Gå til innhold
Arkivverket

[#81133] Skipsreder Christen Wroldsen, Tvedestrand - d. 1918, finner ikke begravelsen.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og fra www.sjohistorie.no:-------------------------Forsiden Distrikter Aust AgderRisør og Lyngør Tvedestrand Arendal Grimstad Lillesand Vest AgderKristiansand Mandal Farsund Flekkefjord Alle skipNasjonalt skipsregister Andre skip Alle sjømenn Alle rederier Diverse Samarbeidspartnere Filmer Lenker Alle sjømannsskoler Brigg Typhon Kallesignal:HTDQNasjonalitet:NorskReder:Smith,A.& F.,Tvedestrand , Jørgensen & Jorkjend,Tvedestrand , Wroldsen,C.,Tvedestrand Hjemmehavn:Tvedestrand Klasse:DnVMål Lengde:91,5'Bredde:23,5'Dypgang:13.7'Tonnasje Brutto tonnasje:207Netto tonnasje:198Commerce læster95 Verft Bygget ved:Ytre Tangen, Tvedestrand Byggeår:1864Leveringsmåned:maiMotorAndre opplysningerHISTORIKK: v/H.Larsson-Fedde 5/1864: A.& F.Smith,Tvedestrand 'TYPHON' 7/1885: Jørgensen & Jorkjend m.fl.,Tvedestrand do 10/1890: C.Wroldsen m.fl.,Tvedestrand do 10/1891: Avgikk Connah's Quay den 5/10 for Tvedestrand og forsvant med hele besetningenKAPTEINER: 1864 - 1869: H.Jensen 1869 - 1870: Nielsen 1870 - 1875: H.Beck 1875 - 1882: T.Thomesen 1882 - 1884: N.Olsen 1884 - 1886: K.Petersen 1886 - 1890: G.C.Gundersen 1890 - 1891: L.JohnsenPersoner som har tjenestegjort på Typhon Olaf Bertinius Olsen 1878Sjohistorie.no er et samarbeidsprosjekt mellom sjømannsforeningene på Sørlandet Webansvarlig: Anstein Jarl Nørsett------------------------Kommentar: Jeg tror nok Olaf Bertinius Olsen her er plassert på feil skute - og at han egentlig skulle vært plassert på Chr. P. Staubos 'Typhoon' (se #15). Ellers ser det vel ut til at Gunder Carl Gundersen er blitt avløst som kaptein av L. Johnsen kort tid før forliset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ja, det ser slik ut som Olaf Bertinius Olsen er plassert på feil skip; forøvrig interessant info om kanonene utenfor rådhuset i Tvedestrand, den var ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp følgende avsnitt i Dengang på våre kanter 2003, s. 170 ('Fra Thomas Svendsens Optegnelser'):'Nogle Bemerkninger om enkelte Skibe (...) Brig Typhon gjorde en Reise paa Kina. Skipper Hans Jensen. Styrmand Jens Nilsen. Tømmermand Reinert Jensen. Kok Ole Jansen. Det er Typhons Kanoner der ligger paa Smefjeld. De blev solgt til C. Wroldsen. Skipper Johnsen fra Blegstrand forliste antagelig paa Vestkysten af Skotland, uden nærmere Meddelelse'.Kommentar: Jeg går ut fra at det er en transkribsjonsfeil i omtalen av kanonene. Det var vel ikke 'de' (altså kanonene) som ble solgt til Wroldsen, men briggen (dvs. 'den'). Den tidligere omtalte skipper L. Johnsen er altså her identifisert som Johnsen fra Blekestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Oddbjørn, jeg må korrigere meg selv når det gjelder (19), Gundersen døde 4/12 - se lenke: Lenke Når det gjelder Elias (21) har jeg ikke funnet dødsfallet i Dypvågbøkene, så jeg må lete etter kilden til dette. Og skipperen fra Blekestrand må være Lars Christian Johnsen f. ca. 1850, g.m. Oline Torsdatter, uten at jeg vet mer om ham enn at han var skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig med deg når det gjelder Lars Christian Johnsen. Han var fra Løvøya, mens kona Oline var f. i Blekestrand (barnebarn til Eidsvollsmannen Even Thorsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg leter også etter dødsdato for Christen Wroldsens eldste sønn, Wrold Emil Wroldsen. Han var født i 1859 og døde ifølge Tvedestrandsboka i 1905. Jeg finner imidlertid ikke noen begravelsesinnførsel i kirkebøkene (har sjekket både klokkerbok og ministerialbok). Det er dessuten pussig at graven hans i Tvedestrand tydeligvis ikke er bevart, i motsetning til resten av familiegravene (det gjelder også hans kone, Anna Wroldsen, som døde i 1927).Wrold E. Wroldsen var først skipsfører noen år, før han slo seg ned som kjøpmann i Tvedestrand (bodde i hus nr. 33). Det kan