Gå til innhold
Arkivverket

[#81112] Abigael Margrethe Bergs vielse med Peder Lobes i Chra - causjonister?


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har lenge hatt et problem å finne denne brudens opprinnelse. I senere kirkebokinførsler er hun kun skrevet med fornavn eller med mannens etternavn. Disse er mine 4x tipper.Her gifter de seg i Christiania Hospitals menighet 1749 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061010010353.jpg>Lenke øverst på høyre side.Underskrevet har Brede Heide og Peder Jørgensen. Brede Heide er jo kjent for meg, blant annet fra Heideboken og i fra debatt 63809 her på forumet. Peder Jørgensen kjenner jeg ikke til, han underskrift finnes også ved vielsen under 'mine'. Jeg regner med at disse 'vitnene' som skrev under vielsene var det vi kaller causjonister, eller i dag forlovere.Brede Heide gifter seg året etter vielsen over med en Marthe Maria Berg. Samme 'etternavn' som Abigael Margrethe. De døpte forøvrig en sønn Ulrich Christian i samme menighet som denne vielsen til Lobes/Berg ble foretatt, da i 1751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Brede Heide og Marthe Maria hadde en datter Else Catharina til dåpen i 1753 - Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1753, side 100-101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Takk for svar og interesse! Disse barna til Brede Heide er også nevnt i debatten 63809, men jeg skal se litt mer på fadderne igjen. Jeg har boken om Slekten Heide av Ole Heide Aas, alle barna er også nevnt der.Det er foreldrene til damene Abigael Margrethe Berg og Marthe Marie med samme etternavn, som jeg er mest interessert i.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert Martha Marie Berg (1723-1753) (g. i Vinger i 1750 m. Brede Bendixen Heide (1706-1784) fra Vinger) var fra Siim (Sim), Børseskogen, Skaun, ST (Selsbakk ?), der Brede bodde allerede i 1739, da han var g. med sin forrige kone (nr. 2 av 4), Helena Christensdatter Theisen (død ca. 1750 i Oslo Hospitals menighet). En gang etter at Martha døde ser Brede ut til å ha flyttet tilbake til Sim, der han bodde med sin 4. kone, og døde i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja jeg har sett det du har om Martha Maria. Jeg har lett etter dåp/konfirmasjon i kirkebøker på flere passende steder i Sør Trøndelag , uten å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I debatt 72791, Lenke leitar me bl.a. etter foreldrene til Mette Kristine Berg d. 1716.Innelegg (238 Michael Moum), er nemnt Abigael Jørgensdtr. Heide d. omkring 1720.Her er det mange namnelikheiter, kanskje kan dette ha interesse for denne debatten?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette ble interessant! Jeg skal finlese den lange debatten senere i dag. Gården Berg i Frogn og Abigaelnavnet der har jeg tidligere 'fingransket', da jeg har hatt en mistanke til at denne A. Jørgensdtr Heide kan ha hatt noe slektskap til min Abigael Margrethe Berg.Peder Lobes og kone Abigael Margrethe kom fra Drøbak til Fredrikstad ca 1755, men deres første datter Johanna Christiana ble døpt i Ås i Froen kirke 1750 Lenke Fadderne der er jo kjente navn (helt nederst til venstre).Deres neste barn som er min ane, Jochum, ble døpt i Fredrikstad 20.6.1757 med disse fadderne: Capt. Wovart Bÿe og A. Sigerstedt, Lorentz Koch, Mad. Leschley, Mad. Fogt, jomfru Tambs. Dette var kjente Fredrikstadpersoner på den tiden.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke så mye å tilføre, men knytter noen kommentarer allikevel:Til innlegg 1, det er ingenting som tyder på noen relasjon mellom Brede Bendixen Heide og Peder Lobes. (Brede Heide var IKKE gift 4 ganger, Helena Christensdatter Theisen var hans første kone - et mulig ekteskapløfte til hans andre barns mor er ingen vielse).Peder Lobes var født i Trondhiem Stift, visstnok 11.12.1702 ifølge hans papirer i København - ikke akkurat noen presis stedsangivelse, men en teori er at han er sønn av sogneprest Johan til Holtaalen i dagens Sør-Trøndelag. Peder Lobes studerte teologi i København, men møtte ikke til avsluttende eksamen (1728).Abigael Margrete Berg bor allerede i Opsloe da trolovelse inngås. Peder Jørgensen er en velkjent figur her og han er vel den hyppigste fadder og forlover i Opsloe på 30- og 40-tallet. Brede Heide har bodde i Opsloe i alle fall fra 1734 da han arbeidet for Peter Collett, losjerte godt mulig hos onkelen Clemen Heide de første årene.Det er ingenting som tyder på noe slektskap mellom noen av disse personene. Martha Maria Berg bor tydeligvis på Vinger i 1750, hun er neppe fra Christianias omegn - da hadde jeg trolig kjent til henne.Abigael Jørgensdatter Heide nevnes av Per, men du har også den samtidige Abigael Andersdatter Heide og den noe senere Abigael Maria Jansdatter Heide. Jo, Abigael er et ganske vanlig navn i familien Heide, men det er godt over 50 bare i Christiania m/omegn på 16- og 1700-tallet så alt for mye bør ikke legges i det (antall 'Berg' er ikke verdt bryet å telle).Mulig faddere og vitner tillegges for stor vekt, i byene var familietilknytning mer unntaket enn regelen og standsmessig lå oftest faddere både ett og to 'hakk' høyere enn dåpsbarnets foreldre. Gode eksempler er gitt her ved 2 av Lobes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette var flotte greier! Jeg har vel heller aldri trodd på noe slektskap mellom Heide og Lobes, men her rydder du opp i mye Geir.Peder Lobes har jeg styring på, men det er Abigael Margrethe Berg jeg er mest interessert i å vite mere om. Jo, det er mange Abigailer (særlig i Skiområdet), men ikke så mange med mellomnavnet Margrethe, og med gård-eller slektsnavn Berg.Hjemme snakket de alltid om at denne Abigail var polsk?? Men sånt har jeg til nå ikke tatt mye hensyn til. Sønnen hennes Christian (født i Frstad) studerte riktignok på 1780/90 tallet i Polen, han kom tilbake før 1800 og giftet seg i fødebyen med Karen Margrethe Lowum. Senere var han kompanikirurg på Fredriksten festning i Halden.Takk igjen Geir. Men jeg vet ennå ikke hvor denne Abigail Margrethe hadde sine røtter. Det har jeg lurt på siden 1986, og kan vel sikkert lure på det i noen år til...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.