Gå til innhold
Arkivverket

[#81019] Jeg gjør oppslag i Norske Skulefolk utgitt 1934


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Ser det er flere enn meg som gjør oppslag , men henger meg på. Dersom du ønsker oppslag i Norske Skulefolk utgitt 1934 kan du få det her.Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ArneHan er ikke omtalt i 'skolebøkene', men i Norsk Misjonsleksikon:Sven Edvin Wisløff Nilssen, NMS China, født i Oslo 24-2-1911 og død i Oslo 23-10-1960. Han var sønn av misjonslege og senere generalsekretær Jørgen Edvin Nilssen og hustru Marie f.Wisløff.Han tok eks.art. i 1930, studerte ved Menighetsfakultetet og blev. cand.theol. i 1934, tok praktikum samme år, studerte misjonsfag i Stavanger i 1935 og ble samme år ordinert i Oslo av biskop LundeEtter språkstudium i England i 1936 reiste han samme år til China, der han var stasjonert i Yiyang og Anhwa. Han var generalsekretær i Luth.Board of Publication 1944-45 og arbeidet igjen i Yiyang til evakueringen og hjemreisen i 1950. Han var res.kap. i Narvik 1953-58, og generalsekretær i Den Norske Israelmisjon 1958-60. I 1936 ble han gift med Elna Heranda f.Abrahamsen.Elna Heranda Abrahamsen, NMS China, født i Tjøme 27-7-1911, datter av drosjeeier Ingvald Abrahamsen og Hustru Agente Marense f.Faltin.Hun tok eks.art. i 1930, gikk Misjonsskolen for kvinner, Oslo 1935-36 og tok lærereks. i 1960. Fra 1960 har hun arbeidet som lærer ved Oslo Framhaldsskole for jenter.Sven E.W.N. hadde også 2 søsken som var misjonærer:Gunvor Wisløff Nilssen, f.i Kuling China 17-7-1904 og Ragnar Wisløff Nilssen, f.i Østre Aker 27-6-1902, død i Oslo 18-12-1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.