Gå til innhold
Arkivverket

[#81071] Vedum i Øyer - eier og slektsforhold


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Et tema som mange med avstamming fra Ringsaker er opptatt av er hvor Lisbet Oudensdatter på Tokstad stammer fra. Til nå har det vært opplest og vedtatt at hun er av adelsfamilien Tordenstjerne. Ingen kilder tyder på at det er rett.I et skifte på Tokstad 1664 eier boet etter Tore Olufsen Tokstad gift med Lisbet Oudensdatter odelsgods i Vedum og Lysbakken i Øyer. Det kan jo være gods som er kommet inn med Lisbet?? Er det noen som kjenner eiendomsforhold på Vedum-garda? Hvem andre har andeler i Vedum på denne tida?Resten av godset som Tokstadfolket eide i 1664 er nok gods som har fulgt Tokstadfamilien. Dermed kan Øyergodset være hustru-arv?Er det noen Ouden i Øyer som kan passe inn?Jeg ser også at det hundre år senere er en Ouden Nilsen Lysbakken f 1764. Han er sønnesønn til Ouden Johansen Hong. Den siste er igjen etterkommer av Johannes Oudensen Hong f ca 1648.Er det noen som har ytterligere opplysninger om forholdene rundt Vedum?Dersom noen i Oppland har tanker rundt det som er nevnt ovenfor, så vennligst legg de tankene inn under Tordenstjernedebatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg var litt rask til å terminere denne debatten. For oss i Ringsaker er det meget interessant å få avklaringer om bruker- og slektsforhold på Vedum. Selv har jeg slektsrelasjoner flere veier til Vedum og her i Furnes er det flere som har det. Vi har også en ikke ukjent stortingsmann fra Hedemarken som bærer navnet. (Jeg innbiller meg at han er intelligent og dyktig. Muligens er det også slik at Øyer er i landstoppen med å ha levert professorer og andre fremtredende folk. SV og SF har i lengre perioder vært ledet av avleggere fra Øyer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Torbjørn P. Hagen spør om Johan Kius. Hvem er han? Jeg blir svar skyldig. Vet ikke hvilken kjos-gard et dreier seg om heller. Vi har muligens tre i Ringsaker? En like ved Tande i Ringsak (hovedsognet). Den andre (de andre) er på Ring. Far til Johannes Mikkelsen Refling eide jord i Kjos 1615. Det vil nok bli for enkelt helt umiddelbart å si at Johannes Refling og Johan Kjos er samme person, men det kan godt hende det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Vedr. (3) kan man nok diskutere om den Vedum som du muligens omtaler fra Ilseng (min slektning) kan være knyttet til SV eller SF, men heller SP, noe som kanskje en korbonde ellers ville støtte og snakke pent om.Derimot har vi en SV'er som er en av bygda's store skogseiere som også er kjent og med røtter fra Tretten.Når det gjelder Vedum så kommer sønnen til Johannes Mikkelsen på Vedum etter mine notater til å gifte seg med Gunnhild fra Bjørge i Ringebu som senere gifter seg med en Erik fra gården Botterud, noen ganger skrevet Potterud, en gård min far kom fra.Ellers håper jeg du allerede har notert deg samstemmende gårdsnavn mellom din del av Hedemark og Øyer, Tande (også i Lesja), Skyberg og Jevne for å nevne tre. Andre finnes sikkert.Tande, Skyberg og Vedum ligger alle i Tretten anneks, mens Jevne ligger sør om Skar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Svein, jeg trodde ikke jeg nevnte Vedum'n som SV'er. Jeg tenkte der på Torild Skar og Erik Solheim som begge har vært formenn i patiet!Men den debatten lar vi vel ligge og beveger oss noen flere år tilbake i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fra Tordenstjerne-debatten har jeg sakset et innlegg fra Torbjørn P. HagenVedum som er nemnd i denne debatten er Vedum på Tretten. Tretten er anex til Øyer. Det er også Vedum i Øyer hovedsogn.Til Vedum på Tretten kom Johannes Mikkelsen Refling frå Ringsaker fødd ca 1595. Han er bruker i 1661 og eig 2 huder i Vedum. Thorre Thogstadt eig resten,1 hud. I Hedmark Slektshistorielags Jubileumsskrift 1939 -1964 side 113- er det skrivi noko om dette: I 1615 eig Mikkel Refling 1 1/2 hud i Vedum i Tretten Anneks i Øyer og 9 skind i Kjos i Rinsaker. Det er også andre hedemarkinger som eig jord i Vedum: Ouden Skyberg eig 1 1/2 hud og Per Tørud i Furnes eig 1 hud 3 skind i Vedum. Ouden Skyberg kan kanskje vera ein kandidat som far til Lisbet Oudensdtr. gift Tokstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thor Bøhmer

Torger Amundsen Dæli på Veldre eide en hud og tre skinn i Vedum i 1624. Hvordan han fikk dette er uklart. Torger var gift med Randi Olufsdatter Tokstad. Et viktig spørsmål blir da: Hvem skattet av disse 1 hud tre skinn i 1615?Amund som antas å være bruker på Dæli og far til Torger. Hvem var han. I hvertfall døde han rundt 1613. Altså: Hvem var denne Amund på Dæli?Er det nærmere skyldskap mellom Dæli og Skyberg enn vi er klar over? Selv om de kanskje ikke er helt jevnbyrdige i alder: Kan Amund på Skyberg og Amund på Dæli ha felles slekt?Johannes Kjos (Refling) som kom til Vedum kjøpte etter hvert opp gods i Vedum utover på 1600-tallet.Antatt enke etter Amund Dæli, Birgitte skattet i 1615 av en hud i Godenås (Godenås kan være opprindelsen til Øveråsen og Neråsen). Hun eier også 10 skinn i Bjørke og noen skinn i Rørødegård 1615. Rørødegård er vel den gården som i dag heter Skarløkken. Så 9 skinn i Rustad. Dette må nok være den Rustadgarden som Jørgen Bernhard Rustad var fra! Birgitte er også eier en hud i Vinju. Hvilken Vinjugard er usikkert. Altså totalt sett ei mektig dame. Men noe gods i Vedum er ikke nevnt i 1615 på Dæli. Det må vel være for mye gods til at det er uteglømt?Et underliggende spørsmål her: Hvem av disse bøndene i Ringsaker som jord i Vedum var gudbrandsdøler (noen eller ingen)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Må understreke at på Bjørke satt det Tokstad-folk. Om det kan tyde på at Birgitte hadde Tokstad-blod i årene er i hvert fall ikke påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Eierskapet i Vedum er spredd på flere garder i Ringsaker. Opprindelig kan en tenke seg at eierskapet var noe slik:-Refling-Skyberg-Dæli på Veldre-Tørud i FurnesEn kan tenke seg at en kvinne fra Tretten ble gift til det området som er nåværende Ringsaker. Aller helst gamle Ringsaker. Hun kan ha hatt fire barn som satt på fire forskjellige garder som brukere og eller koner.En kan også tenke seg at fire kvinner fra Tretten ble gift til fire garder i Ringsaker, men det er muligens litt mere spesielt?Problemet er at det er tynt med kilder og skattelistene dekker ikke denne perioden særlig godt. Jeg vil tro vi i tid nærmer oss midten av 1500-tallet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.