Gå til innhold
Arkivverket

[#81078] Den 23/9-1764 ble Margrethe Elisabeth Parelius,født Buch,døpt.


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo alle Parelius-ættlinger og andre interesserte!Ved mange søk på forskjellige slektssider på internett har jeg funnet denne kvinnens 'personalia' som 'født 1763' uten dato,og fødested 'Børsa'.Dette er feil og jeg kan nå presentere denne bemerkelsesverdige kvinnens nøyaktige dåpsdato. Vi glemmer Trøndelag og setter kursen mot Askim Østfold!!I Askim mini.1758-1789,under året 1764,den 14.søndag etter Trinitatis,kan vi lese følgende:'Hr.Capitain Buch og frues Datter kaldet Margrethe Elisabeth'.(kanskje noen kan ta bryet med å lage en lenke?).Hennes foreldre er Christian Ulrich Buch(døpt Gran Hadeland den 11/6-1714,død i Børsa den 22/3-1778,begr.3/4)og Johanne Hansdatter Coldbjørnsen fra gården Stemsrud,Grue,døpt antakelig ultimo oktober 1728,moren ble i allefall introdusert 2.søndag i Advent s.å.,død på gården Romerud i Ås,Akershus den 31/1-1802 bergravet fra Fron den 8/2).Hun ble i ekteskapet med væreier og 'handelsmatador' Niels Rosing Parelius (1753-99)mor til 10 barn,av hvilke 2 var døde ved mannens død.Etter en kort enkestand ble hun gift i 1801,den 4.søndag etter Trinitatis,med sin avdøde manns halvbrors sønn(!),Rasmus Brochmann Parelius(1775-1827) ,hvor 4 nye barn så verdens lys.Mer kommer.Med kveldshilsen fra en av hennes mange etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hr. Captain (Christian Ulrich) Buch's far var kommandanten på Munkholmen, Georg Friderich Buch (b~1682, d20.2.1767 på Munkholmen) og moren var Kirstine Winding (b1686). Bestefar var Frederich Casimirus Buch (b1660, d1729), Kaptein i Akershus Infanteri Regiment, og bestemoren var Margrethe Marie Turenbreich von Hirsh (~1661, d before 1748). Oldefar var Svensk Kammerherre Berendt Friedrich (Christopher) von Buch (b before 1635) og oldemoren var Anne Sophie (Joergen Hansen's datter) Arenfeldt (b~1640 på Voergaard). Berendt eide Voergaard sammen med Tage Hoeg Banner i en kort periode rundt 1661.Documentet BUCHPUSLESPIL documenterer Buch familien i detalje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(3:) Kronologien i kilden din går litt tungt ihop her, Fredrik; det blir mistenkelig korte generasjoner. Friderich Casimir Buch skal ha blitt far snaut 25-åring. Hans kone Margrethe Elisabeth von Hirschen har jeg registrert som datter av (dansk) kaptein i Solør, Gert Christopher von Hirsch (c1561-1721) og Sophie Elisabeth von Heesen (c1655-1724), som fikk sine barn i tidsrommet c1675-c1690. Dermed passe 'c1661' nokså dårlig som f.år på Margrethe Elisabeth von Hirschen. Men det kan jo være at jeg har registrert feil foreldre ...'Mellomnavnet' hennes har jeg forøvrig sett tolket som 'Tugendreich' = 'Dydsrik' ('rich on virtues').Kjennes foreldrene til Kirstine Winding f.1686 ?(1:) Er Johanne Hansdatter Coldbjørnsen fra gården Stemsrud i Grue en datter av Hans Colbjørnsen (1675-1754) fra Sørum (av Arneberg-slekt) (som i 1726 ble g. for 2. gang med Karen Knudsdatter Stang) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Dyderig/dyderik' er vel ved nærmere ettertanke et bedre ord, tross alt, enn 'dydsrik'. 'Dyderig' har jeg sett brukt som 'religiøs/honorær' omtale av kvinner, særlig ifm. deres død og overgang til det hinsidige, antakelig for å sikre billett og egnet mottakelse derover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Per!Takk for det,morsomt å finne henne døpt på en helt annen kant av landet enn det 'man skulle tro'. Litt 'drahjelp' har jeg fått av Ovenstad for mange år siden, han kan fortelle at familien bodde i Son i året 1768,dette tar jeg etter hukommelsen,med kone og 5 barn.Det som alikevel satte meg på sporet var kjøpet av Tor Weidlings bok 'Eneveldets menn i Norge',utgitt i 2000. I det fyldige personregisteret som finnes kan man lese som 'sistemann 'en viss Christian August Aagaarrd,født i Grue 27/7-1748,død i Trondheim 24/5-1804.Sorenskriver i Numedal og