Gå til innhold
Arkivverket

[#80979] Cort Jørgensen Muus og Benedicte Bendixdatter Rognstad (Gran)


Gjest Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Er det noen som vet mer om opphavet til ovenstående ektepar. De gifter seg på Gran den 10 october 1709 og dør på Løyten henholdsvis 1718 og 1729. Han kjøpte gården Stabberud på Løyten. BB for Løyten antyder at han kan være av slekten Muus som slo seg ned på Ringeriket, men utdyper det ikke noe nærmere.Han hadde også en militær karriere, hvor det står en del om i Norsk miltærbiografi. I BB står det også at han var med i krigen mot Karl den 12. Det er det jeg vet om dem, men som sagt ingenting om ophavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cort er kanskje sønn av Jørgen Nielsen Muus (c1629-1668) fra Stange, Hedmark, som ble byfogd og borgerm i Hjørring ? En yngre Jørgen Jensen Muus (c1672-1742) var også fra Stange, og farbror av nevnte Jørgen Nielsen Muus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Og takk for innspill.Har sett på Muus debattene her på debattforum. Men ingen nevner Cort. Og jeg har lånt H.T.Gram`s bok slektene Muus-Falch-Falck-Falk ca 1550-1987. Han nevner at Jørgen Nielsen Muus etterlot seg 3 barn som alle ble boende i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Hvis det kan være noen trøst har jeg brukt en del tid på dette ekteparet og kommet akkurat like langt (eller Cort) som deg, Jan Erik.Håper noen kan hjelpe videre.Jon Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Benedicte må være datter av fogden Bendix Jørgensen, fogd over Toten, Vardal og Biri mellom 1669 og 1676. Han er nevnt som død 16.06.1677.Benedicte er nevnt i tingbøkene for området et par ganger hvorav en av gangene, 25.07.1711, som kjæreste med løytnant Muus.Fogden Bendix Jørgensen og hans familie bodde på garden Rognstad på Toten.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Finner på FS Bendix Jørgensen født ca 1630 død 1676 og kona Ellen Østensdatter f 1641og død 1708 med barna Anne Margrethe f. ca 1668, Berte f. ca 1671, Benedicte f. ca 1673 og sønn Mons Jørgen f 1675 og død 1708. Er det noen som kan bekrefte riktigheten av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg har ingen oversikt over deres barn, men det er rett at han var gift med Ellen Østensdatter. Hun er mange ganger nevnt i tingbøkene på Toten, sist gang 9.11.1694. Etter dette kan hun godt ha flyttet ut av området, men det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter Løten bygdebok kjøpte Cort Jørgensen Muus Stabberud i 1712 og skal ha vært løytnant i Østerdalens Kompani. Han døde i 1718. Enka døde senest 1729 da hennes dødsbo solgte garden. Etter mine notater hadde de følgende barn: 1 Ellen Marie f 1710 gm Reier Pedersen Grøtting på Skjulstad i Elverum, 2 premierløytnant Peter Bendix f 1711, d 1767 på Rogstad i Elverum, gm Jøran Halvorsdr Skjulstad 3 Jørgen f 1712 underoffiser 4 Cort (Curt) f 1718 gm Oliv Olsdr Skramstad lille, gardbruker på Jønsberg i Løten med mange etterkommere. Løten bygdebok sier også at Cort Cortsen Muus antagelig var etterkommer av Muus-slekta fra Ringsaker uten å underbygge det noe mer. Jeg har sett litt etter skifte på Stabberud, men da jeg ikke fant noe register, ga jeg meg. Et skifte der ville kunne gi flere opplysninger om slektninger. Barna var ikke myndige enda og trengte formyndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Og takk for innformasjon. Bestilte den boka på fjernlån i helga, men har ikke fått svar fra biblioteket enda. Så nå kan jeg avbestille den. Har bestilt et par hefter også som det står om i H.T.Gram`s bok.Gikk gjennom boka og fant han ikke flere plasser, så håper på et gjennombrudd i heftene.Forresten en kjempebra hjemmeside du har. Gratulerer med den. Og fortsett det gode arbeidet.Ikke mange som står på sånn på dugnad.Og hvis andre er oppe i det samme. Er det på side 77 og ikke 67 i web-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan Erik (13)Takk for det, og du har rett. Det er side 77.For øvrig har jeg Finne-Grønns bok: 'Trøgstadpresten hr. Niels Muus` optegnelser' også på min hjemmeside, men du være registrert (gratis og enkelt) for å kunne lese den.Og her er en norsk facebook-gruppe om Muus-slekten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Har gjennomgått de siste tipsa, men ikke noe treff. I Finne-Grøns bok var det riktignok et par kandidater med navnet Jørgen, men det stod ikke noe om barn med navnet Cort. Så nå gjenstår det kun håp i de 2 heftene jeg har bestilt på fjernlån. Men takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.