Gå til innhold
Arkivverket

[#81090] Hvem var Fel-Jakups halvsøster?


Gjest Torgeir Teigum
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Teigum

Ref. Lenke :' Oldemor til Hilmar [Aleksandersen] på farssida, Kari Nystuen, var halvsøster til Loms-Jakup - dei hadde same far.'Kan noen bekrefte dette? Fel-Jakups far het Ola Hansen, dpt. 25/6 1797. Ref Ættebok I for Skjåk s. 114.Hvem var Kari Nystuen? Jeg finner henne verken i kirke- eller slektstbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er dåpen til Ole Hansen i 1797 - Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 2 (1749-1801), Fødte og døpte 1797, side 332-333. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner denne Jakob døpt i Lom i 1821 – er det riktig Jakob?Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 4 (1815-1825), Fødte og døpte 1821, side 64. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Det er nok rett Jakup ja - mora Marit Jakopsdtr. Hole dpt. 11/7 1790. Men jeg kjenner ikke til at Marit fikk flere barn enn Jakup. Iflg. Ivar Kleiven i 'Lom og Skjaak' s. 337 ble hun senere gift med en snekker fra Jostedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel foreldrene til Hilmar og hans eldre søsken i f.t. 1900 for Egge - LenkeFaren Karl Peter var født i Beitstad, Namdalseidet ifølge folketellingen. Ser at familien har flyttet en del på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

For god ordens skyld - det jeg egentlig lurer på med spørsmålet mitt er om det er slektssakp mellom Åge Aleksandersen og Fel-Jakup - hvis altså denne halvsøstera kunne bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dåpen til Hilmars søster i Byneset - Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A10 (1878-1897), Fødte og døpte 1887, side 30. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6504&idx_id=6504&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen eldste broren, Karl Johannes, var utenfor ekteskap og ble døpt i Melhus i 1886 – se helt nederst på siden - Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A11 (1873-1886), Fødte og døpte 1886, side 157. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lurer på hvor ekteskapet ble inngått mellom Karl og Ingeborg. Har lett i Melhus og i Byneset, men uten hell. Hvis ikke du sitter på de opplysningene allerede da? Tenkte jeg skulle finne navnet på faren til Karl Peter Alexandersen og nøste meg bakover for å se om vi kunne finne ut av Kari Nystuen...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg går lenger ned på nettsiden jeg har nevnt i innlegg 11, finner jeg blant følgende:'Kari Andersdatter er mest kjent under navnet Nystu-Kari eller 'Kari med kjeften', det siste på grunn av talegavene hennes. Eilert Sundt kjørte i 1848 den lange vegen fra Kristiania til Namdalseidet for å besøke henne og mannen Per (Peder).'En av sønnene til Kari og Peder het Aleksander. Kanskje han er far til Karl P Aleksandersen og farfar til Hilmar Aleksandersen? Bare litt tankespinn...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men hvis den Nystu-Kari jeg har funnet på den aktuelle nettsiden, er den samme som Kari Nystuen, og har felles far med med Fele-Jakob, da skulle vel Jakob hatt farsnavnet Andersen og ikke Olsen??Eller er det jeg som ikke tenker rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Sikkert berre til vidare forvirring, men i ÆfS-utgåva mi er det skribla ned 'Ei av døtrene gift med trønder. Bestemor åt Hilmar Alexandersen' ved sida av Fel-Jakup. No veit eg ikkje kva hald det er i dette, men...det må i såfall ha vore éi av desse tre:1. Live, f. 13.10.1849.2. Anne, f. 22.6.1857.3. Anne, f. 21.3.1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.