Gå til innhold
Arkivverket

[#81099] Hitra - Astrid Eduardsdtr (Strøm) f 28.sep 1911 -finns det bygdebok?


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

VI FINNER IKKE ASTRID HVERKEN FØDT - DØPT ELLER KONFIRMERT.Tror foreldrene er Eduard Larsen (Størm ) f15.mai 1845 og Agathe Pedersdtr Kvammen (Nordkvammen) f1869.Hitra / Fillan ---- Hitra / Dolm mm - i kyrkjebøker forvirrer ---Besteforeldre Lars Pederson Hammerstad --- Ingebor OlsdtrBesteforeldre Peder Gabrielsen - Inderøen og Caren Margrete Olsdtr Vigsnæs - Trondhjem.Atrid ble gift med Gunnar Skogby (Løten) og de bodde mange år i Åmli i Aust Agder. Har stor etterslekt .*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, skjønner godt at dette er forvirrende. Edvard og Ildri fra Strømsgrenda i Dolm sogn er et par. Edvard og Agathe fra Nordkvammen i Sandstad sogn er et annet par - det riktige ? Dersom dere ikke finner Astrid som døpt i 1911/12, kan vi vel utelukke Edvard og Ildri, for kirkebøker for Dolm sogn ligger jo på nettet for den perioden. For Sandstad sogn er det imidlertid bare klokkerboka 1890 - 1905 som er utlagt på nettet. Så jeg tror derfor at Edvard og Agathe er det rette foreldreparet. Om Agathe er det rikelig stoff i bygdeboka for Sandstad sogn, side 447 ( utdrag ) : Født 1869, død 1930, gm snekkermester Edvard Strøm, bodde i Brattåa under Balsnes.Foreldre Peder Gabrielsen Kvam, f. 1816 i Inderøy, død 1912, gm Karen Olsdatter Wingsnes Kvam, f. 1827 i Trondheim, død 1888.Ole Olsen Winsnes og Susanne Tørresdatter var foreldre til Karen, som antaglig var enebarn. Ole f. ca 1805, død 1868. Peder Gabrielsen og Karen Olsdatter ble antaglig viet i 1847, det året fikk Peder Gabrielsen skjøte på Nordkvammen fra sin svigerfar. På gården ble drevet jakt både på hjort og skogsfugl, samt fiske i hav og innsjøer, jaktrettigheter utleid bl.a. til engelskmenn.Så var det Edvard Strøm da, gift med Karen, han født 6.6.1875 iflg. lenke som Ann-Mary har sendt. Det er sparsomme opplysninger om ham, side 402: Sten Strøm overdro .... ble en part solgt til snekkermester Edvard Strøm, som bygde hus og bodde der.Han drev ikke jordbruk der.Det nærmeste jeg kan komme til Edvard Strøm i dette området i 1900 er tjenestedrengen Edvard Pedersen hos August Strøm på Balsnes. Det er oppført at han er født i Hemne i 1878, kan være 3 år feil ? Kom han i ung alder til August Strøm, er det ikke unaturlig at han tok etternavnet Strøm slik som de andre på Balsnes. Her må det søkes i kirkebøker for Hemne ! Kan også nevne fra Sandstadboka at Sten Augustsen Strøm på Balsnes gjorde forretninger med Peder Gabrielsen, far til Agathe.Vennlig hilsen Knut Ragnar Ansnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Knut Ragnar - heilt eventyrlig. Dette har hittil vært veldig vanskelig - ikke minst pga at enkelte av kirkebøkene er nesten uleselige.Min email adresse er *** eidskard@frisurf.no *** Skulle du ha adresse vil jeg gjerne ha en mail fra deg så jeg kan sende det jeg setter sammen utover ettermiddagen. Det blir så uryddig med lister direkte her.Ialle fall tusen takk !***mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

trodde jeg skulle finne løsningen vedrørende Edvard Strøms opphav ved å sjekke Norges Bebyggelse fra ca 1955. Edvard levde jo til 1966. Men han er ikke med der, under Sandstad kommune. Kanskje han var på et hjem, han var jo langt opp i årene. Det jeg fant var Leif Strøm, født 29.12.1906 i Sandstad, foreldre Agata og Eduard Strøm. En sønn er oppført, jeg kan sende deg hans navn og tlf.nr., så kan du jo ringe og spørre om han hadde en tante ved navn Astrid ... og hva han vet om bestefaren, Edvard.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.