Sandsvær 1792-,fra 1797 assessor i Trondheims stiftsover- rett.Hans kone hadde nemlig et for meg velkjent etternavn, likeså fornavnet som 'moderen' hadde gitt videre til en av sine døtre!.Damen jeg snakker om er/var PETRONELLA HERMANA BUCH,'født 1762 i Askim',død 26/4-1829 på/i Kongsberg. Da var det lett å finne søsterens dåp. Litt flaks skal man jo ha,samt noen tilfeldigheter som i dette tilfelle.Mer kommer.Takk til alle fine innspill sålangt. Mvh hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Per!Jeg glemte å svare deg på ditt spørsmål i innlegg 4. Svaret er nok nei.Riktignok het jo Johannes far Hans, men den Hans Coldbjørnsen Stemsrud jeg har var 'født 1696', og 'død 1787',eier av gården mellom 1721 og 1753.Denne var også gift 2 ganger,kanhende vi snakker om samme mann om en av oss sitter på gale personalia. 'Min' Hans gifter seg 'i 1722' med MAREN,datter til OLE ARNESEN OPSET,og om henne sies det at hun 'døde i 1754'. Sin kone nr.2 'hentet Hans fra 'en kondisjonert' familie, nemlig MAREN TOBIASDATTER STABELL.Jeg har ikke noe personalia på henne annet at hun var gift med Hans i 10 år. Ingen barn i dette ekteskapet.KILDE:Grueboka bind 2,første halvbind,'gårdene',forfattet av Harald Hvaberg,utgitt av Grue kommune 1949. Har ikke søkt i primærkildene etter Johannes foreldre, men DA-debatten nr.33959 tar for seg mange av Hans sine forfedre.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per, basert på informasjonen jeg har må jeg si meg stort sett enig med deg...Først, kilden for Margrethe's fødselsår er Ovenstad's militære biogrfier, side 178, hvor Friderich Cassimir Buch (Bock) er omtalt. Her skrives 'Gift med Margrethe Elisabeth Hirsch, f. ca. 1661, død 1748, begr. 5/7 s. å., datter av obl. Gert Christopher Hirsch og Elisabeth Sofie von Heesen. - Som enke satt hun igjen med 10 av 18 fødte barn.'Jeg har Gerhard Christoph von Hirsch død 29.9.1721 i Brandval. Du indikerer at barnene hans ble født i 1675 til 1690 perioden, så da passer det dårlig at Margrethe ble født i 1661... Jeg mangler et solid fødselsår for Gerhard og konen Elisabeth Sofie. Så konklusjonen min er at Ovenstad mest sannsynlig har feil mor for Georg Friderich Buch (b~16820; Margrethe Elisabeth må ha vært stemoren hans.Og Turenbreich (fra LDS) er nok en feiskriving av Tugendreich (Tugend=Virtue, Reich=Abundant).Et lite kirurgisk inngrep på slektstreet er nok på sin plass nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei til Fredrik 'over there'!Er du klar til å gjøre flere justeringer på Buch-slektstreet?.Jeg har funnet frem mine Ovenstad-stensiler,og er klar til å dissikere(!) ditt utsagn om at kommandanten på Munkholmen,Georg Friderich Buch(ca.1682-1767)kan være far til kaptein Christian Ulrich Buch(1714-78). Ovenstad selv sår tvil i sistnevntes rubrikk ved å si at kommandanten er faren,for så å nevne i parentes at (sitat:)'I NST IX,s.386 sies han å være sønn av kapt. Friderich Casimir Buch(ca.1660-1729).Det er to ting som slår meg i øynene ved å studere de 2 kandidatenes militærkarriere.1:Ved Christian Ulrichs dåp den 11/6-1714 sies det at faren var kaptein.DET VAR IKKE GEORG FRIDERICH I 1714!!.2:Georg Friderich Buch var ikke i Norge i 1714,hit opp kom han først i 1740,og da som kommandant på Fredriksholm festning(er det den runde festningen ved havnen i Kr. Sand?) I 1714 var denne karen fremdeles i Danmark og hadde kornetts grad('rytterfenrik')ved et kyrasserregiment fra 1710,og som ble kalt det Jydske nasjonale rytterregiment.Rittmester (kaptein ved rytteriet)ble denne karen først 28/10-1733 ved 1. Fyenske rytterregiment,og dermed gir det seg vel selv at denne kandidaten ikke kan være far til Christian Ulrich. Friderich Casimir ble utnevnt til kaptein(infanteri)allerede den 20/5-1702,og var det fremdeles den 11/6-1714!!.Med 'slektshilsen' Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Per!Jeg mener at det er Friderich Casimir Buch som er faren!. Hvis man skal tro at det er Margrethe Elisabeth(von)Hirsch som er moren,er jo hennes fødselsår ca.1661 fullstendig feil.At hun da skulle ha blitt mor omlag 53 år gammel anser jeg som svært usannsynlig. Det har vært antydet i en tidligere DA-debatt her at hun er født mellom 1677og 1680,og gift ca.1695 med daværende premierløytnant Buch,som da sto under sin blivende svigerfar s Solørske kompani av Akershus nasjonale infanteriregiment.