Gå til innhold
Arkivverket

[#80941] Julius Jensestuen f. 22/12-1872?


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei på dere! Har ikke klart å finne denne familien til Julius Jensestuen f. 22/12-1872. Lurer nå litt på dette etternavnet!! Moren hans hette Ingerborg Maria Johansdtr. f. 1850 i Sedalshei i N. Land. Jeg finner ikke disse kirkebökene her i DA. De er kanskje ikke lagt ut enda?? Julius giftet seg senere med Marthea Mattsdtr. f. 1874 i Siribråtan på vestsiden av Randsfjorden.(hvor nå dette er) Er det noen som kan hjelpe meg?? Takk for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Wenche,tror Randsfjorden ligger ved eller i Søndre land, Oppland fylke. Du må nok bruke kirkebøkene for Hov i Søndre Land for å følge denne familien,tenker jeg.Finner sønnen Jens døpt i Hov 1901 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen, tusen takk Björg og Anne! Nå endelig, har virkelig slitt, ser jo at datoene jeg hadde var gale.Har nå funnet en Jens Kristian Hansen f.18/7-1856 i kirkeboka Fluberg Hov i Land 1847-1859.Kan dette väre riktig Jens, faren heter Hans Thomas Meinick ? Finner ikke flere Jens Hansen Kverum....! Hört at Jens Hansen Kverum skulle värt den eldste i landet på den tiden han levde. Det skal visst stå noe om ham i bygdeboka fra Drammen. Han döde i Drammen, hva jeg har fått vite...noen som kan bekrefte dette. Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk for hintet Anne. Jeg har bare tröbbel med å tenke öst og vest for Randsfjorden, og Siribråten har jeg ikke hört om. Har värt i Hov i Land,men vet du, Jens var faktisk min avdöde svigermor´s bror, kjempetakk...fant også svigemors födsel i S. Land. Hun hette Margit og var födt 28/2-1917. Trodde ikke den boken var lagt ut enda. Det er mine barns farmor og dette var hennes slekt, derfor er det spennende å se hvor langt bak jeg kunne komme. Takk igjen mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Fant dåpen til en Ingeborg Maria Johansdtr. 15.jan. 1851. Kan det være mor til Jens? nr 27Kildeinformasjon: Oppland fylke, Søndre Land, Klokkerbok nr. 1 (1849-1883), Fødte og døpte 1851, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9357&idx_id=9357&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Den Jens Kristian du har funnet, er i følge DIS-gravminner gravlagt på Fluberg gravsted, Søndre Land 26-5-1943. Fødselsdato stemmer. Han har tittel Byfogd, og kaller seg Meinich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Björg, du er en knupp! Men nå er jeg litt frustrert. Julius ble födt (enl. kirkeboka)20 desember 1873 da han ble döpt 25 januar 1874 i N. Land. Foreldre pige Ingeborg Maria Johansdtr Dalseie og ...Jens Hansen Kverum. Den Jens som du har i (13) er ikke fra Kverum??? Enda J. Hansen jeg fant var denne med siste navn Kverum, merkelig! Men som du skriver så var han död i 1943 i s. land. mens min skal väre död i Drammen som Norges eldste mann i den tiden. Vet ikke dödstallet heller. Dette skulle stå i bygdeboka fra Drammen, men den har jeg ikke, får se om jeg får bestillt den på bibloteket på Skotterud. var bare så spent om noen hadde tillgang til den boken! Takk i alle fall Björg, kjemesnillt av deg! Mvh wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk til deg også Anne. Ser at også etternavnet er Vaarnäs. Men datoene på födselsår og plass stemmer jo. Kanskje noe mer bekreftelse på dåp/födsel på förste barnet i kirkeboka om den ligger ute da!? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen! Dette er riktig familie! Sönnen Peder ble f. 8/9-1884 döpt 19/9-1884. Her har foreldrene ikke Vaarnäs til etternavn. Tusen takk Anne, dette var flott! Nå skal jeg finne far til Jens da. Han Hans Jensen Qverum/Kverum i senere tid. Om du/dere finner noe om ham, er jeg veldig takknemlig for mere hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hans Jensen Kristenstuen f. 9/7-1823 gm Martea Pedersdtr f. 1818 var foreldrene til Jens Hansen Kverum. Regner med at Kristenstuen og Kverum er gårdsnavn? Har nå bygdebökene fra Land, men jammen ikke lett å finne fram i disse. har enda ikke funnet disse to gårdene og Rudeie var ikke med! Er det noen som kjenner til disse traktene og kan gi meg noen hint for å komme videre??? Takk på forhånd! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen! Fremdeles ingen som kjenner/vet noe mer fra Hov i Land og bygdene rundt der? Fant forövrig foreldrene til Hans Jensen Kristenstuen(se nr 18)de heter Jens Hansen Hvalbye f.1784 gm Karen Hansdtr fra Sand f. 1801 vet ikke om de fikk flere barn. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Det var visst ingen fra distriktet jeg sökte hjelp på nettet i dag! Vel, jeg vil legge til at jeg fant foreldrene til Jens Hansen Hvalbye, som var Hans Jensen Hvalbye f. 1756 fra Land gm Anne Marie Hansdtr f. 1767 i Land, de fikk barna: Jens f. 1784, Karen f. 1789, Hans f. 1793. Ikke mye fantasi på navn i distriktet i den tiden, :-) Takk for all hjelp fra Anne og Björg! Mvh Wenche Örbeck Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.