Gå til innhold
Arkivverket

[#80945] Birthe Larsdatter (Enden) f. 1794 i Eidsvold


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Birthe sine foreldre var Lars Olsen og Marthe Christensdatter eller Christiandatter, i følge FT 1801.Familien bodde på Fossum Lille og faren Lars arbeidet på Eidsvold verk og var bonde.Barna deres pr. 1801:*Mari, 14 år*Herman, 12 år*Ole, 9 år*Birthe, 9 årInfo. har jeg fra FT 1801 samt en eldre bok om slekten Hagerup i Danmark - Norge. Dessverre har jeg bare kopier av boken (utdrag) og husker ikke navnet på forfatteren.Birthe var gift med Hans Christopher Adolph Hagerup. De giftet seg i Vardal kirke i oktober 1820 og hun døde i 1873. Hans døde i Christiania i 1838.Birthe og Hans var mine tipp tippoldeforeldre.Det jeg lurer på er om noen har informasjon om anene til Birthe?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk til Trond for link til skiftene, da er dødsåret til Marthe på plass.Skriften var jo ikke så verst så kanskje kan det være mer å hente der. Vet du om det også kan være bygdebøker som kan gi ytterligere informasjon?Har prøvd å følge Birthes bror Herman sine etterfølgere, og det ser ut til at gården (plassen) Enden i dag heter Toftner, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Anne Hermansdatter døde i 1791. Birthes helsøsken er da Ole og søsteren Annie ( født ca. 1808).I Marthas skifte i 1811 opplyses Mari(e) og Herman som hennes barn. Vet noen om dette er vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.