imidlertid se ut til at forretningen ikke gikk så bra, for jf. Norsk Kundgjøringstidende 17/2 1902 ble det innkalt til akkordforhandlinger ved Holt skifterett med møteinnkalling for fordringshaverne 25. mars s. å.I samme kilde kan vi også lese følgende 11. februar 1905: 'Ved Skifterettens Beslutning af idag er Formuesfællesskabet mellem Kjøbmand W. E. Wroldsen, Tvedestrand, og Hustru Anna Josine, født Kristoffersen, ophævet i Henhold til Lov 29de Juni 1888 §38'.Og 24. mars 1905 anmelder Anna Josine Wroldsen til Tvedestrand Magistrat opprettelsen av det 'uansvarlige selskab' Tvedestrand Skibs- og Husholdningshandel Aktieselskab - som skal bestyres av henne.Hva har skjedd med Wrold Emil? Det hele virker litt 'mystisk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge panteregisteret for Tvedestrand (Holt sorenskriveri, Tvedestrand tinglag) selger Christen Wroldsen det huset Anna Josine Wroldsen bor i (om jeg forstår det rett) til henne 31/3 1910 for kr. 9000,-. Hun selger det videre til sønnen J. W. Wroldsen 29/5 1915 for samme sum - på to vilkår: 1. Hun skal ha 'til fri benyttelse - saa længe hun lever - (...) en 5 værelsers leilighet med kjøkken, bryggerhus, pikeværelse og klædeskot'. 2. Dessuten 'maa huset ikke sælges til andre uten efter først at ha været tilbudt hende for kr. 9000,-.J. W. Wroldsen (1885-1954) slo seg, etter juridisk embetseksamen, ned i fødebyen Tvedestrand som overrettssakfører. Det var dessuten han som overtok restene av bestefarens gamle 'shipping-imperium' da denne døde i 1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det er nok ikke mer mystisk enn en skrivefeil i Tvedestrandsboken, Oddbjørn. Stakkars Wrold ble funnet død ombord i en lekter i New York i 1907, trolig død av hjerteslag. Han måtte nok søke inntekter som lekterfører for å spe på husholdningen, et arbeid som var populært for flere Dypvåg-folk opp gjennom årene. Se lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Helge! Vet du noe mer om forretningen hans? Det ser jo ut til at han måtte avvikle den, og at kona startet ny virksomhet på egen hånd - etter at formuefellesskapet dem imellom var avviklet i skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Dessverre nei, men jeg vet jo litt om forretninger generelt, så jeg regner med at det ikke var stort vanskeligere for familien å overta et akkord- eller konkursbo den gangen enn det er idag.. Og når så sønnen videreførte bestefars virksomhet, så var det vel bare farens kreditorer som ble skadelidende - foruten Wrold selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok rett i det. Det ser forresten ikke ut til at Wrold fikk særlig hjelp av faren - som på dette tidspunktet etter alt å dømme fremdeles var en bemidlet mann. Ut fra opplysningene i panteregisteret/panteboka virker det for øvrig som om Wrold heller ikke eide det huset han og familien bodde i. Slik jeg tolker det, var det gamle Christen Wroldsen som i 1905 eide både det huset han selv bodde i (nr. 110), huset Wrold og familien bodde i (nr. 33) - samt Smiths gamle 'Brænderi' (der Bokbanken/Bokbyen forlsg holder til i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder 'Pluggen's forlis, finner jeg følgende notis i Hartvig W. Dannevigs bok _Siste havn. Skipsforlis på Sørlandskysten_ (1983/1992), s. 356:'Pluggen'. Skonnert fra Tvedestrand. Forlissted Kviljostranden 30.10.1906. Hele besetningen på 8 mann omkom. Orkanaktig storm fra syd til sydvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mens jeg er i 'billedhjørnet': De tre bygningene til venstre på brygga var alle i Christen Wroldsens eie. Han bodde selv i huset i midten (nr. 110), mens sønnen Wrold Emil bodde i huset til høyre for dette (nr. 33). Huset helt til venstre er Smiths gamle 'brænderi' (der det også en periode var tollbod - deretter sparebank). De to første tiårene av 1900-tallet var det Christen Wroldsens datter og svigersønn (senere konsul og stortingsmann), Jakob Maurice Ørbæk, som bodde der.

