Gå til innhold
Arkivverket

[#81007] Nils Pederson Telle og Margrethe Sørensdt. N. Golten


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Peder Nilson N. Golten sine foreldre:NILS PEDERSON TELLE født r.1745 død ?Gift Sund 02.07.1774 med MARGRETHE SØRENSDT. N. GOLTEN født ? død f.1801TROLIGE BARN: (fødselsår i ca.tall pga funnet ved konfirmasjon)A. Christi Nilsdt. N. Golten r.1773-B. Johannes Nilsson N. Golten r.1774-C. Anne Nilsdt. N. Golten r.1775-D. Peder Nilson N. Golten 1780-1855 N. GoltenVed FT 1801 for Sund, bor Nils som enkemann og bruker av jord og fiske på N. Golten. Barna Anne og Peder bor på bruket sammen med faren.Ettersom Margrethe er død før 1801 har jeg prøvd å søke etter henne, bl.a. i skifter. Finner ingen med det navnet mtp. tilknytningen til N. Golten. Det finnes derimot en Malena Karstensdtr Golten nedre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=81&filnamn=skifnhor&gardpostnr=3389&merk=3389#ovre>LenkeDessuten: Lenke Lenke Lenke LenkeEr 1 Søren om ikke annet... : Lenke & en Ole Sørenson : LenkePoenget mitt er: kan navnet til Margrethe Sørensdt. være feil?Har jeg rett i forhold til barna?Peder Nilson N. Golten er for øvrig nevnt som far i tema 56810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Skiftet etter Malena Karstensdtr. Nedre Golten i 1786 viser at hun da var enke, og en av arvingene var Margrethe Sørensdtr gift med Nils Pedersen Nedre Golten. Hun var altså i live da Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Nordhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll A 7a , 1783-1786, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 1-480.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24077/467>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24077/467Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiMalene Karsteinsdtr er frå Bjelkarøy , og dotter til Karstein MOnsen og Gjertrud Monsdtr på Bjelkarøy. På Bjelkarøy har du skifte både etter Karstein Monsen og hans far igjen Mons Johannesen tidl 1700(det finner du i skifteregisteret for NHL)Gjertrud Monsdtr er frå Lerøy og er dotter til Mons Monsen og Anna Olsdtr Lerøy(se også her skifte på Lerøy). Anna Olsdtr er fullsøster til Mikkel Olsen på Nedre Golten slik at Malen Karsteinsdtr og Søren Mikkelsen måtte ha bevilgning fra kongen i 1725 for å få lov til å inngå ekteskapSøren Mikkelsen er sønn til Mikkel Olsen (ca 1665 - 1737) og Margrethe Pedersdtr (ca 1661 - 1738)på Nedre GOlten .mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Foreldre til Mons Johannessen på Bjelkarøy kan være Johannes Rasmussen på Titlestad i Fana og konen Synneve.Tingbok 1690: Lars Smøraas hafde Ladet stefne Rasmus Hornes, Mogens Bielcherøen og Olle Tittelstad fordj hand schal hafue Kiøbt af Niels Nedre DyngeLand 1/2 p/un/d Smørs Leye vdj dend gaard Smøraas for 18 rdr Som hand Siger da og dend tid der paa hafr vdlagt 9 rdr 2 march 6 s/chilling og det for omtrent 6 eller 7 aar Siden, med Begiering hand maatte niude Sine penge Igien, eller og wil hand Betalle dend rest som er 8 rdr 3 march 10 s/chilling og der paa er dom Begierende Lars Smøraas fremblagde paa ting *Bored (tingbordet) de resterende penge, Rasmus Hornes paa Mogens Bielcherøns Vegne Suarede det (at) Mogens Iche her vilde møde, mens vilde det (at) Lars hannem schulde stefne til hans verneting som Er i Sartor schibbred Rasmus Hornes Sagde det (at) hand førend Mogens Bielcherøen er tilstede Iche her til Kand Suare efttersom Mogens er rette oddels Mand til dj 6 march/e/r Smørs Leye, Olle Tittelstad Suarede det Mons Bielcherøen er rette oddelsmand eftter hans Moders død, Som Olle Tittelstad hafuer til Egte, og videre Kunde hand iche Suarre Saa IndLagde Lars Smøraas It tingsvidne vdsted 1646 d/en 26 Feb/rua/r Her paa Hoops tingstue til at Bevijse godzed var hanem Soldt og derfore adKomst Breved var I Hænde Lefverdt, til huilchet Hand Sig holdt og endnu paastoed Enten penger at gifue eller tage Huis Iche da Begierede hand dom till Sin schadesLøs Betalling Rasmus Hornes paa samptliges vegne Sagde at forInden Lars Smøraas det stefner til Aasteden Iche noget vilde eller Kunde Suare, mens til dend tid Wil suarre, eftter Lougen ellers Begierede Rasmus Hornes, det Lars Smøraas maatte afligge Sin Eed Hand de 9 rdr 2 march 6 s/chilling hafde Betalt Huilchet Hand og frjvillig giorde Eftter parternes paa Begge Sidders sambtøche Beroer Sagen til neste ting ImedLer tid formaanes dem til forEening og huis de Iche forInden forEenes da schal her vdinden Kiendes huis Lougmæssigt Kand verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(7) Ifølge Fana bygdebok bd IV s. 558 skal Mons Bjelkarøy ha vært dattersønn av Johannes Rasmussen Titlestad. Rasmus Hornes nevnt