Gå til innhold
Arkivverket

[#81062] Jens Emlien, Beitstad, N-Trøndelag


Gjest Tove Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Carlsen

Jens Pedersen f. 1757 og Karen Olsdatter f. 1747, fra gården 'Emlien' eller Almlien, i Beitstad, NOrd-Trøndelag. Iflg. Fødselsåret har jeg fra Folketellingen 1801, men kan ikke finne disse i kirkeboka. Har noen funnet dem der? Skulle gjerne visst foreldre videre bakover. Fant kun èn 'Jens Pedersen f. 20.mars 1756, far Peder Pedersen Aase(?). Kan det være ham? Barna Ole f. 1785, Ranni f. 1779 og Anna f. 1781 finner jeg heller ikke i kirkeboka. Har noen funnet dem? Olava f. 14.mars 1790 har jeg. Fant også et barn 'Christianna' (datter? litt utydelig navn), f. 15.juli 1787. Kilde:Se også Namdalseid BB s. 176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette paret er mine 3xtippoldeforeldre, og deres datter Olava er min tipptippoldemor. Jeg har slitt med disse, men har en teori om at Jens Pedersen er født på Melgård i Beitstad, og døpt 04.05.1758. Mor til Jens Pedersen het Ranni Olsdtr. Jeg har ikke notert noen foreldre ennå på Karen Olsdatter.Jens har flyttet en del før han kom til Almli, og da Ranni ble døpt 31.01.1779 står det Jens Renmoens b: Ranni. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-169>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSannsynligvis Oles dåp (27.februar 1785): Ole Jens. Landsem Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Se også bygdeboka for Namdalseid s. 179, under Hanemo. Familien flyttet fra Almli og til Hanemo like etter 1801.I Beitstadboka bind I s. 467, under Melgården, er foreldrene til Jens Pedersen (Peder Jensen og Ranni Olsdtr.) nevnt, men ikke Jens selv. Det er et tvillingpar født 1750, der den ene av tvillingene heter Jens, men han døde i 1756. Beitstadboka har ingen informasjon om hvor foreldrene til Jens kom fra.I Malmboka s. 322, under Malmmarkaunet, ser en at Peder Jensen Landsem kom dit i 1760, med barna Anna f. 1750, Ole f. 1753, Ragnhild f. 1753, og Jens f. 1758. Familien må da ha bodd på Landsem ei tid etter at de flyttet fra Melgården.Vil gjerne høre det, hvis dette ikke ser ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Carlsen

Takk for nyttig informasjon.Det eneste jeg kan føye til er at ved giftermål mellom Jens Pedersen og Karen Olsdatter d. 13.okt 1777 (Beitstad ministrialbok 1722-1804 s.165) står det at Jens kommer fra 'Bratrei.. . ?)Er ikke kjent med gårdene deroppe, så jeg klarte ikke tyde navnet mer. Kankjse et sted han har bodd når han giftet seg. Ellers er Olava Jensdatter f. 1790 min 3.tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har også dette giftermålet, gårdsnavnet er Bratreit. Jeg blir nysgjerrig, hvordan er din linje fra Olava? Du kan ev. sende meg en e-post: eldlyngxvktv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har lenge ventet med å konkludere ang. tidspunkt for når Jens Pedersen døde, men jeg er ganske sikker på at det var han som ble begravet 14. (17.?) juni 1804. Oppgitt alder 47 år, og det stemmer jo ganske bra. Presten har skrevet Jens Olsen Hannemo i stedet for Jens Pedersen Hannemo. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-229>LenkeKaren Olsdatter levde nesten 30 år lengre enn mannen. Hun døde 19. januar 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I 1806, 4. søndag etter pinse, har Olava deltatt i nattverd i Elden kirke på Namdalseid. Ole Hanemoe var hennes bror, så er det mora, Enken Karen, og Olavas søster, Rannie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Olava er min tipptipptippoldemor, og jeg har registrert Jens som død 1805(kankskje på bakgrunn av skiftet??), og jeg har notert hans navn som Jens Pedersen Landsem Almli. Husker ikke i farten hvor jeg fikk disse opplysningene fra-må sjekke notatene::)) Men er selvsagt også interessert i forfedrene bakover etter Jens og Karen::))MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Inge - tror vi har hatt kontakt tidligere? Er du etterkommer etter Olavas sønn Tørris? Her er det jeg skrev om han i et hefte som jeg var ferdig med for fem år siden:'Tørris. Døpt 19. april 1824. Født på Stavenbakken. Da Albertine (Olavas datterdatter, min oldemor) ble døpt i 1848, var han fadder under navnet Tørres Hestmarken. Det tyder på at han har bodd i Hestmarka en periode. Ved folketellinga i 1865 bodde Tørris som husmann i Vemundvik prestegjeld, på Stenkløvmoen. Dette er en plass i Reitan i Klinga. Tørris var gift med Anne Olsd., og de hadde i 1865 barna Ole Sivert 8 år, Anna 6 år, Anton 4 år og Oline 1 år. I 1900 bodde han fortsatt der; Føderaadsmand Tøris Reitan. Da var sønnen Ole Tøris. Reitan eier av gården. Ole var gift, og hadde fem barn boende hjemme. Da Petrus Fjær (min oldemors bror) fikk døpt sitt eldste barn i 1880, var Ole Tørrisen blant fadderne.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Stemmer det Eldbjørg::)) Det heftet du skriver om, hvem/hva omhandler det? og er det tilsalgs idag? Det er en stund siden jeg jobbet med denne grenen, men det er interessant å finne ut mere om forfedrene til Jens og Karen::))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Heftet tar utgangspunkt i min mormor og morfar, og bakover. Morfar var sønn til Albertine, som igjen var datterdatter til Olava. Jeg har ikke kommet lengre bakover enn det som er nevnt i dette temaet, og jeg tror kanskje ikke det blir så lett å komme lengre heller.Heftet har jeg kopiert opp og limt sammen selv, og har stort sett solgt alle kopiene. Det er på 150 sider, så jeg vet ikke om det blir en ny produksjonsrunde. Det var ganske arbeidssomt. Men jeg kan ev. sende deg de sidene som er mest aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.