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Sven Erling, det er fint at du bringer opp dette, for når man tviler kan man lete etter data, og de som leter finner...Først, det store dokumentet om Buch slekten, BUCHPUSLESPIL, er inkonsistent omkring Christian Ulrich og søsteren Judita Juliana; de er nevnt både som barn av Georg Friderich og som barn av Frederich Casimirus! Fasiten er i Frederich Casimirus's skifte på Stømner 16.4.1729; et dokument som jeg ikke har.Heldigvis ligger skiftet etter konen, Margrethe Elisabeth von Hirsch på nettet, se Digitalarkivet skifter på Kongsberg 20.7.1748. Basert på dette skiftet er det fullstendig klart at du har rett!Margrethe Elisabeth hadde 10 barn i live i 1729 (per Ovenstad), og jeg har 8 av disse:Anne Sophie (b~1695), Juditha Juliana (b~1708), Margrethe Elisabeth (b1711), Christian Ulrich (b1714, d1778), Engel Frederikke, Margarethe Magdalene, Cathrine Elisabeth (d1741), Wilhelm Henrich (d~1747).I tillegg har vi Frederich Casimirus's sønn Georg Friderich som Margrethe Elisabeth var stemor til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo og god kveld Fredrik!Flott altså,da har vi det 'i boks'.Denne kronologien har skapt hodebry hos meg også.En tid mente jeg at kanskje Georg Friderich kunne være en ca. 19 år yngre bror,men så var han altså en sønn fra et første ekteskap,hvor moren er ukjent. I dag har jeg brukt litt tid på å tenke gjennom hvor dette ekteparet Buch/von Hirsch kan være begravet.Har du noen 'clues'?.Et sted må jo Ovenstad ha hentet sine opplysninger. Lassen eller Delgobe kanskje?. Jeg har ikke selv ofret mye tid på disse,så dette er meget kjærkomment for meg også,takk igjen. All the best,S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Litt til før 'loppekassa' kaller!Så var det ikke 19 år,men ca. 22.Vil komme med noe oppsikts vekkende opplysninger omkring kaptein Christian Ulrich Buch. Jeg har skjekket både kirkeboken for Gran 1707-1731 ifm. hans dåp den 11/6-1714.Mener å kunne tyde teksten som:'mandagen(sic!)den 11 juny bleff Capitain Buchs Søn døpt udi Grans sochn(?) kaldet Christian Ulrich'.Men det som kanskje er en 'nyhet' for alle er kanskje kapteinens endelikt!!.Et meget ulykkelig et,og tragisk også. Omstendighetene får vi nok aldri vite.Om han kom i viet jord er vel tvilsomt,FORDI HAN FALT FOR EGEN HÅND.Jeg mener å ha funnet hans innførsel i kirkeboken for Skaun i Orkdal 1742-1790,og der mener jeg det står: '3ie April begravet Skau(n)Cap:Buch.Var bosat paa Lofstad SKUD SIG SELFV IHJEL I EN HØLADE I LOFSTADGJERDET'.Kan noen hjelpe meg med å lage en lenke til disse innføringene,kanskje,jeg har ikke vært flink til å lære meg dette ennå må innrømmes.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Sven Erling,Skiftet etter Margrethe Elisabeth von Hirsch var på Kongsberg i 1748 (se Digitalarkivet), og i det står det at hun bodde på Korpemoen, som visst er midt i dagens Kongsberg. Så hun er vel begravet i det området... Sønnene i familien var militære, mens datteren Engel Frederikke var gift med en smedmester på Kongsberg. Når Christian Ulrich skyter seg selv er mine tanker at han kanskje var metall-forgiftet, og syk av den grunn...Et kanskje ikke så lite side-sprang: Var Kield Buch (b~1660) som bodde på Grue i Hedmark i 1690 bror til Frederich Casimirus? Kield's sønn hadde navnet Jørgen Friederich som kan være etter Jørgen Hansen Arenfeldt og Berendt Friedrich von Buch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo og god kveld!Til Oddbjørn(17):Tusen takk for lenken.Ble litt satt ut da jeg leste dette første gangen i januar i år.