Gå til innhold
Arkivverket

[#81127] Hjelp til tyding av navn på Siris far


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Jeg har tydet det meste av det som står om Siri Erichsdatters dåp i kirkebok for Land, LenkeHun er dåpsbarn nr. 9 på højre side, dåpsdagen er 22. juni 1806. Det jeg lurer på er navn på far, kan det være: ..'en svensk person ved navn Erich'? Eller er jeg helt på villspor? Videre leser jeg: 'arbejdet på Tomlevoldene, nu bortvist, og Maritte Engebretsd, uægte barn fra Tomlefj..hendes 4de Lejermaal. Test: Anders Engebretsen Erb...? xstoffer Andersen, Marithe Erbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg leser 'En Svensk Person ved Navn Erich, arbejdende paa Tomlevoldene, nu bortrejst, og Marith Engebrethesdrs uægte Barn fra Tomle Ej: /: hendes 4de Lejermaal :/ Test: Anders Engebretsen Esbiug Ej: og Qv:, Xstoffer Andersen ibd: og Qv:, Marith Edsbiug'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi gjenkjenner gårdsnavnene Tomle og Esbjuk i Nordre Land. 'Ej:' er antakeligvis en forkortelse for 'eie' eller 'eje', noe som viser til en husmannsplass på angjeldende gårds eiendeler. 'Qv:' er forkortelse for 'Qvinde', og 'ibd:' er forkortelse for ibidem (samme sted). Fadderne er derfor Anders Engebretsen på Esbjuk-eie og kona hans, Kristoffer Andersen på Esbjuk-eie og kona hans, og Marit Esbjuk.'/:' og ':/' er brukt for å skille ut et innskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.