Gå til innhold
Arkivverket

[#80983] Søndagsskolen i Bergen 1801-1836


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vil si at værmann ikke kunne gå på skole. Skole kostet penger og tid. Vanlige folk måtte arbeide hele uken. Søndag hadde de vanligvis fri. Derfor ble det i Bergen startet en unik skole som kun var på søndager. Den ble åpnet i Bergen ca 1801 og det er ført protokoll, i fin gotisk skrift, frem t o m 1836 hvor da originalen oppbevares på Byarkivet i Bergen. Denne protokollen/boken har undertegnede nu digitalisert og oversendt Byarkivet ved Knut Geelmuyden. De vil indeksere boken og legge den ut på ett område de kaller oVe :http://www.oppslagsverket.no/byarkiv/byarkivet.jspKnut Geelmuyden nevner indekseringen ferdig ca oktober 2010.Detaljene i dokumentet blir skoleår,for og etternavn på elev, alder, husbond (arbeidsgivers yrke)for og etternavn, dato begyndt på skolen og event. sluttet.Trur mesteparten av yrker er nevnt blandt husbond/arbeidsgiver.Boken inneholder mer detaljer som karakterer og skolens lærere men det er ikke digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker Arnfrid. Ja det var en fin byvandring og morsom.Knut ringte meg idag og fortalte han hadde gått gjennom materiellet ad Søndagsskolen og funnet det i orden :-) Mulig jeg tar kontakt med byarkivet for å få digitalisert noen gamle skattelister. Tror de har skattelister fra ca 1790 og fremover. Og noen spredte år før det. Men det må antagelig gjøres på dugnad da papirmengden er stor. Tengte der å få digitalisert navn og adresse i de mengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.