(da jeg fant det).For en sosial fornedrelse for de etterlatte. Jeg stusset litt over hvorfor det tok 11 dager å få ham i jorden,skal vi tro den sekundærkilde opplysningen at han døde 22/3.Kanskje ikke så rart at enken flyttet sørover bort fra Trøndelag som nok nå brakte bare vonde minner med seg.Har til dags dato ikke klart å finne ut hvor Margrethe Elisabeth ble gift.Hun ble altså farløs da hun gikk i sitt 14.år,en meget sensibel alder å miste en sikkert elsket far. Året 1781 er nok feil,men hun 'skal ha blitt gift 18 år gammel'.Året etter passer kanskje bedre.Til Fredrik(18):Takk for utfyllende svar.Arsenikk ble jo brukt endel før i tiden ,i forskjellige salver og andre remedier,preskribert sikkert av kvakksalvere og andre 'landsbyleger'.En meget interessant tanke,det at han kan ha blitt metall-forgiftet.Jeg kan fortelle,litt apropos, at speil-makere på 1700-tallet opplevde skjelden å nå 30-års alder.De brukte nemlig flytende kvikksølv for å legge dette i stivnet form som film på 'baksiden' av glasset.Slik at glassplaten 'ble til speil'.Den dampen som fra dette karet med kvikksølv gjorde disse stakkarene gale for så død alltfor tidlig. Hva Kield Buchs sønn angår har jeg ingen formening.Jeg lette litt i Grue kirkebok for å lete etter Johanne Hansdatter Coldbjørnsen på Stemsruds dåp(Munthe-net har den til 15/-10 1728).Der fikk jeg se en kar som hadde gjort en kvinne gravid.Og det ved flere anledninger også,den rakkern.Navnet bet jeg meg i ser du,korporal Jørgen Friederich Buch var hans navn,og hun som var blitt offer for hans sjarm-offensiv hadde et etternavn jeg syntes hørte merklig ut.Svinøren eller noe i den duren,jeg er ingen kløpper til å lese denne gamle skjønnskriften,ser du. Hva kan du ellers fortelle om 'inspektøren' på Eidsvold verk,han ved navn Georg Buch(han var det ved 2 anledninger, 1666-70 og 1673-78)??Almost good night from Oslo,Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Per!Takk,da hadde jeg truffet sånn nogenlunde. Denne presten har ikke blitt 'lett rammet av Parkinsons' som B.J. Rosenberger så treffende kalte det under en av våre mange 'sesjoner'.Fredrik!Kan jeg ha blandet årene 1728 og 1748 ifm. denne korporalen med amorøse tilbøyligheter?. Det slo meg nemlig at det kunne være 1748 fordi jeg tittet litt etter enken til Fredrik Casimir i omegn Grue i tillegg til Sigdal(siste kjente opphold som yrkesaktiv offiser?)for dette året?.Det var nærmest bare en rask 'scann',og jeg noterte meg ingenting da jeg ikke fant det jeg lette etter.S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Sven Erling, LDS har en del informasjon om Jørgen Friderich Kjeldsen Buch (b~1695, d1747); tre koner hvorav den andre er Anne Jensen Svinøre, så det må være henne som er involvert in hedelsene du beskriver. Den siste er Ragnhild Arnesdatter Biørnerud, og ettersom Jørgen's tredje (av fem som jeg har) barn er Arne Holmen Jørgensen Buch, tror jeg hun er mor til barnene. Den siste konen er Ragnhild Olsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Fredrik!Takk for svar.Mulig jeg er litt treg,men hva står forkortelsen LDS for?.Ellers lette jeg etter skiftet på Kongsberg ultimo juli 1748 uten å finne det. Hvilken side står det på,jeg antar du har studert det??.Ellers fant jeg dødsinnførselen til Margrethe Elisabeth Buch født von Hirsch i Kongsberg!.På side 182 nederst på høyre side i Kongsberg mini 1744-1755 kan man lese:'5.ejus d:Margrethe Elisabeth Sal. Capit. Buckis,gl.87'(sic).pluss litt til jeg ikke kan tyde,men det virker som om noe av det er initialene til presten.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Sven Erling, det er ikke så lett med alle forkortelsene... Men LDS står for Latter Day Saints, så vi snakker om Mormonerne's data base, som er veldig grei å bruke, men ikke alltid totalt pålitelig. Jeg bruker data basen her [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp?PAGE=ancestorsearchresults.asp>LenkeSkiftet i Kongsberg etter Margareta Elisabet Hirsk (!) er (side 1395) her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.