over var hans onkel, og Ole (Tomassen) Titlestad stefaren, han hadde vært gift med Mons sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei,Denne Mons Johannesen Bjelkarøy er i sitt første ekteskap gift med ei datter til lensmannen Ole Nilsen Bjelkarøy og i sitt andre med Agathe Arnesdtr f Hamre i Sund. Ekteskapet med NN Olsdtr var barnløst, slik at alle barna er i frå andre ekteskap med Agate Arnesdtr f Hamre.Jeg har ikke vært klar over denne notisen i tgb for Skjold Skr- men det at Rasmus Hordnes opptrer på Mons Johannesen vegne er en sterk indikasjon på slektskap. Jeg har også hørt Oddvar nevnt dette , og trolig har dere her en sterk sak.Interessant er det å få plassert denne Mons J Bjelkarøymvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei alle,Kom litt tilfeldig over denne, og undres på om noen har knekket gåten rundt Mons Bjelkarøy, og kommet fram til hvorvidt han skal være sønn eller dattersønn av Johannes Rasmus. Titlestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du nevner forøvrig et antall Karstensbarn i Golta.Barbara er ikke søster til Margrethe. Hun skal etter mine notater derimot være barnebarn av Malene. På Barbra har jeg f. 1760 og død før 1808.Hennes foreldre var Karsten Sørensen Golten og Malene Nilsdtr. Toft. Karstens foreldre Malene Castensdtr. Golten (1707-1786) og Søren Mikkels. Golten (1700-1766). Malene Nilsdtr. var datter av Nils Ols. Toft og Barbra Pedersdtr. Toft.Barbras søsken: Michel 1756-56, Mikkel 1757, B, Niels 1763-63, Malene 1764-før 1813 og Søren 1757-før 1793.---Barn av Søren Michelsen Golten (1700-1766) og Malene Castensdtr. Bjelkarøy (1707-1786):Karsten Sørens. Golten,Ingebrigt Sørens. Golten f. 1731,Michel Sørens. Golten 1733-1753,Mons Sørens. Golten 1735 - 1762,Ideus Sørens. Golten 1738-1753,Gjertrud Sørensdtr. Golten f. 1742 gift til Bildøy,Peder Sørens. Golten 1744-1767,Margrethe Sørensdtr. Golten 1747 - gm. Niels Peders. Telle (1743- ), d. 2.7.1774Anna Sørensdtr. Golten døpt 8.7.1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei Heidi og andre som følgjer denne debatten.Det er interessant at du fører opp Nils Olsson Toft og Barbara Pedersdotter som foreldre til Malene Nilsdotter som var gift med Karsten Sørensson Nedre Golten. Eg har og hatt dei som moglege foreldre til Malene, men enda ikkje funne prov for dette. Har du funne ei kjelde som kan prova denne samanhengen? Dessutan har eg ikkje funne korkje Nils Olsson eller Barbara Pedersdotter avlidne i kjelder frå Sund, har dei flytta til ein anna stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Der var jeg litt rask med svaret mitt, og burde vært tydelig på at det er en teori som følge av åpenbar navnelikhet. Ingen av Malene Nilsdatters barn har faddere fra Toft, det dukker kun opp en kar fra Trellevik. De langt fleste er fra Golten, og 'fintfolk' fra den siden av Toftaosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På Nils Ols. Toft og Barbara har jeg ellers registrert sønnen Ole (1733-1736), døtrene Barbra 1730 og Helge 1735, begge konfirmert i 1748, samt to sønner i 1738 og 1739 som jeg verken har funnet døde eller konfirmert fra Tofta, noe som vel kunne støtte din teori om at familien har flyttet - OG kunne forklare hvorfor de ikke opptrer som faddere ved 'datterens' barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Her er borna til Karsten Sørensson Nedre Golten og Malene Nilsdotter, dåpsdato med fadrar:Michel 12.03.1756. Test: Henrich Jacobsen Glæsnæsholmen, Johannes Olsen Øfre Golten, Lars Iversen Trælevigen, Martha Pedersdtr N. Golten, Anna Assersdtr Øvre GoltenMichel Trinit 1757. Test: Johannes Olsen Golten, Ole Monsen ibid, Niels Nielsøn Telle, Elisabeth Møller, Anne Michelsdtr GoltenBarbara 09.05.1760. Test: Johannes Olsen Øvre Golten, Iver Laersen Bake, Laers Iversen Trælevigen, Martha Pedersdtr N. Golten, Anne Assersdtr Ø. GoltenNiels 07.01.1763. Test: Jens Rasmussen Øvre Golten, Knud Monsen Nedre Golten, Ole Monsen Nedre Golten, Kari Pedersdtr og Giertru Sørensdtr Nedre GoltenMalena 22.01.1764. Test: Niels Andersen Bildøen, Anders Johannesen Øvre-Golten, Knud Monsen Nedre Golten, Marthe Pedersdtr ibid, Giertru Sørensdtr ibidemSøren 1767 Test: Ole Mognsen Golten, Peder Jansen ibid, Ole Iversen fra Haranger, Margrethe Sørensdtr Golten, Ingeborg Bendixdtr ibidem.Når det gjeld Lars Ivarsson Trellevik var han gift med Margrethe Monsdtr. Ho er dotter av Mons Knutsen og Anna Mikkelsdtr, og såleis søskenborn til Karsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og videre er vel Lars Iversen Trellevik identisk med Lars Ivers. Tyssøy (1720-1771), sønn av Iver Ols. Skoge og Anna Larsdtr. Tyssøy. Igjen, mine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.