Gå til innhold
Arkivverket

[#81078] Den 23/9-1764 ble Margrethe Elisabeth Parelius,født Buch,døpt.


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hi Freddy!I am enjoying right now, and I am lovin it! Vi tar resten på norsk.Takk igjen.Jeg kjenner jo LDS som FS/IGI(FamilySearch/InternationalGenderIndex).Jeg 'Rotet' med de scannede originale skifteprotokollene, og var nok litt utålmodig.Det ble så mye tekst. Alle lenkene virker fint.Jeg tenkte å sakse litt fra et hefte som heter'Proprietær- ene Parelius på Hitteren og handelsstedet Hopsø',forfattet av en annen av 'Moderens' etterkommere,Arve Ulrik Fjeldberg, utgitt i juni 1993.Heftet baserer seg til dels på tidligere utgitt materiale,om både Hitra og slekten Parelius. Arve Ulriks egen far Hermann Fjeldberg er en av bidragsgiverne. Med Arve Ulriks muntlige tillatelse,telefonisk,for et par år siden,gjengir jeg et avsnitt på side 24:'Rasmus Brochmann Parelius døde 1.september 1827.Margrethe Elisabeth overlevde sin andre mann og styrte Hopsjø i ellve år etter hans bortgang. Den viljesterke 'Moderen' eller Grethe som venninnene kalte henne,døde på Hopsjø 10. april 1838,75 år gammel(sic). Sønnen,sokneprest Rasmus Parelius,kunngjorde dødsfalllet i Adresseavisen på følgende,vakre måte(utdrag):'At vår fromme og oss saa kjere Moder Margrethe Elisabeth Parelius,født Buch,ved en sagte og rolig Død hjemkaldtes herfra til det Bedre i sit 75 de Aars Alder,bekjentgjøres herved med vemod for fraværende Slegt og Venner. Moder var De,Velsignede,og i Ordets bedste og meest udstragte betydning,ei heller blot for de 14 børn,Du selv fødte til Verden,men for de mange Fader og Moderløse Du opp- drog,for de mange Trængende Du sørgede for.Jeg er deg stolt af at være din Søn og underser mig ei for at give Dig,min kjære Moder,denne hæderlige Omtale aldenstund jeg ved Du er den værd.Som ditt støv nu hviler i Fred og din Sjel i salig Roe,saa hviler og varig velsignelse om ditt Minde. På egne og Sødskendes Vegne'.R.Parelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.