Gå til innhold
Arkivverket

[#81008] Mølleeier Claus Clausen


Gjest Tallak Moland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tallak Moland

Jeg arbeider med en bok om Akerselvas historie. I følge folketellingen i 1801 bodde Claus Clausen, eier av Vøyen mølle, ved Akerselva sammmen med familie og tjenerskap. Vet noen mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner hans (Claus Clausen) familie med foreldre, besteforeldre osv. samt det meste om hans søsken (de var 14). Men vil gjerne vite mer hva dette skal brukes til, en bok om Akerselvas historie kan bety så mangt (om du unnskylder reservasjonen). Men du kan skrive til meg på kamsvaag og etter krøllalfaen live.no. (Jeg vet du har skrevet om Nordmarka, men det ligger utenfor mitt interesseområde og jeg har ikke lest den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tallak Moland har nok en annen ambisjonsnivå med 'Akerselvas historie' enn noe jeg ønsker å bidra til. Så med forbehold om at jeg har misforstått ham helt, så er dette ikke noe jeg vil assosieres med eller gi bidrag til.Men det betyr ikke at ikke andre kan ønske å bistå, da er det bare å kaste seg på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Vi minner om kjørereglene for debattforaene, der det i punkt 6 sies:'Tonen mellom debattantane i debattforuma skal vera høfleg. Ein skal gå ut frå at den som stiller spørsmåla meiner det seriøst, og ein skal svara deretter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da denne åpenbart er stilet til meg, men jeg vanskelig se at mitt svar (4) er uhøflig med mindre en negativ holdning til et prosjekt er uhøflig. Dessuten har påminnelsen om kjørerglene uteblitt i mange debatter med langt krassere tone og faglige angrep med en helt annen 'snert', undres hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg går ut fra at (6) bli besvart og 'påminnelsen' blir begrunnet. Jeg tar det som gitt at det ikke er en såret/fornærmet forfatter som har henvendt seg til DA og klaget på min negative holdning til hjelp. Derfor vil jeg tilføye at jeg i egen epost-utveksling direkte med Moland fått bekreftet at bokutgivelsen er rettet mot 'allmennmarkedet/salgsmarkedet' (for å bruke hans egne ord) og gitt til svar at jeg 'har absolutt ingen innvendinger mot det, tvert imot'. Men da utgivelsen rettes mot et bredest mulig marked (gjentar: ikke noe galt i det!) må markedet hensyntas hva faglig presisjonsnivå angår. Kort oppsummert, dette er en bokutgivelse jeg ikke gir bort det jeg måtte ha av små 'gullkorn' eller personkunnskap til, det er ganske mange årsverk som ligger bak det materiale jeg har idag (og ennå gjenstår noen årsverk).I denne tråden nærmest oppfordrer jeg de som har en annen oppfatning til å bistå 'Men det betyr ikke at ikke andre kan ønske å bistå, da er det bare å kaste seg på her.' Man kan vel vanskelig laste meg for at ingen har gjort det hittil (med forbehold om at jeg har oversett noe).Mulig jeg kan oppfattes av enkelte som lite hjelpsom, her på Brukarforum skal det dog godt gjøres å kalle meg en 'nyter' fremfor 'yter' (høyst personlig oppfatning)Jeg er faktisk litt spent på svaret fra DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.