645), samt at jeg ikke kan huske å ha sett nevt noen andre ved navn Jon Kuraas på denne tiden.HVIS Karen Jonsdatter er datter av Jon Hansen Kuraas, og HVIS hun er mor til Jacob Prytz' barn vil ekteparet Cornelia Jacobsdatter Prytz og Iver Olsen Kuraasen være søskenbarn.Det er mange 'hvis' her, men dersom man går ut ifra at hypotesen i avsnittet over er korrekt, er det vel mindre sannsynlig at Karen Jonsdatter er mor til Jacob Prytz' barn? Uten at jeg er en ekspert på gamle lover, var det vel ulovlig å gifte seg selv med sin tremenning uten kongelig bevilgning? I så fall må dette være registrert en eller annen plass? (Jeg er klar over at kirkebøkene for Røros i det aktuelle tidsrommet dessverre er gått tapt, så vi finner ingen svar der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.