Gå til innhold
Arkivverket

[#81067] Hvem var Bøer Juell som er avbildet på glass i Tornes kirke, Jondal?


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

([url="http://no.wikipedia.org/wiki/Torsnes_(Hordaland>http://no.wikipedia.org/wiki/Torsnes_(Hordaland) )Med Bildt (i vinduet nede til venstre) og Juell(Øverst til høyre) har man jo en kombinasjon som kanskje er gåtens svar.Mogens Juell sin sønn, BØRGE, ble gift med Blanceflor (Knudsdatter? Eller Ottesdatter?) Bildt.Med andre ord: Kan Bøer Juell bety BØRGE JUELL??Børge Juells slektforbindelser har Per Nermo lagt ut her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Et spørsmål da er jo hvor bodde de i Jondal eller naboområdet.... Og om en finner dem i gard og ættesogene....Et annet spørsmål er om fra hvilke kilder Per Nermo har sine informasjoner fra... Kunne være greit å få dette verifisert...Ja, muligens Bøer betyr Børge... At Bildt og Orning er avbildet på siden Bøer Juell av kan det være sterke mistanker og at det er slektsmessige grunner til...Til slutt kan en jo spørre om Bøer Juell er i slekt med fogd til Østerdalen, Solør og Odalen Christian Juell (1679-1744)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her blir jeg utfordret - og det jeg skrev i innlegg 2, var kun et forslag som jeg synes var logisk.Vestlandets militære embetsmenn og dansk-norsk adel omkring 1600 kan jeg alt for lite om, og her er det masse stoff jeg har lest lite av. Når det gjelder verifisering av sekundærkilder er jeg for analfabet å regne, og er derfor ikke den rette til å gi råd vedr. verifisering.Hvorvidt bygdebok-litteraturen i området omkring Jondal har kilde-henvisninger vet jeg lite om, men det vil være merkelig om Knut Danielsen TIL TOSE (d.v.s.Torsnes, - men han var av LUNGE-ætt NB ), - Blanceflor sin far ikke er omtalt i en eller annen bygdebok som omhandler Jondal/Torsnes.Når det gjelder forholdet Juell/Bildt, kan du jo prøve ”Danmarks Adels Aarbog af 1891” hvor avslutningsinnlegget i denne debatten viser til Lenke . Antakelig vil det her vises til primærdokumentasjon.Lungegaard i Bergen var (dansken) Børge Juell sin residens. Han er nevnt i en NST-arikkel (Bind 22 side 118). –Og Bergen by har jo veldig mye (lokal-)historisk litteratur. Her er jeg helt sikker på at du finner stoff – ikke minst om Lunge-ætten.Her på forumet er det jo Orning-debattene som har løftet Juell/Bildt-døtrene fram i lyset, da 2 av døtre til Børge/Blanceflor giftet seg med hver sin Orning, og ble på en måte ”stam-mødre” til en stor del av denne slekten, men debattene sier ingenting om glassmaleriene på Torsnes. -Men det var med den debatten i bakhodet, jeg responderte på temaet ditt.Om Bøer (Børge?) Juell er i slekt med den nesten 60 år eldre Christian Juell (1679-1744) er meget mulig, men det finnes i denne perioden flere Juel-slekter i Norge, og dessuten så tror (NB) jeg ikke Børge hadde noen sønner.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Det det her er tale om, er glasmåleria i den gamle hovudbyggningen på på Torsnes i Jondal herad. Slekskapen til Juell-slekta trur eg er vel kjend, og dokumentert i ymse historiske tidsskrift opp gjennom tida.Sjå eksemelvis, Bygdebok for Jondal Herad. N.S.T. Ymse årgangar. Hardanger Historielag`s skrifter ...Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.