Gå til innhold
Arkivverket

[#81130] Ole Zachariassen f 1777 i Dunderlandsdalen i Rana


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ole Zachariassen f 5 oktober 1777 i Dunderlandsdalen i Rana, far Zacharias Thomassen og mor Ane Olsdatter. Hemnes kirkebok 1752-1788 s 263 LenkeHvor ble det av han? Foreldrene bor på Rødfjell (Raudfjeld) gård oppi Dunderlandsdalen.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du går noen linjer nedenfor datoen 21. oktober på v side av kirkeboka, finner du giftermålet mellom en Ole Zachariassen og Kirstine Hansdatter - Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /2 (1790-1806), Kronologisk liste 1802, side 428-429. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-91>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På høyre side av kirkeboka ser det ut som Ole Zachariassen og Kirstine Ane Hansdatter hadde en uekte datter, Berit, til dåpen i september 1800. Men NB! Like ovenfor er det også en Ole Zachariassen som har et barn til dåpen. Kan nesten se ut som det er to Ole Zachariassen på ferde....Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /2 (1790-1806), Kronologisk liste 1800, side 412-413. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for responsen Ann-Mary og Grethe. Jeg har tatt utgangspunkt i FT-1801 og der er det nevnt 5 mulige kandidater Ole Sachariassen. FT-1801.1. Ole Zachariassen Mo 32 år.2. Ole Zachariassen Brendåsen 34 år.3. Ole Zachariassen Fagerdal 29 år.4. Ole Zachariassen Stormdalshei 23 år.5. Ole Zachariassen Langfjell 27 år. Har så sjekket konfirmerte 1790-1800.Konfirmerte 1790-1800 med navn Ole Zachariassen.1. 1790 Ole Zachariassen Rausandaksel.2. 1791 Ole Zachariassen Brendåsen.3. 1792 Ole Zachariassen Langfjell.4. 1792 Ole Zachariassen Skonseng.5. 1797 Ole Zachariassen Hiertaas.Det står ingen alder på konfirmantene.Så har jeg sjekket mot 1806 Militær manntall innrullering.1806 Mandtall innrullering.1. Ole Zachariassen Mo 34 år.2. Ole Zachariassen Lappvadmoen 33 år.3. Ole Zachariassen Fagerdal 32 år.4. Ole Zachariassen Nedre Hjeråssen 28 år.5. Ole Zachariassen Langfjell 35 år.Det er vel der jeg står nå. Vet ikke om 'min' Ole er nevnt her. Noen kan vel utelukkes.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I oversikten over er det 5 Ole Z. som jeg har funnet i FT-1801, blant konfirmerte, og innrulleringen. Men når jeg sjekker fødte Ole Z. i perioden 1770-1778 finner jeg 6 navn.År 1770. Ved Moe K. 3de Søndag efter Paaske Prædichen forr. af Capellanen. Nr 1 (603)Døbt Zacharjas Pedersøn Røsanaxelens B.N. Ole fød dj. 27 April. {Sakarias Pedersen Rødsandakselen, Ola}. Ved Moe K. Dom. 23 p. Trenit. Prædichen forr af Capell. Nr 2 (741)Døbt Zacharjas Erjchsøn Brenaasens B.N. Ole fød dj. 21 Novembr. {Sakarias Eriksen Brennåsen, Ola}.År 1773. Ved Moe K. 2den Søndag i faste Præd forret af Capelanen. Nr 3 (1263)Døbt Zacharias Nielsen Storstenmoens B.N. Ole fød dj. 5 Februar. {Sakarias Nilsen Storsteinmoen, Ola}.År 1774. Ved Moe K. Paaske Dag Prædiken forrettet af Capell. Nr 4 1567 Døbt Zacharias Gabrielsen Langfieldets B.N. Ole fød dj. 16 Martj. {Sakarias Gabrielsen Langfjellet, Ola}.År 1777. Moe Løverdag 25 Octbr. Nr 5 (2419) Døbt Zacharias Thomæsen Dunnerlands br.N. Ole fød dj 15 octbr. {Sakarias Tomasen Dunderland, Ola}.År 1778. Moe 8 Sønd eft Trinit Pr. forr af Sogne Præsten. Nr 6 (2594) Døbt Zacharias Erichsen Hiertaasens B.N. Ole 5 uger gl. {Sakarias Eriksen Hjartåsen, Ola}.Matcher vi disse opplysningene sammen med det jeg fant i Rana Bygdebok (R.B.) i går får vi:Navn, født,konfirmert,Ft-1801, M-1806.1. Ole Z. Raudsandaksel,Raudsandaksel, Mo, Mo, ifølge R.B.2. Ole Z. Storsteinmoen, ??, Fagerdal, Fagerdal.3. Ole Z. Langfjell, Langfjell,Langfjell,Langfjell.4. Ole Z. Brendåsen,Brendåsen,Brendåsen,Lappvadmoen.5. Ole Z. Hjertåsen,Hjertåsen, ??, N.Hjertåsen.6. Ole Z. Dunderland, ??, ??, ??.I følge R.B. er nr 5 på Stormdalshei i 1801, men jeg finner han ikke nevnt der. Trolig er konfirmanten på Skonseng nr 2 da Fagerdal er nærmest Skongseng.Er dette riktig, er fortsatt mitt spørsmål (1) hvor ble det av Ole Z født på Dunderland i 1777, deretter til Raudfjell? Finner ikke spor etter ham i de ovennevnte kilder.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I skiftet etter Zacharias Thomassen Rødfjell i 1782 er Ole nevnt som sønn 5 år.Siste spor etter Ole Z. , så langt...mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.