bilete10146.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at Christen Wroldsen flyttet fra Skattebones i Dypvåg til Tvedestrand i 1883. Ifølge panteboka for Holt sorenskriveri kjøpte han først et hus i Vesterkleiv (nr. 71) av en Thomas Olsen (skjøtet datert 23/7-83). Dette solgte han igjen 30/1 1888 til en F. O Stenberg - og flyttet deretter ned i bunnen av Østerkleiv (nr. 110), som han kjøpte på tvangsauksjon etter Arent M. Arentsen. Stenberg solgte huset på Vesterkleiv allerede året etter til kontorbetjent og revisor i Tvedestrand Sparebank, Andreas Jorkjend. Er det noen som vet noe mer om dette huset - og om det eventuelt fremdeles står (altså Vesterkleiv nr. 71)? Matrikkelnr. 71 må ikke forveksles med dagens gatenummerering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vesterkleiv er jo i dag stort sett et historisk gatenavn, og så vidt jeg kan skjønne må hus nr. 71 sannsynligvis ha ligget i det som senere ble hetende Måneveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå bestilt fjernlån av arkitekt Hans Olaf Aanensens _Hus og innbyggere i gamle Tvedestrand_ (1972) - og håper dermed å bli mer opplyst om hus-historikken i byen på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt mer om den uheldige 'imperiearvingen' Wrold Emil Wroldsen (1859-1907). Han er registrert utreist fra Kristiansand til USA 3. mai 1905 med Thingvalla-linjen. Utvandringsårsak: 'Arbeidsmangel' (kilde: Emigrantbasen her i DA).17. mai 1905 ankommer han Ellis Island med S/S United States, og reisedokumentet forteller at han var i besittelse av $50 - og kontaktpersonen i New York var 'friend (..) G. Norman', med adresse 65 Hamilton Ave, Brooklyn. Vi får dessuten vite at han har vært i USA en gang tidligere som sjømann (i 1901, tror jeg det står).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå fått god hjelp av Helge Christoffersen i Tverdalsøen Sjømandsforening vedr. 'Typhon' og 'Pluggen' - samt mottatt Hans Olaf Aanensens Hus og innbyggere i gamle Tvedestrand - så nå har jeg litt å 'tygge' videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til (#21):I tillegg til skipperen Elias Carl Brekke og styrmannen Mikael Carl Jakobsen (begge fra Lyngør) skal det også ha vært en mann fra Gjeving ombord da 'Pluggen' forliste utenfor Kviljostranda på Lista. De fire resterende, stuerten og tre 'skoleskipsgutter' på 16-17 år, var fra Trondheims-traktene. En av guttene ble skyllet overbord før grunnstøtingen. Det finnes en del informasjon om selve overfarten fra Hull og fram til stormen brøt løs utenfor Listerlandet. Stuerten førte nemlig dagbok/loggbok, og denne ble funnet i skipskista hans som drev i land sammen med skipets navneplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder 'Typhon', har jeg nå fått bekreftet at den siste skipperen var Lars Christian Johnsen fra Blekestrand. To lokale (fra Tvedestrands-distriktet) kan ellers identifiseres: 1. Gunder Martin Gundersen fra Strengereid (f. 25/10 1871 på Løvøya). Senere bosatt i Kastet U/Strengereid - i et lite hus i sjøkanten mellom Strengereid og Løvøya. 2. Andreas Olaus Nilsen f. 17/10 1869 i Sjøverstø. Oppgitt bosted i sjømannsrullene: Joranstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til #42:Hus nr. 71, der Christen Wroldsen bodde fra 1883 til 1887/88, ligger i området Vesterkleiv - men ikke i Måneveien. Jf. et kart hos Hans Olaf Aanensen ligger det helt oppe ved kirka - nærmere bestemt mellom kirka og Middelskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En folketelling for 1885 er nå utlagt her i DA (gjelder bl.a. Tvedestrand, Risør, Grimstad og Lillesand). Den viser at skipsreder og lastehandler Christen Wroldsen da bodde i hus nr. 71 på Vesterkleiv i Tvedestrand sammen med kona Susanne og barna Johan, Susanne Karoline, Anton Aaselius og Johanne Marie. I husholdningen finner vi dessuten tjenestepiken Gunhild Larsdtr. (f. 1870 i Dypvåg). Hele familien, samt tjenestepiken, er imidlertid markert som 'bortreist' på tellingstidspunktet. Antakelig oppholdt de seg da på Skattebones i Dypvåg, der sønnene Wrold Emil og Peder Martin fremdeles bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.