Gå til innhold
Arkivverket

[#81133] Skipsreder Christen Wroldsen, Tvedestrand - d. 1918, finner ikke begravelsen.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Utgangspunkt:Skipsreder Christen Wroldsen, f. 21/6 1833 på Danielsnes/Skattebones i Dypvåg - død 24/4 1918 i Tvedestrand (begr. 30/4).Dataene kan leses på gravstøtten på Tvedestrand kirkegård:LenkeSpørsmål: Hvor er dødsfallet/begravelsen innført? Jeg finner ingenting verken i kirkeboka for Holt/Tvedestrand eller Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne skipsrederen du leter etter dødsfallet til i kirkebøker? LenkeHar også lett under Holt/ Tvedestrand og Dybvåg uten å finne dødsfallet registrert i kirkebøker. Kan det tenkes at det mangler noen innføringer for 1918? Var ikke dette året da spanskesyken herjet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er den skipsrederen - og spanskesyka herjet også i Holt/Tvedestrand i 1918. Flere av mine slektninger døde da, og de er innført i kirkeboka - så det er jo litt rart om en av Tvedestrands mest innflytelsesrike personer skulle være glemt.Det er jo selvsagt en mulighet for at han var dissenter (noe jeg ikke trodde han var) - eller at han har avgått ved døden et annet sted, og at gravminnet er kommet opp i ettertid. Så vidt jeg vet, står gravminnet på et familiegravsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Da er det åpenbart en liten uoverensstemmelse mellom begravelsesdatoen i dødssannonsen og i DIS gravminner/på selve gravminnet (30. april).Når det gjelder kirkebokføringen av dødsfallet/begravelsen, kan muligens løsningen være så enkel at ikke alle begravelsene i Tvedestrand er innført i den felles klokkerboka for Holt og Tvedestrand som er digitalisert - og den digitaliserte ministerialboka kun for Tvedestrand går bare fram t.o.m. 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei igjen!Meningen var at dødsannonsen skulle lige ved, men det skjedde ikke. Prøver igjen.Jeg tenkte det samme som deg, at ministerialboka kun for Tvedestrand etter 1916 ikke er digitalisert ennå./S

bilete10130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her fant jeg også minneord etter Christen Wroldsen.Det står intet om at Wroldsen var rammet av Spanskesyken, men han avgikk vel en naturlig død i en alder av 85 år./S

bilete10131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er hustrus dødsfall i kirkebok Tvedestrand 1903, nest nederst på siden her: LenkeDa er det nok noen av kirkebøkene som mangler fra 1918. Susanne Aline Wroldsen ligger i samme grav som ektemannen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takket være henvisningen din, Steinar, fant jeg også en nekrolog i samme nr. av Aftenposten (nr. 217, 2/5 1918, morgenutgaven s. 7):'En gammel kjendt skibsfartsmand, skibsreder og trælasthandler Christen Wroldsen i Tvedestrand er afgaaet ved døden. Wroldsen var født i 1833, gik tilsjøs i en meget ung alder og fór som skibsfører, indtil han i 1880 nedsatte sig som skibsreder og trælasthandler i Tvedestrand. I mange aar drev han ogsaa træskibsbyggeri dels for egen og dels for andres regning. Wroldsen var i de senere aar mere og mere gaaet over til ved siden af rederibedriften at lægge hovedvegt paa trælastforretning med forædling og udskibning. Wroldsen var et agtet og afholdt medlem af Nordisk skibsrederforening'.Han er en fjern slektning av meg, så det var artig med denne omtalen - som inneholder et par opplysninger jeg ikke før hadde helt klarhet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for bilde-kopiene, Steinar. Du har lagt dem inn mens jeg har vært opptatt med å lese i Aftenposten, arkivet, ser jeg.Gunn, det er riktig kirkebokside du har funnet. Den var jeg