Gå til innhold
Arkivverket

[#81084] Hans Christian Bay, f.1758, d. 1829 - Eidskog/Vinger. Var kone nr. 2 svensk?


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Min tipp-tippoldefar Hans Christian Bay f.1758, d. 1829 drev gjestgiveri på Magnor gård i Eidskog (Vinger). Han var første gang gift med Helle Margrethe Hals, f. 1761, d. 1797. Så giftet han seg i tidsrommet 1797-1801 med en dame som het Dorthea Maria Linderud, f. ca. 1755, d. 1803. Herr Bay rakk nok et ekteskap idet han i 1804 giftet seg med Ingeborg Birgitte Dorothea Schultz, f.1781, d. 1864. Men hvor kom kone nr. 2 fra? Var hun svensk mon tro og hvem var foreldrene? Hun nevnes å være 46 år ved folketellingen i 1801. Eidskog ligger jo nær grensen til Sverige og Bay hadde selv svensk mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hans Chrstian Jensen Bay og Dorothea Maria Linderud giftet seg i Gunnaskog kirke 23. april 1798. Død 1803, begr. i Eidskog 16. sept. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nå er jeg virkelig imponert Finn! Hvordan fant du frem til vielsen i Gunnarskog, som jo er på svensk side av grensen? Siden du har funnet vielsen fremgår det kanskje flere opplysninger der som kan være av interesse. Når og hvor damen er født, hvem som er foreldrene og ektemannens yrke på dette tidspunkt. Selv ikke forfatteren av boka 'Slektene Bay i Norge' (utgitt 1943) klarte å finne denne vielsen. Så tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Bjørn(4)Et tips! Ved å søke hos Dis-Norge - Genealogiske Ress. under Distreff på navnet Bay finner du andre slektsforskere som har registrert diverse på Hans Christian BayJeg bruker selv www.Genline.se og www.Anabytarforum.se i Sverige mye og det kan anbefales dersom du skal søke etter slekt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg var nok ikke helt presis med adressene. Søk i http//aforum.genealogi.se/discus og http:/www.svar.ra.se/ Hos sistnevnte som er i Riksarkivet må en leie tilgang. Jeg er litt usikker på Anabytarforum, men du får prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dorothea Maria het Andersdtr Linderud ved vielsen. I tiden før vielsen var Dorothea Maria Andersd husjungfru (slik leser jeg det) på Fredros herregård i Gunnarskog. Født 1756 i Norge, og dro tilbake til Norge i 1798 etter at hun giftet seg med enkemannen Hans Christian Bay.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1/4) Det har sine grunner, Gunnarskog grenser opp mot Norge når det gjelder Austmarka i Vinger og delvis Eidskog. Har skummet kirkebok avskriftene etter 'sognebørn' fra disse områder i Norge Derfor kunne jeg ta ditt spørsmål på sparket. I husforhørslengden får vi vite at 'Dorothea' var norsk. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Mange takk for nye innspill. Her fikk jeg vite at damen jeg ettersøker oppr. var norsk, skjønt altså bosatt på svensk side da hun giftet seg med min tipp-tippoldefar Hans Christian Bay i 1798. Kan hende er hennes etternavn Linderud et godt utgangspunkt for å finne ut hvor hun kom fra i Norge. Vi hadde jo eksempelvis Linderud gård i Oslo.Men Hans Petter da! Du nevner ingenting om at vi er gamle kolleger! Det kan da ikke være flere som heter Hans Petter Engh i Ski?? Jeg fulgte ditt råd og gikk inn på Aforum og fant der noen få opplysninger om Bay'ene (men intet nytt), men et veld av opplysninger om Hans Christian Bays mors slekt Schrøder familien. Nå tar jeg en pause i mine undersøkelser om nevnte dame da jeg i morgen reiser til Nord-Korea av alle steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.