Gå til innhold
Arkivverket

[#81081] Endre (Olsen) Berg i Jølster, Sunnfjord rundt 1700, barn og hustru/er?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved manntallet i 1701 finner jeg Endre Olsen som oppsitter på Berg, 43 år gammel. Han har sønnene Olle på 16 år og Johannes på 13 år.LenkePå Familysearch VRI finner jeg en Endre Berg som får følgende barn.Kirsten 1698,Helge 1700, Marete 1703, Torgier 1704, Nils 1713 Maar 1715, Maar 1717 og Trine 1721.Maar født 1715 har en Marete Johansdtr. som mor, mens Maar f.1717 har en Magnille Nilsdtr. som mor.Er der noen som har kjennskap til Jølster og gården Berg, som kan fortelle meg om dette er den samme Endre fra 1701 som også får barn frem til 1721. Eller er det snakk om to stk Endre. Og hva med Marete Johansdtr. og Magnille Nilsdtr. Er det noen som vet noe mer om disse kvinnene? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Endre Olsen bodde på Indre Berg var gift (minst) to ganger, først med Marete Jonsdatter/Johannesdatter, og 26. nov. 1713 med Magnille Nilsdatter Ålhus, datter av Nils Johannessen Ålhus.I tillegg til barna nevnt i innlegg 1 finnes det en Ole, født ca. 1685, en Johannes, født ca. 1688, Anna, født 1699, Maar, født 1701. Dersom kirkeboken daterer ekteskapet med Magnille Nilsdatter rett, må Maar, angivelig født 1715, være født noen år tidligere. Mange av barna døde tidlig.Endre Olsen Berg døde i 1741, angivelig 78 år gammel. Johannes Endresen overtok bruket i 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask bistand. Jeg hadde et lønnlig håp om at du leste temaet mitt, selv om det lå i brukerforumet.Jeg har imidlertid et lite problem. Familysearch VRI oppgir at Marete var døpt 22.08.1703, mens Torgier skal være døpt 22.01.1704. Det er jo svært kort tid mellom de to barnefødslene.Jeg ser forøvrig av 1666 manntallet at Endre der er 6 år. Er det rimelig å anta at den Olle, 60 år gammel, som er oppsitter der er hans far?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok rimelig å regne med at Endre Olsen er identisk med Endre, 6 år i 1666. I 'Jul i Sunnfjord' er det midt på 1950-tallet flere artikler om slektene på Berg. Ikke alt som står der er like godt dokumentert, men der hevder Harald Møllendal at Endre Olsen var sønn av Ole Torgeirsen (ca. 1606-1681) og Siri (død 1683), sønnesønn av Torgeir Andersen Berg (druknet 1633), sønnesønnssønn av Anders Endresen (nevnt i diplom 1617, og i 1626), og sønnesønns sønnesønn av Endre Berg, nevnt 1567.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Og jeg antar at Magnille Johannesdtr. stammer fra 'urfolket' i Jølster, Krispinus Nedrebø og Kari Sandal gjennom sønnen Andris Krispinusson 1570-1643 gift med Johanne fra Sandal 1570-1656, og Johannes Andrisson 1615-1686 som var gift med en Magnhild 1615-1675.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Slektsrekken i innlegg 5 stemmer med man tror er rett, bortsett fra at kona til Krispinus, Kari Tollefsdatter, oftere er knyttet til Huus enn til Sandal.Harald Møllendal hadde også en teori om nær slektsforbindelse mellom Endre på Berg og Krispinus-slekten, men den var heller luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve. Det er da godt å vite at man slekter på 'urfolket' i Jølster. Det gjør vel kanskje oss til en eller annen fjern menning ;-) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.