Gå til innhold
Arkivverket

[#81110] Jarlsbergske frimenighet. Når? Og hvor er bøkene?


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Når oppstod Jarlsberske frimenighet? Var det flere frimenigheter i Vestfold på 1800 tallet?Hvordan ble utmelding fra statskirken registrert?Hvor er frimenighetenes bøker?Jeg har et par jeg ikke kan finne døde Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Om jeg ikke husker helt feil, så skal navnet være Nordre Jarlsberg Frimenighet. Den har eksistert siden 1860- eller 1870-tallet. 1877 skal være et sentralt år mht skolesituasjonen i Undrumsdal.I dag finnes det en kirke på Døvik i Undrumsdal (tidligere Våle, nå Re kommune), en barneskole på Knapstad i Undrumsdal og ungdomsskole på Eik. Det bør vel også være et kirkelokale på Eik. Det skal også være en avlegger av menigheten i Nummedal (Rødberg) i Buskerud. Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Kirkesamfunnet ble stiftet i 1872, med navn 'Den evangeliske lutherske frikirkelige Menighet i Jarlsbergs Grevskab med flere Steder.' Jeg vet ikke hvor mange menigheter de var fra starten, men det ser ut til (jeg har 100-årshistorien deres i bokhylla) at det i 1872 var menigheter i Botne og Hillestad, Fon og øvre Ramnes, Våle og Undrumsdal, Andebu og Høyjord i Vestfold, og også flere steder i Telemark. Noen år senere var det også menigheter i ytre Ramnes og Vivestad. Jeg vet at de i dag har menigheter i Vestfold, Telemark, Buskerud, Oslo, Rogaland (Egersund), Hordaland (Bergen og Sotra) og Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Takk for detaljrike svar.Stiftelsesår 1872 tyder på at jeg ikke finner løsning på mitt problem her. Mitt par 'forsvinner' før folketellingen 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.