for så vidt klar over. Jeg sjekket så den felles klokkerboken for Holt og Tvedestrand. Der var ikke konas begravelse innført - så dermed må vi gå ut fra at Christen Wroldsens begravelse nok er kirkebokført i den ministerialboken for Tvedestrand som ennå ikke er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med nok et 'kirkebokproblem' knyttet til Christen Wroldsen: Ifølge 'Sjøhistorisk database' (www.sjohistorie.no) forsvant Wroldsens brigg 'Typhon' med hele besetningen i oktober 1891. Skuta avgikk fra Connah's Quai i Wales 5. oktober med kurs for Tvedestrand. Kapteinen skal ha vært en L. Johnsen. Jeg vil gå ut fra at mannskapet stort sett var fra Tvedestrandsdistriktet, men ingen dødsfall som kan knyttes til denne tragedien er å finne i kirkebøkene for Tvedestrand, Holt, Dypvåg, Flosta, Risør, Austre Moland, Tromøy eller Arendal (disse kirkebøkene har jeg sjekket). Dersom opplysningen om at skuta 'forsvant' skal tas bokstavelig, kan jo det være forklaringen. Jeg mottar imidlertid gjerne tips, dersom noen skulle kjenne til denne forsvinningen/dette forliset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et tilsvarende problem når jeg først er i gang: Wroldsens skonnertbrigg 'Pluggen' strandet ifølge samme kilde 30. oktober 'ved Lister', og 7 av mannskapet omkom. Heller ikke disse finner jeg i noen kirkebøker fra Tvedestrands-distriktet. Her er det selvsagt en mulighet at de omkomne kan være gravlagt i nærheten av forlis-stedet, f.eks i Vanse. Det får jeg imidlertid ikke sjekket, siden det ser ut til at begravelsesinnførsler i skannet kirkebok for Vanse hopper direkte fra 1897 til 1921...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

(12) så litt i sjøhistorisk database og fant en sjømann som skal ha vært ombord i 'Typhon' i 1901 LenkeOm det er samme båten er det jo litt rart.. blir jo litt forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok den karen må være plassert på feil skute i databasen. Han er f. 1878 i Flosta, og leter man litt videre i samme base, finner man en kutter med et neste likelydende navn - 'Typhoon'. Den er i perioden 1899-1903 eid av Chr. P. Staubo, som drev et ganske stort rederi på Staubø i Flosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppdaget forresten nettopp at det står en artikkel om 'Pluggen' i årsskriftet for Dypvåg, Holt og Tvedestrand Historielag (Dengang på våre kanter) - 2005-utgaven. Det er dessverre en av de få årgangene jeg ikke har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her - fra http://www.skipet.no/images/stories/pdf/1906.pdf80) Skonnert PLUGGEN (HFBD) Bygd av Raymond Frères, Bordeaux, Fr. 220 brt, 190 nrt, 233 t.dw. 102.0 x 25.8 x 12.51878: Levert som PENSÈE for ukjent fransk eier1886: Eid av A. Gombert-Cournet, Bordeaux, Fr.1889: Solgt til J. T. van den Berg, Haag, Holland. Omdøpt JACOBUS JOHANNES1898: Solgt til A/S Skonnert Pluggen (C. Wroldsen), Tvedestrand. Omdøpt PLUGGEN1906: 29.10.: Grunnstøtte ved Kvilfjord på Lista på reise Hull – Nexø, Bornholm, med kull. Besetningen på 7 mann omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, ref. (12): Som du sikkert er klar over, er sjohistorie.no svært mangelfull når det gjelder Tvedestrandsdistriktet. Dette skyldes først og fremst at de fleste lokale sjømannsforeninger er nedlagt, og det var disse som hadde ansvar for oppbyggingen av databasen, uten vederlag, men mot å betale en betydelig årsavgift for å få 'være med' og gjøre jobben. Det er idag Helge Christoffersen i Tverdalsøens Sjømannsforening, som stort sett sitter alene igjen med jobben, og jeg vil anbefale deg å kontakte ham om du vil søke videre på 'Typhon'. Send meg en e-mail, så gir jeg deg hans andresse. Han har i det minste kopi av mannskapsrullene for distriktet.Nå er det jo også slik at det var mange samtidige skuter med samme navn, og jeg har notert det følgende i forbindelse med Gunder Carl Gundersen fra Borøya f. 1837, d. 9/12-1899, som førte en 'Typhon' hvor Wroldsen var deleier: 'Gunder var styrmann og skipsfører, bl.a. på briggen 'Typhon', som han i 1886 hadde kjøpt 7/8-part av, mens hovedreder var A&F Smith i Tvedestrand. 