Gå til innhold
Arkivverket

[#81068] Sofia Katrine Kristensdatter,Trondenes,Troms.


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Etterlyser: Sofia Kathrine Kristensdatter, hun skal være født 1775, men hvor, død 1827, Beitestrand, Skånland, Troms Sofia giftet seg 12.11.1804, Trondenes, med Rasmus Henrik Johannesen, født 1771, Høgforsen, Trondenes.De fikk 7 barn. Det jeg håper på er en el.annen kan hjelpe meg med er hvor Sofia var født og hennes foreldre. På forhånd takk. Mvh. Eva Carolusson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Berit. Tusen takk for svar.Det er den rette Sofia/Sophie, hun får et barn utenfor ekteskap, Anne Sophia Larsdatter, hun er 2 år i 1801.Faren er Lars Madsen 28 år, tjenste dreng på Erikstad, Trondenes.Men hvor var Sofia/Sophie født ? Mvh Eva Carolusson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Rita. Tusen takk for informasjonen. Det ser ut som den godeste Sophie Katrine blir en uløst gåte. Leser at det er mange som har prøvd å finne henne, men det er vel vanskelig. Hilsen Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Gro Berit. Tusen takk for informasjonen, vdr. Sofia, har sett på lenke debatt 74989. Da blir det å si det samme om Sofia, som jeg svarte Rita. Takk også for lenke, konfirmasjon. Hilsen Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiI mine papirer , etter sal.Alfred Tangen , er SophieKristensdtr. født på Årnes ikke så langt fra Røkenes ,av ukjente samiske foreldre.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Odd Einar. Tusen takk for overraskende informasjon ang.Sophie. Spennende å få greie at hun var av same slekt, selv om man ikke kommer videre.Har funnet/googlet, etter Årnes, Røkenes,ser det er ved Harstad. Hilsen Eva Carolusson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiJeg må bare presisere at opplysningene kommer fra enavdød slektsforsker ved navn Alfred Tangen og at ingen tinger bekreftet av kirkebøker eller andre offisielle kilder.Så ta alt med en stor klype salt..hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sophie Kristine er nesten garantert ikke brukt som samisk kvinnenavn på den tida, så den samiske forbindelsen tviler jeg sterkt på. Den store klypa salt til Odd Einar er absolutt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Odd Einar og Johan. Tusen takk for svarene. Jeg for ta den store klypa salt og la Sophie Katrine være, som nevnt før en uløst gåte. Er glad dere innformerte meg. Hilsen Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Eva....du og jeg sliter med å finne forreldrene til vår Sofia fra Elgsnes ? Jeg har på følelsen at hun var fra Elgsnes, men ????At Sofia døde i Breistrandmark (Boltåsen ?) (som vel i 1827 lå under Trondenes) kan kanskje være en tråd å nøste i ?Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Per. Ja, det er et slit og finne Sophie/Sofia.Konfirmasjonen var i Elgsnes, (innlegg 6), tror også hun kan være født der. Finner Breistrandmark under Skånland ? Sofia,s ektemann Rasmus Henrik Johannesen, døde 1852 i Tennåsen,Trondenes.Forstår de kan flyttet til forskjellige plasser/steder. Men hvor skal vi lete etter Sofia,s fødsel/dåp. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiIngenting er bekreftet fra kirkebøker !!Men...Breistrand--Tennås--Boltås er vel fortsatt dominertav mennesker av samisk opprinnelse.Som meg selv.Som andrefør meg har skrevet så burde vel Evenes Gratangen Bjerkvikgenerelt Ofoten sjekkes ut.Den etniske rensingen som ble gjennomført ca.1780-1810med å presse ut den samiske befolkningen fra hvite ,norskeområder førte nok til at mange var på flyttefot fra stedtil sted. Her i Tømmeråsen ble de siste samiske folkene jaget utrundt 1822 da mine Østerdølske Tynsettinger flyttet hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Mannen til Sofia Katrine, Rasmus Henrik Johannessen, må ha vært norsk, om man dømmer etter navnene i familien hans. De fleste av søsknene hans hadde doble fornavn, det var svært uvanlig blant samene på den tida. Faren het Johannes Sørensen og farmora Ingeborg Gabrielsdtr, det tyder nokså sterkt på norsk etnisitet.Jeg tipper at Rasmus og Sofia var blant de mange norske parene som overtok gamle samiske boplasser tidlig på 1800-tallet, slik Odd Einar beskriver. Jeg er litt i tvil om vi skal kalle det etnisk rensing. Det var en konkurranse om ressurser, og nordmennene hadde støtte fra både prest og fut, så resultatet blei til sist det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

HeiEr det mulig at Sophia ble født og døpt i Nord-Trøndelag? Fant den følgende kandidat som ble født 31.07.1774 og døpt 07.08.1774 i Verdal. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A02, 1748-1780, Fødte og døpte (1774), side 218 (øverst på høyre side) Lenke- roar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Finner ikke denne jenta konfirmert,eller med i folketellingen 1801 for Verdal,så det er vel mye mulig det kan være henne ! Finner heller ikke foreldrene i 1801,kanskje hele familien flyttet nordover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Det må være en feil her en plass. Den Sofie som døde i 1827 i Breistrandmark er i kirkebøkene oppgitt å være 35 år når hun døde.Da skulle hun være født ca. 1792. Hun er heller ikke ført inn med mellomnavn. Hun skal være gravlagt i Ofoten. Kanskje står det mere om familien i Trondenes Bygdebok under Tennåsen. De bodde iallefall på Møkkeland da siste barn ble født i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Tusen takk for de siste svarene.Her var det mange intressante innlegg.Vil så gjerne tro på det Roar skriver om Sohpia.... Sophia og Rasmus sitt første barn,Maria Malena er født,26. juli 1804, Berg, Trondenes. De gifter seg 12.november 1804, Trondenes.Sophia døde 15.september 1827, 52 år gammel, sted nevnt før. Det er de opplysningene jeg har i mine papirer. Mulig jeg kan ha feil. Det er da så kjekt med dette forum,for å høre andre meninger. Hilsen Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har tenkt på en ting,det står at Christen Olsen ble gift med 'Malene Pedersdatter fra Trondhjem'. Nå vet jeg ikke om det er funnet ut om det var byen Trondheim hun kom fra,Verdal hørte vel til Trondhjems amt i de dager.Hva om Malene var Sophia`s mor,og hadde henne med seg da hun kom nordover ? Ved dåpen i Verdal står jo kun farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.