Gå til innhold
Arkivverket

[#81137] Er det nokon som skal på Statsarkivet, Oslo, om ikkje så lenge?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som kan hjelpa til med eit oppslag i skifteprotokollen?Det gjeld skiftet etter Julie Augusta Hansen, d. 27.08.1937.Ho var tidlegare trykkeriarbeideske.Det er ikkje mogeleg for Statsarkivet å gjera oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Å, eg tenkte ikkje på at Statsarkivet i Oslo har skifter for meir enn Oslo...beklagar min dårskap!Ho døydde altså i Oslo, her er utdrag av svaret frå Statsarkivet: '1013 I betyr at Julie Augusta Hansens dødsfall har blitt anmeldt, registret og behandlet av som den 1013 dødsfallet i Avdeling I i Oslo skiftrett i 1937'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg ønskjer å ''hengja meg på'' dette tema då eg syner til eit liknande spørsmål eg stilte under tema #79530:* Enkjefru Marie SIMONSEN, døydde i Oslo 8.2.1943 - dødsmeldingi hennar er #149 i II rekke.Eg skulle so gjerne hatt greie på dei opplysningane som kjem fram i dødsmeldingi om:- Fødselsdatoen hennar?- Bustaden hennar?- Ervingane hennar?Kanskje same person som vitjar Statsarkivet i Oslo, kan slå opp båe dødsmeldingane?Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er nok ingen som har respondert på denne henvendinga, utanom han som påpeika at eg hadde med forlite opplysningar.Ingen som har meldt seg til å hjelpa. Hadde eg ikkje budd 50 mil avgarde, så skulle eg gjort det sjølv og for deg og ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiSend en e-post til Statsarkivet i OsloTar vel ikke mange minutter å finne dette når man har Navn,dødsdato og år samt hvilken protokoll og nr på innføringen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Når det gjeld det eg bed om, har eg fått det til svar som eg skriv i (1), men det er greit for meg. Eg trur grunnen er at eg har bede dei om hjelp mange gongar og at dei synst det vert nok, eg har fått mykje hjelp av dei, så....OK :-))Men til Lars kan eg sei at eg no i ettermiddag har fått tilbod om hjelp :-))) Takk til deg!Så då skal eg spørja om 'ditt' og Lars :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen, Statsarkivet i Oslo

Ønsker man opplysninger fra dødsfallsprotokoller som oppbevares ved Statsarkivet i Oslo og som ikke er publisert på Digitalarkivet, så skal framgangsmåten være å skrive til oss - slik du har gjort, Mariann. En konkret forespørsel med henvisninger vil være enkel for oss å behandle. Forespørselen din har nok blitt misforstått, for du ber om opplysninger fra skiftet (som ikke ble gjennomført) eller eventuelt opplysninger fra dødsmeldingen. Selve den originale dødsmeldingen er ikke bevart, men opplysningene som gis i dødsfallsprotokollen er det mulig å gi. Du vil få et svar i starten av neste uke.Statsarkivet i Oslo har ikke kapasitet til følge med i og besvare enkeltforespørsler her i debattforumet på Digitalarkivet i saker som kan angå oss. Derfor noen generelle opplysninger om dødsfallsføringen i Oslo:Vær klar over at i de fleste tilfeller blir det IKKE holdt skifte etter avdøde personer. I dødsfallsprotokollene for Oslo opplyses det som regel kun at personen 'Eier intet'. Hvis det ble avholdt skifte vil det være angitt med et skiftenummer og eventuelle andre skriv med et journalnummer.Heller ikke blir navnene på de nærmeste arvingene oppgitt, kun at man eventuelt etterlater seg ektefelle og at man har x antall barn og at x bor her og x i eks. Amerika. Ett unntak er at navn på eventuelle utarvinger - altså fjernere slektninger som er arvinger - kan bli oppgitt. I tillegg vil som regel også navn for personen som anmeldte dødsfallet være oppgitt og eventuelt slektsskapsforhold personen stod i til den avdøde.Ellers blir selvfølgelig opplysninger som fødsesdato, bopel og dødssted oppgitt.Oppfordrer derfor også deg, Lars, til å sende oss en skriftlig forespørsel:saoslo@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen, Statsarkivet i Oslo

Ønsker bare å spesifisere noe jeg skrev i forrige innlegg (10):Selv om det blir oppført i dødsfallsprotokollen at den avdøde personen 'Eier intet' og det ikke er oppgitt at skifte er gjennomført, gjelder dette bare OFFENTLIG skifte. Det var lov om arveavgift (innført 1792, og med nye lover 1899 og 1905) som bestemte at det skulle føres særskilte dødsfallsprotokoller. Bo over en bestemt sum måtte betale avgift til staten, og dette er kanskje grunnen til at mange bo er oppført med 'Eier intet' siden de kom under denne summen.Det kan likevel ha vært noen midler i boet og det har blitt gjennomført PRIVAT skifte. Men utfallet av dette vil ikke være dokumentert i offentlige arkiver.Vær også oppmerksom på at føringen av dødsfallsprotokollene varierer for hvert sorenskriveri/skifterett. For andre steder enn Oslo er som regel navn på arvingene oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.