'Typhon' var på 198 registertonn, og ble bygd i 1864 på Tangen Verft i Tvedestrand. Den gikk bl.a. på Kinafart, og var utstyrt med kanoner mot sjørøverangrep, hvorav man idag kan se 3 stykker utstilt på brygga utenfor Tvedestrand Rådhus. I 1888 solgte han 1/8-del i 'Typhon' til Christen Wroldsen Tvedestrand, som da skulle bestyre briggen, mens Gunder var fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Helge! Jo, jeg er klar over begrensningene i den omtalte databasen - og Helge Christoffersen tar jeg gjerne kontakt med. Ellers tar jeg nok også noen turer innom SAK med det første, der de har sjømannsrullene på mikrofilm.Jeg jobber med et lite Christen Wroldsen-prosjekt, og historien bak kanonene på brygga i Tvedestrand er jo interessant. Den kjente jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Og her er litt om Elias Carl Brekke fra Lyngør f. 1858, d. 27/10-1906 ombord på 'Pluggen': 'Elias var styrmann og skipsfører. Han ble borte med skonnerten 'Pluggen' av Tvedestrand, i en storm utenfor Lista i oktober 1906. Elias hadde da ført 'Pluggen' i 3 år. Hele mannskapet på 7 omkom ved forliset, heriblant styrmannen Mikal Jakobsen fra Lyngør f. 1874, som den eneste andre fra vårt distrikt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge (#19)Når jeg sammenlikner det du skriver i siste avsnitt om briggen 'Typhon' med de opplysningene som er lagt inn i 'Sjøhistorisk database', AAKS' skuteregister og Malmsteinregisteret, så bør det være den samme skuta som jeg omtaler i (#12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kilde Malmstein-registeret Nasjonalitet Norsk Byggedata Skip TYPHONFarter Skipsfører H. Jensen 1864- Nielsen 1870 G. C. Gundersen 1885- Type Brigg Materiale Tre Byggeår 1864 Byggested Y. Tangen, Tvedestrand, Norge Verft A. Jensen Byggenr.Tonnasje 207 brt, 198 netto Mål 91,5 - 23,5 - 12,3 DNV Maskineri RiggOmbygginger Eier(e) A. & f. Smith 1864-84 Jørgensen & Jorkjend 1884-89 C. Wroldsen 1890-01 Hjemsted Tvedestrand 1864-, 1891 Endelig skjebne----------------------------Typhons endelige skjebne ser ut til å ha vært ukjent for Malmstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra AAKS' skuteregister:Forsiden Skuter Personer Rederier Om seilskuteregisteret Skute: Typhon Signatur:1864MT103Byggeår:1864Byggested:TvedestrandHjemmehavn:TvedestrandRegister:SkuteSkipstypeBrigg Kilde: 1864m Tonnasje95 kommerselester Kilde: 1864m Utskriftvennlig versjon » Mannskap NielsenFra: 1870 Fra kilde: v Til: 1870 Til kilde: v G. C. GundersenFra: 1887 Fra kilde: v Til: 1890 Til kilde: v H. BeckFra: 1871 Fra kilde: v Til: 1875 Til kilde: v H. JensenFra: 1864 Fra kilde: m Til: 1868 Til kilde: v ingen registreringFra: 1869 Fra kilde: v Til: 1869 Til kilde: v K. PetersenFra: 1885 Fra kilde: v Til: 1886 Til kilde: v L. JohnsenFra: 1891 Fra kilde: v Til: 1892 Til kilde: v N. OlsenFra: 1883 Fra kilde: v Til: 1884 Til kilde: v T. ThomesenFra: 1876 Fra kilde: v Til: 1882 Til kilde: v Rederier A. & F. Smith Fra: 1864 Fra kilde: m Til: 1884 Til kilde: v C. Wroldsen Fra: 1891 Fra kilde: v Til: 1892 Til kilde: v Jørgensen & Jorkjend Fra: 1885 Fra kilde: v Til: 1885 Til kilde: v Kontakt Webmaster Vedlikeholdes av Aust Agder Kulturhistoriske Senter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.