Gå til innhold
Arkivverket

[#81055] Søker tydehjelp, og nøtteknekking Fredriksværn


Gjest Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Stormoen

Et lite mysterium, eller kanskje heller merkverdighet:Hendrik August Reis født i Stavern 2den aug 1839. Ved dåpen 3de november s.å. står mor oppført som (såvidt jeg kan se) Maren eller Marie Andersdtr. Fadderne er (såvidt jeg kan se) Konen Wibeke Maren eller Marie Andersdtr(?), Pige Maren Olsdtr, Frederik Reis (som også er fars navn - kan kanskje være farfaren her?), - men så kommer årsak til nødskrik nr 1: Christian . . Borvesen??? og Jørgen Christian Reis. Sistnevnte er jo også god kandidat til farfar. Veldig mange Marener/Mari-er, Christianer og Frederiker.Som om ikke dette var nok, - Nødskrik 2: Ved Hendriks konfirmasjon 23 april 1854, er far oppført som Fredrik Chr. Reis, og mor som Vivika , mellomnavn (kan se ut som Maren) - SIVERTSdatter. ganske tydelig.Spørsmål i fleng:1. Leser jeg dette noenlunde korrekt?2. Kan mor Maren/Marie ved dåpen være avgått før konfen, og far giftet seg igjen med fadder Wibeke/ Vivika? (har ikke funnet hverken dødsfall eller nytt giftermål, mellom -39 og -54)3. Kan mor Maren/Marie ikke ha vært særlig begeistret for Vivika/Wibeke- navnet og bare brukt mellomnavn, med unntak av konfirmasjonen? (Slik at fadderen Wibeke kan være mormor?)4. Eller har presten/klokkeren ved innskrivningen rotet noe aldeles inderlig?Og så! (Fanfare)5. I -65 tellingen er Hendriks mor med i husholdningen: Marie Sivertsdatter.Hodet koker en smule, det må innrømmes, etter adskillige timer foran maskinen. Skogen og trærne er en kjent metafor, så hjelp ønskes sterkt.Men vi slutter ikke her, dessverre. Målet mitt med all denne hodekokegranskningen har vært å finne en mulig forbindelse mellom nevnte familie Reis ( også i noen kilder som Reiss (to s-er) og Elen Andrea Christiansdatter f. 14.juli 1829, Borre Vestfold. Hennes foreldre er Christian Erichsen Stenbryggen og Helene Jørgensdatter Eik. Elen Andrea har jeg registrert med etternavn Reiss. Men takket være min daværende (ca 30 år siden) kildelikegyldighet - vet jeg ikke hvor dette kommer fra. Et stort hint - at en sammenheng bør finnes - er at det blandt mine mange uidentifiserte familiebilder arvet fra mine besteforeldre, finnes et bilde av Hendrik Reiss og kone Dorothea (skrift på bilde) tatt i godt fremskreden alder. Men nå må det kokte hodet få litt kaldtvann både inn- og utvortes. Beklager innleggets omfangsrikhet. Håper allikevel noen derute kan opplyse meg i natten.

bilete10107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (2): Kopier og lim inn lenken - uten å tilføye noen tegn foran eller bak. Når du klikker på 'Legg innlegget på plass' (første gang) skal lenken endre farve til blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Takk Ketil og Anne! Skjønner ikke hva vedkommende som har ført ministerialboken har tenkt på, - skjønner heller ikke hva JEG har tenkt på som ikke sjekket klokkerboken . . . Men dette var jo særdeles oppklarende både mht tydingsbiten og lenketrøbbelet. Takk igjen.Da gjenstår den eventuelle koblingen mellom familien Reis og Elen Andrea Christiandtr. . . Venter i spenning om flere gode hjelpere finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den siste koblingen kan jeg foreløpig ikke hjelpe deg med, men her er i hvert fall vielsen 8. mai 1859 i Stavern mellom den 19 år gamle repslageren Henrik August Fredriksen Reis (f. i Fredriksværn) og den 26 år gamle Gusta Dortea Hansdatter Kjær (f. i Brunlanes):LenkeSom vi ser heter brudgommens far Fredrik Christian Reis - og brudens Hans Ellefsen Kjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har du vel sammenhengen:LenkeLenken viser at 2/1 1852 giftet 22 år gamle Elen Andrea Christiansdtr. seg i Borre med 25 år gamle Ellef Hansen. Hun var født i Borre som datter av Christian Eriksen. Han var født i Brunlanes som sønn av Hans Ellefsen. Det ser vel dermed ut til at Elen Andrea var gift med bror til Henrik Reis kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Sent men forhåpentligvis godt: Tusen takk alle. Har alle data som dere henviste til, men har da på uutgrunnelig vis klart å overse den klokkeklare koblingen mellom Kjær og Reiss. Skogen og trærne er veeldig undervurdert . . Et tredve år gammelt problem løst gjennom noen få tastetrykk, og uvurderlig hjelp fra 'ligesindede'. Et fantastisk forum, med fantastiske deltagere. Hjertelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.